پرشین بلاگرز؛ «خبرخوان افغانستانی» را ارائه کرد

    معادل با     February 27, 2009

پرشین بلاگرز «خبرخوان افغانستانی» را به مانند تمام خبرخوانهای فبلی در دو نسخه تکست و گرافیکی ارائه کرد. این خبرخوان شامل 118 وبلاگ فارسی فعال و به روزاست که نویسنده آن ملیت افغانستانی دارد. مانند بسیاری از خبرخوان های قبلی، به احتمال قوی، این خبرخوان برای اولین بار است که عرضه میشود. لیست وبلاگهای فارسی افغانستانی‌ها نیز به احتمال زیاد کامل ترین لیست (وبلاگهای به روز) در این زمینه است. فید وبلاگهای فارسی افغانستانی نیز عرضه شده است.

چرا خبرخوان افغانستانی ارائه شد؟

به چند دلیل.

اول اینکه به سهم خودم همواره شرمنده رفتار عده قلیلی از هموطنان ایرانی نسبت به دوستان و همزبانان افغانستانی بوده ام. اخبار تاسف آوری را هم در این باره داشته ام مانند جریمه کردن رانندگان تاکسی در یک شهرستان در صورت مشاهده سوار کردن افغانستانی ها. چنین رفتاری دور از شان ملتی است که خود را مهمان نواز میداند. بنده چندین و چند سال است که در کانادا و شهر تورنتو اقامت دارم. در تمام این سالها مردم محلی در معرض بمبارانهای تبلیغاتی و هدفمند بر علیه ایران و ایرانی بوده اند. با این وجود نه خودم و نه اطرافیانم حتی شاهد یک رفتار مشکوک از جانب مردم نبوده ایم که بشود آنرا به ملیت ایرانی من نسبت داد. از دوستانمان هم چنین چیزی را نشنیده ام. اگر رفتاری شبیه رفتار بعضی از هموطنانم نسبت به افغانستانی های عزیز با من در اینجا میشد روزی صد بار سرم را به سنگ میکوبیدم. یک نمونه از این رفتار را در پستی تحت عنوان:«خاطره یک شب در اردوگاه قم به نقل از یک هموطن» بخوانید. به گمانم تمام ایرانیان آگاه باید در مقابل چنین رفتاری موضع بگیرند. این خبرخوان موضع روشن من در قبال چنین وضعی و جبران اندکی از حس شرمندگی من در مقابل دوستان افغانستانی است.

دوم اینکه پرشین بلاگرز جدید خاص وبلاگنویسان ایرانی نیست بلکه جامعه وب فارسی زبان وب را در نظر دارد. با وجودیکه فخر الدین خال بیک، روزنامه نگار تاجیک، در «آیا اتحاد سه کشور فارسی زبان ممکن است؟ » موانع این اتحاد را برشمرده است بنده باز هم به اتحاد ملتهای فارسی زبان و حرکت در جهت آن معتقدم. اینجا وب است و دلیلی ندارد که در این جامعه مجازی باز هم مرزی بر اساس مرزهای زمینی موجود ایجاد کنیم. به لحاظ زبانی با مردمان تاجیک و هزاره افغانستان زبان مشترک داریم. با مردم تاجیکستان و تاجیکان ِ ازبکستان نیز چنین اشتراک مهمی را داریم. وبلاگ سمرقند را ببینید. چه دلیلی دارد که از حاصل فکری شاهزاده استفاده نکنیم؟ این ویدئو زیبا از یوتیوب با صدای خواننده تاجیک، فیروزه را ببینید. خواننده تاجیک است اما تم بندری است! اشتراکات ما دربسیاری از جنبه ها  کاملن روشن است. خبرخوان افغانستانی به سهم خود گامی در جهت نزدیکی بیشتر و پیوند ارگانیک فارسی زبانان در وب است.

سوم اینکه بنده اختلاف زیادی بین ایرانی و افغانستانی به لحاظ نحوه نگارش نمیبینم. واقعیت اینکه اگر در نحوه نگارش (یا لهجه) هم اختلافی باشد آنچنان پر رنگ تر از اختلاف بین یک تهرانی و به عنوان مثال یک مشهدی نیست. اشتراکات ما بیش از آن حدی است که بخواهیم اصولن اهمیتی به اختلافات بدهیم. مطالبشان را بخوانید تصدیق خواهید کرد که کیفیت مطالب افغانستانی ها بسیار بالاست و به غنای مجموعه پرشین بلاگرز میافزاید. یک نمونه اش وبلاگ خوب یادداشتهای از کابل است.

در هر حال تمام خبرخوانهای پرشین بلاگرز بر روی هر فارسی زبانی از جمله دوستان افغانستانی  گشوده است. با این وجود چنانچه دوستان افغانستانی مایل باشند که سایتی مشابه را برای افغانستانی های عزیز راه اندازی کنند بنده با کمال میل نهایت تلاش خود را برای تحقق چنین امری به کار خواهم بست.

یک توضیح: «خبرخوان افغانستانی» در ابتدا نامش «خبرخوان افغان» بود که با درخواست یکی از دوستان افغانستانی به این نام تغییر کرد.

به این مطلب در بالاترین و دنباله رای بدهید:
لینک بالاترین
لینک دنباله

Happy Valentine

    معادل با     February 13, 2009

valentineday منبع: فلیکر

پرشین بلاگرز؛ خبرخوان سینمائی را ارائه کرد

    معادل با     February 09, 2009

«خبرخوان سینمائی»، پس از «طنزنویسان» و «کانادا»،  سومین خبرخوان ِ پرشین بلاگرز است. این خبرخوان در پرشین بلاگرز اولین خبرخوان در زمینه هنر، و با افتخار، اولین در نوع خود، در وب فارسی زبان است. علاقمندان به هنر سینما، از این پس، می‌توانند آخرین مطالب 55 وبلاگ سینمائی  فعال و به‌روز را در یکجا و با فاصله کوتاهی پس از انتشار در دسترس داشته باشند. به جرات بتوان گفت که اکثریت  وبلاگ‌نویسانی که مطالبشان در  این خبرخوان عرضه‌ می‌شود از عاشقان سینما بوده و وبلاگ‌نویسی آنان کاملن هدف‌دار است. بدین رو مطالب عرضه شده در این خبرخوان تا حد بسیار بالائی در ارتباط با، نقد و معرفی فیلم‌ها، ایرانی و خارجی، گزارش‌ها یا برداشت‌های دست اول از جشنواره‌ها و سایر مسائل مرتبط با سینما است. ّبه غیر از وبلاگنویسان عادی ِ علاقمند به سینما، بسیاری از منتقدین و روزنامه‌نگاران درجه اول؛ و چهره‌های شناخته شده‌ی سینما، , نیز در این خبرخوان حضور دارند. «لیست الفبائی» تهیه شده از این وبلاگ‌ها، جامع ترین و به ظاهر، تنها مرجع موجود از منابع سینمائی ِ وبلاگ‌شهر است. فید/خوراک این خبرخوان نیز عرضه شده است که امکان پیگیری مطالب سینمائی را در گوگل ریدر و خوراک‌خوان‌های مشابه فراهم می‌کند.

با عرضه‌ی این خبرخوان، از این پس، تمام خبرخوان‌ها در  دو نسخه‌ی «تکست» و «گرافیکی» عرضه  خواهند شد. نسخه‌ی تکست، شامل خلاصه مطلب بوده  و مناسب برای بازدیدکنندگانی است که از اینترنت با سرعت پائین (دایال آپ) استفاده می‌کنند. نسخه‌ی گرافیکی، مناسب اینترنت ِ با سرعت بالا (DSL ، کابل) است و درآن، مطالب و تصاویر به شکل اصلی به نمایش در می‌آید.

به‌نظر می‌رسد که مشکل ِ گوگل-فیدبرنر که باعث تاخیر ناخواسته در ارائه‌ی منظم خبر‌خوان‌ها شده بود حل شده است. بنابرین، منتظر ارائه‌ی خبرخوان‌های بیشتری باشید.  متاسفانه با مشکلاتی که برای سایت بالاترین پیش آمده است اطلاع رسانی در مورد «خبرخوان سینمائی» با دشواری خاصی همراه شده است. از شما خواننده محترم  ِ این سطور،  انتظار یاری در این زمینه و انتشار خبر را داریم. پرشین بلاگرز را متعلق به خود بدانید و وبلاگ‌های سینمائی ارزنده را به ما معرفی کنید. هر گونه نظر، راهنمائی و انتقاد سازنده شما برای ما ارزشمند است.

پی نوشت 1:  با همکاری دوست عزیز وحید طارمی از وبلاگ «سون»، 9 وبلاگ ارزنده به مجموعه وبلاگهای این خبر خوان افزوده شد.

پی نوشت 2 : لینک این مطلب به دنباله اضافه شد و در مدت 20 دقیقه به صفحه سوم لینک های سفید رفت و حالا بعد از 12 ساعت فقط 2 رای دارد! گمان میکنم یک علت این باشد که دنباله توضیحی را که با دقت و صرف وقت برای خبرخوان آماده کرده بودم نمایش نداد.

مرتبط:
لینک در دنباله
خبرخوان سینمائی - تکست
خبرخوان سینمائی - گرافیکی
لیست وبلاگ‌های سینمائی
فید/خوراک/خبرمایه‌ی وبلاگ‌های سینمائی
لیست خبرخوان‌ها
لیست وبلاگ‌ها
خبرخوان طنزنویسان
خبرخوان کانادا

چه می‌کردیم اگر علیرضا شیرازی مدیرعامل گوگل بود؟

    معادل با     February 02, 2009

الان درست یک هفته است که خبرخوان‌های پرشین بلاگرز دچار مشکل شده است. زمانی خوب و مرتب کار می‌کند و لحظه‌ای دیگر از کار می‌افتد. از سمت پرشین بلاگرز همه چیز مرتب است. ریشه مشکل گوگل و فیدبرنر است. مشکلات پرشین بلاگرز و دیگر مواردی چون صفر شدن آمارها، مشکل در انتقال فیدها، از کار افتادن لینک‌دونی‌ها و  هزاران مشکل برای کاربران، که همین لحظه هم  در جریان است، همه و همه، به یقین، به خاطر انتقال بدون مطالعه و بررسی کافی از جانب گوگل است.
واقعن کم افتضاحی نیست. گوگل قابلیت  اطمینانش را از دست داده است. نه! نداده؟ هنوز قابل اطمینان است! در هر حالتی و با هر افتضاحی ، بازهم قابل اطمینان است!  سئوال من اینست:  آیا خطای گوگل کمتر از بلاگفا، و خظای اریک اشمیت  کمتر از علیرضا شیرازی است؟ اگر خطای بلاگفا شایسته جنجال است،  چرا خطای گوگل چنین نیست؟ پیش خودتان فکر کنید. وجدانتان را قاضی کنید. اگر این دابل استاندارد نیست، پس چیست؟ چرا باید سرویس دهنده ایرانی را خوار و ذلیل کنیم ولی در مقابل، برای سرویس دهنده خارجی فقط به‌به و چه‌چه کنیم؟

مرتبط: انتقال فیدبرنر قدیم به جدید
علت اختلال در خبرخوان‎های پرشین بلاگرز

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر