بررسی تفصیلی Flock - مرورگری خاص یک بلاگر

    معادل با     October 25, 2005

در این چند روزه سایر بلاگرها این مرورگر را تا حد امکان بررسی نموده اند و من نیز به لحاظ اهمیت این مرورگر به سهم خود تلاش مینمایم گوشه ای از زوایای تاریک فلاک را روشن نمایم.
دوستانی که قبل از من فلاک را بررسی نموده اند بدین قرارند:
علیرضا مجیدی از وبلاگ یک پزشک تحت عنوان : غریبه ای زیبا در دنیای مرورگرها : Flock
رضا مقدری از وبلاگ Xparty تحت عنوان: Flock مرورگری برای وب
علی پارسا از وبلاگ WinBeta.Net تحت عنوان : انتخاب مرورگری برای آینده
چنانچه تصمیم به همراهی من در این پست دارید توصیه می کنم حداقل پست وبلاگ یک پزشک را به خاطر آشنائی با محیط و شکل این مرور گر ملاحظه فرمائید.

مقدمه : فلاک اولین Social Browser عرضه شده در بازار میباشد. این مرورگر بر اساس Open Source و تحت Mozilla code base عرضه گردیده است. نسخه حاضر 0.5pre و اولین نسخه عرضه شده توسط تولیدکننده بوده و جنبه آزمایشی دارد. من نیز مانند تولیدکننده به هیچ عنوان توصیه نمینمایم که از این مرور گر در حال حاضر به عنوان مرور گر اصلی استفاده گردد. ممکن این سئوال پیش بیاید که دلیل و ضرورت این تحلیل چیست که سعی میکنم در حد امکان ضرورت متحول کننده این مرورگر را برایتان بشکافم. در کل این مرور گر اولین مرورگری است که خاص یک بلاگر ساخته شده است و به نظر من در آینده بسیار نزدیک جزو ضروریات و ابزار یک بلاگر در خواهد آمد. نکته دیگر و قابل ذکر اینکه گرچه این نرم افزار در حال حاضر دارای Bug های بی شماریست و یک سری از قابلیتها در دسترس نیست ولی من سعی مینمایم که فضای نسخه نهائی را برایتان بازسازی نمایم.

نقاط برجسته و قابل توجه در این مرورگر چیست ؟

1 - open source بودن آن - امکان دسترسی دیگران به Code و قابلیت توسعه این مرورگر توسط Software Developers.

2 - تحت تمام platform ها کار میکند. ویندوز - لینوکس و مکینتاش

3 - تجمع عمده ابزارهای مورد نیاز یک بلاگر در یکجا

a - مدیریت و ویرایش وب لاگها ( در حال حاضر فقط یک سرویس دهنده و از میان Blogger - WordPress - MovableType و TypePad )
نکته 1 : گرچه این سرویس هرگز به قدرت W.Blogger رایگان که همزمان قادر به مدیریت وبلاگهای متفاوت و سرویس دهندگان متفاوت میباشد نیست بلکه مهم یکپارچگی این قابلیت در مرورگر میباشد.

b - یکپارچگی مدیریت تصاویر و وبلاگ - توسط سرویس رایگان Flickr

c - یکپارچگی Social Bookmarking و مرورگر - بوک مارک جمعی در واقع محور این سیستم است و بجای favorite یا Bookmark سنتی که بر اساس Folder عمل مینماید, از سرویس پیشرو del.icio.us که بر اساس TAG عمل مینماید استفاده شده است. در واقع یک تغییر عمده در مفهوم Bookmarking را شاهد هستیم.
نکته 2 : وجود سرویسهائی مانند flickr و del.icio.us دلیل این نیست که این مرور گر فقط به این دو محدود خواهد شد بلکه در آینده انتخابهای بیشتری وجود خواهد داشت.
نکته 3 : امیدوارم در آینده نزدیک نه تنها در مورد del.icio.us بلکه بطور عام در مورد بوک مارکینگ جمعی که به دلایل اعجاب آور و غیر منتظره در میان ایرانیان به ناروا جایگاه چندانی ندارد پستی داشته باشم.

d - یکپارچگی RSS با مرورگر - در اینجا این مرورگر نقشی مانند Bloglines و یا google Reader را داراست.
نکته 4 : هر ساعت یکبار Feed ها به روز می شوند.
نکته 5 : در حال حاضر از Atom پشتیبانی نمینماید.
نکته 6 : در آینده نزدیک امکان News Aggregator به سیستم افزوده خواهد شد و اگر درست متوجه شده باشم چیزی شبیه DOxDO بر روی دسکتاپ و یکپارچه با مرورگر در دسترس خواهد بود.
نکته 7 : بدا به حال سرویس دهندگان ایرانی. تعدادی از آنها را امتحان کردم و متاسفانه در این مورد جواب ندادند.

e - امکان بایگانی طبفه بندی شده از طریق Shelf - چه امکانی برای بلاگر جدی میتواند جذابتر از امکان طبقه بندی متن - تصاویر و لینک و ذخیره آنها برای استفاده در آینده باشد.
نکته 8 : فقط مطالب از روی وب قابل ذخیره هستند! و امکان ذخیره و طبقه بندی محتویات کامپیوتر وجود ندارد.

f - جستجوی جامعتر و هوشمند - نه تنها در حال حاضر میتوان yahoo - Google - Technorati و Wiki راجستجو کرد بلکه قابلیت افزودن هر Search Engine دلخواه به سیستم نیز وجود دارد. همزمان این قابلیت جستجو با سابقه جستجوهای قبلی و بوک مارکهای قبلی که در دسترس قرار میگیرد قابلیت جستجوی بهتری را فراهم مینماید.
نکته 9 : سوابق این جستجو دیگر social و در دسترس همگان نیست.

g - وجود Toolbar متفاوت - در اینجا محدود به یک Toolbar نیستیم بلکه به انتخاب خود میتوان از میان toolbar های گروه بندی شده قبلی هر کدام را انتخاب و فعال کرد.

نکاتی که در هنگام تست این مرورگر برایم جالب بود :
1 - تجربه پیدا کردن یک کلمه در یک صفحه وب دیگر عذاب نیست. بجای یک پنجره یک Bar در پائین صفحه خواهید داشت که همزمان با شروع تایپ کلمه مورد نظر فعال شده و آنچه در تطابق با کلمه باشد Highlight میشود.

2 - سرعت این مرور گر بصورت بارزی بیش از IE میباشد. وبلاگ من با IE در 5 ثانیه و با این مرورگر بصورتی باور نکردنی در 1 ثانیه باز میشود.

3 - در قسمت Encoding به غیر از پشتیبانی از کلیه استاندارهای ممکن قسمتی تحت عنوان Middle East وجود دارد! و در آن Farsi Mac قابل مشاهده است.

4 - قسمت مربوط به page Source دیگر بصورت Text و شبیه Notepad نیست بلکه متنی را شبیه محیط Microsoft FrontPage و یا Macromedia DreamWeaver به نمایش میگذارد. نمایش متن کد های HTML بصورت Intended و با رنگهای متفاوت.

5 - قسمت Page Info کلیه اطلاعات صفحه وب مورد مشاهده را در اختیار میگذارد مانند Meta Tags و یا لیست کردن کلیه لینکهای آن صفحه.

6 - سرویس رایگان ثبت وب لاگ در WordPress.com که با داون لوود فلاک مقدور و در غیر اینصورت توسط دعوتنامه انجام میشود. از ارائه این مطلب به علت طولانی شدن این پست خودداری میکنم و فقط به صورت کوتاه میگویم که این سرویس دارای نقطه قوت بسیار برجسته حتی نسبت به نرم افزارهای داون لود شده از Wordpress.org بوده و در عین حال دارای چندین ضعف بزرگ میباشد. چنانچه مایل به دیدن محیط وبلاگ میباشد به آدرس http://iran.wordpress.com مراجعه فرمائید و در عین حال چنانچه متقاضی وجود داشته باشد تحلیل خود از این سیستم را هم پست خواهم کرد.

از اینکه تا اینجای مطلب همراه من بوده اید شاد و مسرورم و برایتان آرزوی موفقیت میکنم.

منابع :

گرفتن سورس کد و یا داون لوود فلاک
عکسهای تیم برنامه نویسی فلاک
وبلاگ اصلی فلاک
وبلاگی دیگر از فلاک و ورد پرس
فوروم فلاک
اکستنشن های فلاک
گرفتن WordPress فراموش نفرمائید که فقط از محیط فلاک و وارد کردن آدرس در آنجا چنین امکانی وجود دارد.
مشاهده پستهائی که به بلاگر توسط این نرم افزار انجام دادم. Persian Blog List
مشاهده محیط del.icio.us
کار با آن : پس از login نام کاربر : flock_del_test و پسورد : 123456 هر اندازه مایلید بوک مارک و امتحان کنید ولی لطفا پسورد را تغییر ندهید. / پایان پست/ مطلب ادامه ندارد.

Anonymous said...

بریم دانلود کنیم ببینیم چه خبره!!

Anonymous said...

چیزی به اسم کرک و پر نموند!! این چرا سرعتش اینجوریه؟!!

Anonymous said...

سلام
با تشکر به خاطر توضیحات کاملی که دادین

yanmaneee said...

nike react
jordan 4
golden goose outlet
jordan 1 off white
supreme outlet
golden goose outlet
nike lebron 15
longchamp bags
nike epic react flyknit
bape clothing

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر