Social Bookmarking چیست و چه فوایدی دارد؟

    معادل با     November 01, 2005

بوک مارک جمعی بصورت خلاصه یعنی استفاده از قدرت تفکر جمع برای به نظم درآوردن و بازیابی اطلاعات. هر فردی از این جمع ذره ای از اطلاعات را به نظم در می آورد و حاصل کار اطلاعاتی خواهد بود که بازیابی آن به مراتب ساده تر و منطقی تر از سیستم های جایگزین خواهد بود( جستجو در موتورهای جستجو و یا به نظم درآوردن اطلاعات روی مرورگر).

اوج گرفتن بوک مارک جمعی از حدود 2 سال پیش با del.icio.us شروع و در حال حاضر بیش از 20 سرویس دهنده مختلف و اکثرا به صورت مجانی به شما کمک میکنند که اطلاعات مورد نیازتان را به سهولت بازیابی نمائید. سرویس del.icio.us با بیش از 1 میلیون استفاده کننده به عنوان پیشرو این نوع خدمات صرفا" یک سرویس جمعی است و این به این معنی است که حاصل کار شما برای همگان قابل دسترسی خواهد بود. سرویسهای دیگری هم هستند که به شما امکان خصوصی بودن بوک مارک را هم میدهند مانند Furl با بیش از 200,000 استفاده کننده. شخصا با بررسی روی 6 سرویس دهنده( del.icio.us - Furl - Spurl - BlinkList - Coonotea -Yahoo MyWeb ) به این نتیجه رسیده ام که استفاده همزمان از del.icio.us و Furl بهترین است. در این بررسی تکیه من عمدتا بر روی del.icio.us خواهد بود ولی مزایای furl را هم خواهم گفت.

ِDel.icio.us :
با ایجاد یک اکانت بلافاصله قادر به استفاده خواهید بود. استفاده از سیستم کاملا مجانی است. در گشت و گذار در وب هر صفحه وب که مورد توجهتان قرار گرفت آنرا بوک مارک کنید و del.icio.us بلافاصله آدرس صفحه و عنوان صفحه را استخراج نموده و شما نیز میتوانید در صورت لزوم توضیحی به آن بیفزائید و یا آنرا طبقه بندی نمائید.

طبفه بندی به عنوان مهمترین قسمت قضیه بر اساس TAG صورت میپذیرد. TAG چیزی مانند یک کلمه کلیدی است که آن مدرک را توصیف مینماید. آین کلمه را میتوانید به اختیار خود انتخاب نموده یا از del.icio.us کمک بگیرید که بصورت هوشمند کلماتی را که دیگران در توصیف این مدرک استفاده نموده اند در اختیارتان میگذارد. پس از save مطلب نشانی این مطلب همراه با توضیحات شما در سرور del.icio.us ذخیره و از این به بعد نه تنها از روی کامپیوتر موجود بلکه از روی هر کامپیوتری قابل دسترسی خواهد بود و نیز چنانچه فرضا کامپیوتر خود را فرمت نمائید بازهم جای اطلاعات امن است.

برای سهولت بخشیدن به کار بوک مارک Bookmarklet مخصوص وجود دارد که این کار را ساده و حتی در مواردی فقط با یک click میتوانید بوک مارک کنید.

کد رنگی چیز معرکه ای است که بصورت بصری اهمیت آن TAG را نشان میدهد. هرچه تعداد استفاده کننده بیشتر باشد آن TAG پررنگتر میشود.

پس به صورت خلاصه میتوان گفت توسط del.icio.us از قدرت تفکر جمعی برای طبقه بندی مطلوب اطلاعات استفاده میکنیم. فواید دیگری نیز وجود دارد:

1 - نه تنها از اطلاعات خود استفاده کنید بلکه از اطلاعات دیگران هم استفاده کنید.
2 - برای هر TAG یک فید وجود دارد و از این RSS به اشکال مختلف میشود استفاده کرد.
3 - موتور جستجوی Technorati مانند چند موتور جستجوی دیگر دائما" در حال استخراج اطلاعات از طریق TAG های del.icio.us است و از این طریق مطالب طبقه بندی شده شما در معرض دید بیشتری قرار میگیرد.
4 - ترفندهای مختلفی را میشود با آن زد!

هنوز برای استفاده از آن مردد هستید! این 2 لینک را ببینید:

1 - صفحه InforWorld که یک نشریه بسیار معتبر است را نگاه کنید. شاید با استفاده آنان متقاعد شوید.
2 - به صفحه آقای حسین درخشان نگاه کنید که از حدود یک سال و نیم پیش دائما" در حال استفاده از این سیستم بوده است و نزدیک به 1000 مطلب در آن ذخیره دارد. شاید به این طریق متقاعد شوید.
نکته 1 : در آرشیو مطالب ایشان یک کلام توضیح در این مورد ندیدم در حالیکه راجع به همه چیز اظهار نظر کرده اند. این برای من معما شده است و از قدیمیها میخواهم که چنانکه اشتباه میکنم و مطلبی نوشته اند یا دلیلی میبینند به من بگویند.
نکته 2 : از بیش از 1 میلیون استفاده کننده سیستم تا این لحظه با تمام بررسیها بیش از 10 ایرانی که از سیستم استفاده کنند ندیده ام و در خوشبینانه ترین حالت بیش از 50 نفر نیستیم.دلیل این استفاده بسیار ناچیز با توجه به وزن قابل ملاحظه بلاگرهای ایرانی چیست ؟ اگر کسی میتونه کمک کنه بفهمیم چرا ایرانیها این سیستم رو نادیده گرفتند ممنون میشم. آیا به این علت که اجتماعی نیستیم ؟ آیا به این علت که استفاده از پدیده نو خاص جوامع پیشرفته هست ؟ آیا در وبلاگستان هم مرجع تقلید داریم و منتظر فتوائیم؟....... نظر بدهید.

برای اینکه بیشتر به فواید بوک مارک جمعی پی ببرید و حس کنید چی میگم, به موارد استفاده خود من توجه کنید:

از میان چند حساب من در این سیستم این یکی رو ببینید ( اینجا را کلیک کنید )
1 - استفاده از طبقه بندی مطالب وبلاگ که در ستون سمت راست وبلاگ مشاهده میکنید ( میدانید که بلاگر طبقه بندی ندارد )
2 - استخراج عناوین مطالب وبلاگها ( اینجا را کلیک کنید )
3 - لینکدونی در حال ساخت ( اینجا را کلیک کنید )
4 - لینکدونی روزانه - سر ساعت خاص لینکهای آن روز را اتوماتیک به وبلاگتان ارسال میکند.( متاسفانه برای بلاگر ظاهرا" راهی نیست ولی اگر کسی خواست این لینکدونی روزانه رو در WordPress - Movable Type - TypePad استفاده کنه کامنت بذاره تا بگم چطور )
5- پستهای من در Technorati و چند موتور جستجوی دیگر بدون هیچ کاری به سرعت دیده میشه و از این طریق هم خواننده دارم.
6 - و موارد استفاده دیگر..... بگذارید منهم مثل دیگران چند Trick رو برای خودم نگه دارم!


Furl :
دومین سرویس پرطرفداره و استفاده از آن مزایای خاصی دارد که در زیر می آید:
1 - میتواند هم جمعی باشد و هم خصوصی. انتخاب با شماست.
2 - یک کپی از صفحه وب را برای شما ذخیره مینماید. حتما به مواردی برخورده اید که سرور قابل دسترسی نیست - مدرک تغییر کرده و.... شخصا در مواردی که میخوام در مورد مطلب وبلاگ دیگران بنویسم یک نسخه رو ذخیره میکنم تا حرفم بعدا" هم قابل استناد باشه...
3 - برای سایتهائی که Registration لازم دارد و یا استفاده از آن منوط به عضویت است این کپی برای دیگران هم قابل استفاده خواهد بود! نقض صریح کپی رایت!
4 - جستجو نه تنها در عناوین بلکه کلیه مطالب صفحات ذخیره شده.

توصیه من : عمدتا از del.icio.us استفاده کنید و برای موارد خاص از Furl

کوتاه تر از این امکان نداشت که بنویسم. امیدوارم مفید باشد. چنانچه سئوالی داشتید و یا در استفاده به مشکلی برخوردید کامنت بگذارید همینجا جواب میدم.


Anonymous said...

salam dooste aziz, az emrooz man ham az in system estefade mikonem. be nazar chize jalebi miad. movafagh bashi

Anonymous said...

سلام
من مدتی در شرکتی بودم که یک سایت ایرانی برای این کار دست کرد با نام
oyax.com
من با استفاده از این سیستم
این صفحه را برای خودم ساختم
http://weblog.salehoffline.com/click.html
در وبلاگم راجع به این سیستم شرح داده ام

Anonymous said...

مرسی از مطلب جالبتون.خیلی مفید بود وتا وقتی از این گونه سرویسها استفاده نمی کنیم قادر به درک کاربردشون نیستیم.فقط یک سوال،آیا داشتن چندین اکانت کمک بیشتری برای طبقه بندی مطالب میکنه؟

Kourosh said...

در جواب بهروز:
این بستگی به نظر شخصی و نوع استفاده داره. من شخصا فکر میکنم که وقتی کارکردهای متفاوتی داشته باشم ادره همشون در یکجا کار جالبی نیست. مثلا خود من یک اکانت دارم که مطالبی رو که اصلا ربطی به وبلاگ نوشتن نداره توش قرار میدم. مطالبی شخصی. چند اکانت هم برای کمک به وبلاگ نوشتن دارم. یکی تمام لینک به ابزارها - سرویسها - و منابعه ویک اکانت دیگه که فقط در رابطه با پستهای وبلاگهام کارائی داره که شامل عناوین پستها هست و از این طریق هم به نمایش طبقه بندی در وبلاگها میپردازم. و اکانتهای دیگه. به این شکل نگاه کردن عیبش اینه که برای ورود به هر کدوم از اکانتها احتیاج به وارد کردن نام کاربری و نام رمز هست. این عیبشه ولی در عوض برای من حسنهای زیادی داره. امیدوارم جواب سئوالتونو داده باشم.

Anonymous said...

مرسی از پاسختان. جوابم را گرفتم. اگر چه که یک اکانت پاسخگوی نیاز من در حال حاضر هست ولی دانستن دلیل مورد نیاز بودن چندین اکانت در آینده به من برای استفاده هر چه بهتر از social bookmarking کمک خواهد کرد.

Anonymous said...

اینکه می گویی یعنی که چه ؟
من حالیم نشد بابام جان
من همیشه برام سوال بوده که بوک مارک چیه؟
اگه می شه بنده را خر فهم کنید

Kourosh said...

سبکبال عزیز
بوک مارکینگ روی وب بطور ساده یعنی اینکه هر مطلبی رو در اینترنت دوست داشتید که بعدا هم ببینیدش اونو در یک سایت که بهترینش Del.icio.us هست ثبت میکنید و نه از روی اون کامپیوتر بلکه از هرجائی دوباره بهش دسترسی دارید. اگه هم کامپیوترو مجبور شدید فرمت کنید باز اون لینکهای قبلی سرجاشه. تگ هم یک توصیفی هست که اختیاری به اون میدید و این تک گذاری برای وقتی مفیده که در طول مدت تعداد خیلی زیادی از این سایتها و مطالبو ثبت کردید و بوسیله اون تگ اون سایت یا مطلبو دوباره بهش دسترسی پیدا میکنید.

Anonymous said...

مطلب کاملی بود بله با نظر شما موافق هستم که در کمال تعجب Del.icio.us هنوز جایگاه خودش رو پیدا نکرده .. در ضمن ظاهراً BlinkList ارزش بررسی مجدد رو داره چون بتازگی کلی تغییرات در سرویس خودشون دادن.

Anonymous said...

با اینکه سایت نیستی اما کارت درسته خوشم اومد.تخصصی کار میکنی.دمت گرم .من شدیدا درحال کار کردن رو رنکینگ سایتام هستم .حدود 11تا سایت دارم وهمشون نیاز به رتبه گرفتن دارن.ظاهرا از طریق بوک مارک میشه خیلی کارا کرد

Unknown said...

2015-6-12 xiaozhengm
hollister clothing
pandora jewelry
kate spade outlet online
gucci outlet
ray ban sunglass
true religion
cheap ray ban sunglasses
nike air max
michael kors outlet online
michael kors
michael kors handbags
coach outlet
true religion outlet
coach outlet online
ray ban outlet
oakley sunglasses outlet
cheap oakley sunglasses
coach outlet online

Unknown said...

20150704 junda
michael kors handbags
ray bans
louis vuitton sacs
coach factory outlet
coach outlet store online
soccer shoes
burberry outlet online
mont blanc
hollister outlet
true religion sale
rolex watches for sale
true religion jeans
cheap oakleys
ray ban glasses
coach factory outlet
jorda femme pas cher
air max uk
longchamp
oakley store
prada outlet
gucci uk
louboutin
ed hardy outlet
polo ralph lauren uk
cheap soccer jerseys
longchamp pas cher
burberry handbags
michael kors outlet online
kate spade bags
christian louboutin shoes
toms outlet store
michael kors
mcm bags
louboutin
kate spade bags
fitflops shoes
chanel bags
abercrombie & fitch
ray ban outlet
gucci borse

Dr. Rohan Sinha said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Dacryocystitis said...

That is great to hear, thank you for reading!

Health and Wellness Blog India said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

yanmaneee said...

golden goose outlet
westbrook shoes
kyrie spongebob
birkin bag
yeezy supply
off-white
supreme
yeezy boost 350
off white shoes
kyrie 5

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر