بررسی و معرفی کلیه سایتهای موجود سئوال و جواب

    معادل با     July 01, 2007

مقدمه :روزانه بارها نیازمند دریافت اطلاعات خاصی هستیم. اینترنت در این راه کمک خوبی بوده است. موتورهای جستجو مانند گوگل انقلابی در کسب اطلاعات مورد لزوم بوده اند ولی به هیچ رو نمیتوان این ابزار را کامل دانست. گرچه از هوش مصنوعی برای یافتن جواب مورد نظر استفاده میکنند ولی در عمل یافتن جواب مناسب وقتگیر و گاه بی حاصل است. راههای دیگر مانند عضویت در گروه هائی که علایق یکسانی را تعقیب میکنند، به کار گرفتن چت رومها برای یافتن سئوال و... هر کدام دچار مشکلات بنیادی هستند بخصوص وقتیکه سئوال ما بسیار خاص باشد. سایتهای سئوال و جواب یکی از ابزارهای انقلابی و کارا در این جهت هستند. طبیعی است که شناخت دقیقتر و بهره گیری عاقلانه از مراکز خرد جمعی مانند سایتهای سئوال و جواب و اینکه تفاوتهای آنها را بشناسیم تا به وقت لزوم به سایت مناسب رجوع کنیم دارای ارزش بی مانندی است. به مناسبت شروع به کار اولین سایت ایرانی به نام I Ask It در این زمینه، این پست اختصاص به معرفی سایتهای موجود دارد. در ضمن این سایت ایرانی توسط زیر خط آی تی بررسی شده است. در طی این بررسی به سایتهای اختصاصی بسیاری از ملل برخوردم. امیدوارم همه از تنها سایتمان در این زمینه حمایت کنیم. اگر پست را طولانی میابید، موارد فوق العاده را که ارزش توجه ویژه را دارد، با ستاره(*) مشخص کرده ام.

Yahoo Answers

موفق ترین سایت سئوال و جواب. بر اساس سیستم امتیاز بندی کاربران عمل میکند. تعداد کاربران این سیستم بسیار زیاد ولی کیفیت جوابها گاها دلچسب نیست. محیط بیشتر تین ایجری است.

Google Answers

این سیستم از قبول سئوالات جدید خودداری میکند ولی آرشیو قبلی قابل دسترسی است. سئوالات توسط متخصصین در هر رشته جواب داده میشد و مجانی نبوده است.

GoogleQ&A - NEW

سرویس جدیدی از گوگل که بزودی جانشین سیستم قبلی گوگل میگردد. زبان روسی این سیستم 3 روز پیش آغاز به کار کرده است و ظاهرا چیزی شبیه سیستم یاهو است. برای اطلاعات بیشتر به + و + و + مراجعه فرمائید.

LiveQnA

سایت سئوال و جواب مایکروسافت تقریبا کارکردی شبیه یاهو دارد. سئوالات را میپرسید و جواب میگیرید. سیستم امتیاز بندی برای سئوال کردن، جواب دادن، کسب عنوان بهترین جواب، مرحله بندی و ... در جریان است. تعداد سئوالات پرسیده شده 429,000 است که نشان از یک کامیونیتی فعال دارد ولی کیفیت جوابها زیاد دلچسب نیست. محیط بیشتر تین ایجری است.

*AskVille

این سایت را که متعلق به آمازون است باید پدیده سایتهای سئوال و جواب دانست. ظاهر و کارکرد بی نقص و منطقی، حکایت از برنامه ریزی مفصل شرکت آمازون برای به دست گرفتن کنترل این بخش از بازار دارد. پس از عضویت امکان سئوالی مختصر وبه همراه توضیح مفصل آن را مییابید. تنها فقط 5 جواب دریافت خواهید کرد که جوابها میتوانند حاوی ویجتهائی با محتوای ویدئو، نقشه و... باشند. سئوال کننده به جواب دهندگان امتیاز میدهد. به غیر از "امتیاز تجربه"، سیستم بسیار جالب دیگری که در این سایت وجود دارد به کار گیری پول مجازی است. این پول که Quest Coin نامیده میشود در سایتی که در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید به نام Questwill.com استفاده خواهد شد و گرچه جزئیات موارد استفاده معلوم نیست ولی به نظر میرسد که این سایت و سایتهای مشابه که به مرور خواهند آمد یکی از زمینه های جدید در کاربرد اینترنت باشد.

Wiki Answers

بر خلاف سایر سیستمها امتیاز بندی در کار نیست. کامیونیتی سئوال میکند، به سئوالت جواب میدهد و امکان تصحیح اطلاعات را هم دارد. هر فعل و انفعال تحت نظر سوپروایزر رسمی قرار دارد. این سوپروایزر پس از طی مراحل خاص و فعالیت در این ویکی انتخاب میشود. تعداد سئوال و جوابها زیاد نیست ولی تا حدود زیادی دقیق است.

Ask MetaFilter

این سایت وبلاگی است عمومی که پس از طی مراحل عضویت کامل، اجازه ارسال سئوالات را مییابید و این سئوال توسط اعضای سایت بصورت کامنت جواب داده میشود. این سایت از 1999 فعال است و کارکرد پیچیده ای دارد. اعضای این کامیونیتی فعال به نظر میرسند. برای نمونه به سئوال و جوابهای 24 ساعت گذشته که بیشترین توجه را گرفته اند نگاه کنید.

*AllExperts

سایتی فوق العاده مفید و کاملا مجانی و از قدیمی ترین ها در این زمینه. سئوالات در زمینه های مختلف فقط توسط متخصصین امر و با دقت تمام جواب داده میشود. متخصصین دارای پروفایل و نام واقعی میباشند. سئوال کنندگان به آنها امتیاز میدهند. این متخصصین میتوانند کارنامه کاری خود را ارائه دهند که طبیعتا موفقیت در قانع کردن پرسش کنندگان در زندگی کاری آنها بی تاثیر نیست.

Answerbag

این سایت دارای کاربرانی با سطح تحصیلات بالاست و عمدتا جوابهای با کیفیت دریافت خواهید کرد. بر اساس امتیاز بندی و مرحله کاربری عمل میکند. تعداد کاربران فعال این کامیونیتی هم زیاد به نظر میرسد.

*Expert Exchange

بزرگترین سایت سئوال و جواب تخصصی کامپیوتر است که شامل 10,000 متخصص و سه و نیم ملیون کاربر ثبت شده (+) است. استفاده پایه و بصورت مجانی، محدود، و برای استفاده از کلیه امکانات باید تا سالی 100 دلار پرداخت کرد. در ازاء آن، حداکثر ظرف 30 دقیقه جواب سئوال را دریافت خواهید کرد. حدود 2 میلیون سئوال و جواب در آرشیو دارد!

Wondir

از این سایت مجانی، گرچه توسط افرادی حرفه ای به وجود آمده است ،انتظار جوابهای حرفه ای نداشته باشید. سئوالات شما توسط کاربران جواب داده شده و به همراه نتایج موتور جستجو و نیز جستجو در وب نامرئی (Invisible Web) عرضه میگردد.


Ask Earth

سئوال کننده شرح مختصر و توضیح دقیق سئوالش را ارسال میکندو سپس سایت سئوال را طبقه بندی کرده و به افرادی که از قبل زمینه تخصص و علاقه به پاسخگوئی در زمینه های خاص را اعلام کرده اند توسط ایمیل ارسال میشود. جواب نیز به ایمیل ارسال میشود. سیستم امتیاز بندی پیچیده ای در جریان است و جوابها توسط سئوال کننده امتیاز داده میشود.

IPL

از این سایت سئوال کنید و جواب دریافت دارید. ویژگی مهمی در آن ندیدم.



Askeet

یک سایت سئوال و جواب ساده و بدون ویژگی چشمگیر.



Blurit

یک کامیونیتی نسبتا فعال در سئوال و جواب. بر اساس سیستم امتیاز بندی و مرحله بندی عمل میکند و ویژگی استثنائی در آن ندیدم.



Just Answer

سایت سئوال و جواب پولی. سئوالات توسط متخصصین جواب داده میشود.


*NowNow

سایتی وابسته به آمازون. سئوالات توسط ایمیل و موبایل ارسال و سه جواب توسط ایمیل دریافت میکنید. در حال حاضر فقط از طریق دریافت دعوتنامه از کاربران موجود میشود از سیستم استفاده کرد.



Ingenio

این گزینه گمان نمیکنم بدرد ایران بخورد ولی برای ایده گرفتن بد نیست. این سایت مجانی نیست. پس از انتخاب طبقه بندی مورد نظر سئوال، لیستی از متخصصین در این زمینه، همراه با بیوگرافی و نظرات کسانی که قبلا از سرویس این فرد استفاده نموده اند ارائه میگردد. وضعیت دسترسی به فرد هم مشخص است. برای هر دقیقه صحبت با این فرد شارژ میشوید. از حدود دقیقه ای یک دلار به بالا که البته برای کسانی که با کنسولگری آمریکا در تورنتو تماس گرفته اند و دقیقه ای حدود 2 دلار شارژ شده اند ارزان به نظر میرسد!



Wis.dm

سایت سئوال و جوابی که به گونه ای غیر متعارف عمل میکند. سئوالات دارای دو جواب آری و خیر میباشند.



*Illumio

این یک سایت سئوال و جواب متداول نیست بلکه نرم افزاری مجانی و قابل داون لود روی دسکناپ است. نه تنها یک نرم افزار خبر خوان است بلکه شامل گروههائی است که میتوانید طبق علائقتان در آن عضو شوید و سپس از این گروه سئوال پرسیده و جوابها را توسط فید دریافت دارید. چیزی شبیه گروههای گوگل و یاهو ولی روی دسکتاپ و همراه با فید.



Go Ask Alice

سایت تخصصی سئوال و جواب پزشکی که توسط دانشگاه کلمبیا بوجود آمده است.


CIESE- لیستی از سایر سایتهای سئوال و جواب تخصصی

سایر مواردی که امکان بررسی مشروح نداشته ام: LycosIQ , Ask me help desk , Ask Bar , Fun Advice , pointAsk , Say So , Answer Bank , UClue , What should I say , Yedda , Dizzay , KnowBrainers , Simply Explained , Fluther

مثبت باشید،نظر بدهید و اگر سایت دیگری را میشناسید معرفی کنید.ممنون

This review article in Persian is according to my extensive research on all Question and Answer sites.

Mehri Publication said...

کوروش جان لینک این پست ات را در وبلاگم گذاشتم مرسی از معرفی اش روز خوبی داشته باشی

ITLine said...

مطلب بسیار کامل و جامعی بود

Softminer said...

بابا یک خبر بده
نمی دونستم وبلاگ تو هست
خیلی خوشکل شده
دسته بندیشو از کجا آوردی
آبیته

Anonymous said...

Hello Dear, are you actually visiting this web site on
a regular basis, if so then you will without doubt obtain good experience.


Feel free to visit my weblog; lainaa

Anonymous said...

With havin so much content and articles do you ever run into any
problems of plagorism or copytright violation? My
site has a lot of unique content I've eitherr written myself or outsourced
but it appears a lot of it is popping it up all over
the internet wthout my permission. Do you know any waus
to help stop content from being stolen? I'ddefinitely
appreciate it.

My webpage :: driveway alarm ()

Anonymous said...

It enables you to install the 3rd-party applications.
The other option is to conceal the cydia app altogether.

You'll see a warning from Cydia about this prior to
putting in it. She and Mike are planning to marry in a year or so.


Review my web site - Cydia apps (http://www.4kwallpaper.net)

Anonymous said...

mixable crosswise some platforms.You do not importune if they do not receive
any experience to feel into who you are. That's why it's so gruelling is to hump
the professional that finds you. This legal instrument wrongful conduct the jewellery.
If you are healthy to understand if you Coach Factory Outlet Coach Factory Outlet Coach Factory Online Coach Factory Outlet Coach Handbags Coach Outlet Coach Outlet Stores with
the business difficulties. If you spread out a new while for you to make
up that down characterization! When you are corpulency, you somebody a lot of the unsurpassable decision making.

The net holds a exceptional have. prevent them just about the cellulite go
departed, it official document nonmoving be a

My blog :: Coach Factory Online

Unknown said...

2015-6-12 xiaozhengm
coach factory outlet
pandora outlet
ray bans
ralph lauren uk
burberry outlet online
tory burch shoes
chanel online shop
ralph lauren
mont blanc pens
pandora jewelry
burberry outlet
fitflops sale clearance
michael kors outlet
burberry handbags
ray ban sunglasses
pandora charms
michael kors outlet
oakley sunglasses wholesale
chanel bags
true religion sale
ray ban glasses
prada outlet
hollister clothing
pandora jewelry
kate spade outlet online
gucci outlet
ray ban sunglass
true religion
cheap ray ban sunglasses
nike air max
michael kors outlet online

Unknown said...

15.6.25daigege
coach outlet
oakley sunglasses outlet
burberry scarf
michael kors bag
replica watches
coach outlet online
coach outlet
ralph lauren outlet
oakley sunglasses
gucci uk
oakley sunglasses outlet
coach factory outlet
kate spade bags
pandora rings
rolex watches
christian louboutin outlet
pandora charms 2015
soccer jerseys wholesale
coach factory outlet
tory burch outlet online
pandora outlet
ray ban glasses
cheap ray ban sunglasses
true religion outlet
oakley sunglass
michael kors
prada outlet
burberry outlet online
michael kors
kate spade outlet
chanel handbags
abercrombie outlet
mont blanc pen
ray ban sunglass
cheap jordans

Health and wellness Blog india said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر