معرفی خبرخوان ایرانیان کانادا

    معادل با     January 17, 2009

دومین خبرخوان عرضه شده درپرشین‌بلاگرز، «خبرخوان ایرانیان کانادا» است که شامل آخرین مطالب 126 وبلاگ فارسی است.

جمعیت ایرانی ساکن در کانادا حدود دویست و پنجاه هزار نفر است و از این بابت، پس از آمریکا با جمعیت ایرانی در حدود یک و نیم میلیون نفر، احتمالن، دومین نقطه تجمع ایرانیان ساکن در خارج از کشور است. وبلاگ‌شهر، اکنون، در بیش از 50 کشور خارجی، کم یا بیش، نمایندگانی دارد. جالب اینست که کانادا از تمام این کشورها، حتی آمریکا با چندین برابر جمعیت ایرانی، تعداد وبلاگ فارسی بیشتری دارد. چرا کانادا از این بابت مقام اول را دارد؟ چرا شکاف بین این دو کشور آمریکای شمالی، کانادا و آمریکا، از این بابت، تا این حد زیاد است؟ آیا این برتری عددی به این خاطر است که ایرانیان کانادا، به دلیلی، نیاز بیشتری به پیوند با سرزمین مادری حس می‌کنند؟ آیا میتوان دلیل این برتری را در وجود شخص «حسین درخشان» به عنوان یکی از پیشگامان وبلاگ‌شهر یافت؟ دلیل این برتری عددی هر‌چه هست، به‌نظر میرسد که روند کار به‌گونه‌ای باشد که بر‎خلاف‌انتظار، کشور دیگری (به‌غیر از آمریکا)، با جمعیت ایرانی به‌مراتب کمتر، کانادا را از این مقام به زیر کشد.

تورنتو، به‌عنوان پر‌جمعیت ترین شهر کانادا، بیشترین تعداد ایرانی ساکن در کانادا را در‌خود جا‌ی داده است. بدین رو دور از انتظار نیست که وبلاگ‌های تورنتوئی از بابت تعداد، در میان وبلاگهای ایرانیان کانادا مقام اول را داشته باشند. از بابت تاثیری که وبلاگهای تورنتوئی در وبلاگ‌شهر به‌ جای گذاشته‌اند، بعضی سبک خاصی برای چنین وبلاگهائی قائلند و به آن «مکتب تورنتو» اطلاق کرده‌اند. به‌غیر از تورنتو، از شهرهای ونکوور و مونترال میشود به‌عنوان مراکز دیگر تجمع وبلاگ‌های ایرانیان کانادا نام برد.

وبلاگ‌های ایرانی در کانادا زمانی شهرت به سیاسی بودن و سنت‌شکنی داشتند. گرچه چنین وبلاگ‌هائی هنوز وجود دارند اما در سالیان اخیر، وبلاگ‌های جدیدتر، تنوع نوشتاری بیشتری به وبلاگ‌های ایرانیان کانادا بخشیده‌اند. در میان وبلاگ‌های خبرخوان ایرانیان کانادا کم نیستند کسانی که فقط در مورد فرزند دلبندشان می‌نویسند یا از وبلاگ خود به عنوان دفتر خاطرات استفاده می‌کنند. بدین‌رو، اکنون، به‌سختی امکان دارد که یک رویه غالب یا تمی سراسری را به وبلاگ‌های ایرانیان کانادا تعمیم داد.

در میان وبلاگ‌های ایرانیان کانادا، وبلاگ‌های تاثیرگذار بسیارند. تعدادی از این وبلاگ‌ها، که نگارنده بیشتر به نامشان برخورد کرده است، بدین قرارند: یک تهرانی در تورنتو، آوای موج، بلوچ، رویاهای گمشده، سیبیل طلا، مجیدزهری، ملاحسنی، یادداشت‌های نیک‌آهنگ کوثر، پارسا نوشت، کمانگیر و نگاهی دیگر. طبیعتن وبلاگ‌های بیشتری، در این دسته از وبلاگ‌ها، وجود دارند که تاثیر‌گذارند و بازهم وبلاگ‌های به ‌مراتب بیشتری وجود دارند که پرشین‌بلاگرز از وجود آنان بی‌خبر است. خبرخوان ایرانیان کانادا گرچه تنها منبعی است که اطلاعات این‌گونه وبلاگ‌ها را در یک مکان عرضه می‌کند، اما به یقین، پوششی وسیع‌تر و قابل‌قبول‌تر، فقط با همکاری بیشتر وبلاگ‌شهر ممکن است.

لینکهای مفید:
آخرین مطالب وبلاگ‌های ایرانیان کانادا - خبرخوان
لیست الفبائی این وبلاگ‌ها
فید/خوراک وبلاگ‌های ایرانیان کانادا جهت دریافت در گوگل‌ریدر یا هر خبرخوان مورد‌نظر دیگر
پرشین‌بلاگرز جدید را بیشتر بشناسید: پرسش و پاسخ

لینک بالاترین

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر