آخرین خبرخوان امسال؛ خبرخوان وردپرس فارسی

    معادل با     March 13, 2009

خبرخوان بیست و هفتم  و چهارمین خبرخوان مرتبط با آی تی در پرشین بلاگرز «خبرخوان وردپرس فارسی» است.  نزدیک به 40 وبلاگ فعال و به‌روز که عمده مطالبشان مرتبط با وردپرس است (و یا فید طبقه بندی مطالب مربوط به وردپرس آنها قابل بازیابی بوده است) این خبر خوان را تشکیل داده‌اند.

این خبرخوان ششمین ثمره‌ی همکاری جمعی در پرشین بلاگرز است. مدیریت این خبر خوان به عهده دوست عزیز، وب 3 از وبلاگ web3b است. وب 3 در رابطه با خبرخوان وردپرس می‌گوید: «وردپرس یعنی اوپن‌سورس، یعنی همکاری و کمک به هم» از کدها تا کلماتِ وردپرس، همه و همه، به رایگان و با همکاری و مشارکت کاربران ایجاد میشوند. درب همکاری و مشارکت وردپرس به روی همه باز است. «خبرخوان وردپرس» از همین قاعده پیروی کرده، مطالبی که در مورد وردپرس به زبان فارسی نگاشته میشود را گرد می آورد.»

با عرضه این خبرخوان، مجموعه خبرخوان‌های آی تی در پرشین بلاگرز به 4  و تعداد کل به 27 رسید.  2 خبرخوان دیگر در دست تهیه توسط همکاران است که  عرضه آنها در سال جدید صورت خواهد پذیرفت.

Nowrouz88 اجازه دهید از فرصت استفاده کنم و پیشاپیش فرار رسیدن سال نو را از جانب خود و همکاران، خدمت  همه تبریک عرض کنم.  امیدواریم که سال 88 سالی پر از شادی، سلامتی و موفقیت برای تمام مردم ایران و بخصوص وبلاگ‌نویسان عزیز بوده و همچنین، پرشین بلاگرز بتواند با  جذب مشارکت هر چه بیشتر  دوستان وبلاگ‌نویس، گام‌های بلندتری را در طبقه بندی اطلاعات  و منابع  موجود در وبلاگ‌شهر بردارد.
خبرخوان وردپرس - گرافیکی
فید/خوراک خبرخوان وردپرس

ارائه خبرخوان بلاگر فارسی

    معادل با     March 12, 2009

خبرخوان بیست و ششم  و سومین خبرخوان مرتبط با آی تی «خبرخوان بلاگر فارسی» است.  این خبرخوان با  همکاری و مدیریت گروه بلاگر فارسی در پرشین بلاگرز عرضه شده است.  در این خبرخوان مطالب وبلاگ‌ها در مورد سرویس دهنده بلاگر، آخرین پوسته‌های فارسی شده، راهنماها و ترفندهای بلاگری و مطالب مرتبط دیگر را خواهید یافت.

در رابطه با اینکه گروه بلاگر فارسی  چیست و چه هدفی دارد در صفحه درباره سایت این گروه چنین نوشته شده است: «بلاگر فارسی به صورت رسمی از پاییز 86 رسمی فعالیت‌اش را شروع کرد ... هدف از ایجاد و فعالیت بلاگر فارسی، کمک به سایر کاربران فارسی زبان برای استفاده‌ی بهتر از امکانات سرویس وبلاگ‌نویسی بلاگر است.»

اجزاء تشکیل دهنده این سایت بدین قرار هستند: بخش پوسته ها که به گردآوری و فارسی سازی پوسته‌های بلاگر اقدام می‌نماید؛ مستندات که در آن تعداد زیادی راهنما و ترفندهای بلاگر به فارسی ترجمه و گردآوری شده است؛ و بخش اخبار که پیگیر آخرین تغییر و تحولات بلاگر به زبان فارسی است. کاربران بلاگر هم چنین میتوانند از بخش گزارش اشکالات و تالار گفتگوی بلاگر فارسی استفاده نمایند.

از مجموعه خبرخوان‌های پرشین بلاگرز ،در زمینه آی تی،  یک خبرخوان دیگر باقی مانده است که به زودی ارائه می‌گردد.
خبرخوان بلاگر فارسی - گرافیکی
فید/خوراک خبرخوان بلاگر فارسی
توضیح: لازم به ذکر است که گروه بلاگر فارسی هیچ وابستگی یا ارتباطی با شرکت بلاگر، وابسته به گوگل، ندارد.

آی تی نویسان در پرشین بلاگرز

    معادل با     March 10, 2009

خبرخوان بیست و پنجم پرشین بلاگرز «خبرخوان وبلاگ‌های آی تی» یا آی تی نویسان است. این خبر خوان بر خلاف «خبرخوان برنامه نویسی»، که قبل از این عرضه شده است، کلی بوده و شامل تمام وبلاگ‌هائی است که در زمینه آی تی تولید محتوا می‌نمایند. وبلاگ‌های این خبر خوان در حال حاضر شامل 82 وبلاگ فعال و به‌روزی است که عمده مطالبشان در زمینه آی تی، کامپیوتر و موارد مرتبط است.

این خبرخوان یکی دیگر از محصولات همکاری جمعی در پرشین بلاگرز است که با همکاری دوست عزیز، آقای سید یوسف منیری از وبلاگ پابرهنه بر خظ به وبلاگ‌شهر فارسی تقدیم شده است. پرشین بلاگرز امیدوار است با همکاری دوستان آی تی نویس خبرخوان‌های تخصصی بیشتری را در زمینه هائی مانند نرم افزار، سخت افزار، شبکه، موبایل، سیستم عامل ها، مرورگرها و ... ارائه نماید.

ایجاد یک خبرخوان با رویه در نظر گرفته شده بسیار آسان است. کافی است در زمینه تخصص یا علاقه خود، وبلاگها را وارد گوگل ریدر خود کرده، به آن تگ زده و سپس آدرس صفحه عمومی شده را برای ما ارسال تا خبرخوانی را مشابه خبرخوان فعلی و  به نام شما به وبلاگ‌شهر عرضه کنیم.

تاکنون در زمینه آی تی دو خبرخوان به وبلاگ‌شهر عرضه شده است و بزودی شاهد 2 خبرخوان دیگر در این زمینه خواهیم بود.
خبرخوان آی تی - گرافیکی
لیست وبلاگ‌های آی تی
فید / خوراک وبلاگ‌های آی تی

توضیح: تعداد وبلاگ‌ها 105 ذکر شده بود که با بررسی بیشتر تعداد آن به 82 تقلیل خواهد یافت. اینهم از مشکلات همکاری از راه دور. سعی پرشین بللاگرز اینست  که با کلیک روی لیست وبلاگ‌های یک خبرخوان فقط به لینکهای معتبر و وبلاگ‌های فعال هدایت شوید. در ضمن در بررسی متوجه شدم که بعضی از دوستان آی تی نویس در لیست نیستند که در این مورد با مدیر خبرخوان هماهنگی خواهد شد اما شرط احتیاط اینست که چنانچه آی تی نویس هستید و وبلاگتان فعال است  و نامتان در لیست نیست  موضوع را از طریق این پست یا فرم ورود وبلاگ در پرشین بلاگرز یادآوری فرمائید

آیا خوراک پرشین بلاگرز غیر استاندارد است؟

تا به حال 3 نفر نظر منفی در مورد خوراک پرشین بلاگرز ابراز کرده اند. آخرین آن دوست عزیز آقای وحید نصیری هستند که می‌فرمایند.
“البته در تايتل لينك هم قرار گرفته كه فيد نهايي را ناخوانا كرده. لينك و تايتل بايد مجزا تعريف شوند.”
به گمان من این دوستان و حتمن تعداد بیشتری چیزی شبیه تصویر زیر را ملاحظه کرده  و چنین نتیجه ای گرفته اند.

1- خوراک به ظاهر غیر استاندارد پرشین بلاگرز
character این تصویری است که در صفحه ابتدائی جهت اشتراک خوراک ملاحظه میشود. عنوان ناخواناست. اما اجازه بدهید ببینیم  خوراک اصلی چه بوده است. خوراک اصلی چیزی شبیه تصویر پائین است.  فونت مورد استفاده arial است و نه تنها فونت ناخواناست بلکه در بسیاری از موارد نام وبلاگ یا نام نویسنده در آن غایب است.

2- خوراک اصلی و  مثلن استاندارد
original
پس از آن چه اتفاقی میافتد.  چنانچه همان خوراک به ظاهر غیر استاندارد پرشین بلاگرز را ادامه بدهید و درخوراک را در گوگل ریدر مشترک بشوید چیزی شبیه این را مشاهده خواهید کرد.

3- حاصل نهائی که در خوراک پرشین بلاگرز مشاهده می‌شود
correct
در این مرحله نه تنها از آن کاراکترهای مزاحم اثری نیست بلکه چندین فایده دیگر  نیز  به همراه خود آورده است.

1- در تایتل حداکثر ممکن اطلاعات قابل استخراج وجود دارد. نام نویسنده – نام وبلاگ و لیبل در صورت وجود.

2- فونت  (در اکثر موارد) از Arial که  فونت پیش فرض گوگل ریدر و همه خوراک خوان‌هاست  و همه میدانیم فونت مناسبی برای فارسی نیست به فونت خوانای tahoma تغییر یافته است.

3- فاصله خطوط  بیشتر شده است که به خوانائی بهتر کمک میکند.

4- مهمتر از همه  نمایش صحیح مطالب در متونی که انگلیسی و فارسی را مخلوط دارند.
این در واقع یعنی فواید بسیار از جمله عدم نیاز به نصب اسکریپت های اضافی تر.

با این توصیف گمان میکنم فواید آن بر روش سنتی آشکار بوده و  احتمالن بتوان آنرا بهتر از رویه سنتی هم دانست.

برای اطمینان بیشتر خوراک اصلی  در گوگل ریدر با خوراک بهبود یافته پرشین بلاگرز در 5 خوراک خوان مطرح مقایسه شده اند که در تمام آنها بهبودی آشکاری صورت پذیرفته است. این خوراک خوان‌ها به گمانم 99 درصد بازار مورد استفاده ما را تشکیل می‌دهند.  تصاویر بزرگ موارد مقایسه را در زیر ملاحظه فرمائید.

 فید اصلی - یک پست نمونه -  در گوگل ریدر- بدون اسکریپت
فید بهبود یافته - همان پست - در گوگل ریدر- بدون اسکریپت -  با تغییرات مثبت زیاد
فید بهبود یافته در اسنارفر - بسیار عالی
فید بهبود یافته در نیوز گیتور - تا حد زیادی بهتر از اصلی
فید بهبود یافته در بلاگ لاینز - تقریبن بدون تغییر

منتظر دریافت نظر شما و  در صورت امکان بهبود  یا تغییرخوراک پرشین بلاگرز هستم. پرشین بلاگرز، خبرخوان‌ها و فید آن برای شماست و  هر رویه‌ای شما بخواهید عمل خواهیم کرد.

مرتبط: در پاسخ به انتقاد آقای نصیری این 3 تصویر را در بخش نظرات وبلاگشان قرار دادم.  و البته منکر این مسئله نیستم که در بعضی موارد که انگلیسی و فارسی در عنوان و نامها مخلوط است کمی جابجائی وجود دارد که در هر صورت و بدترین شرایط هم باز تایتل که با رنگ آبی مشخص است قابل تشخیص است. در  ie  تصویر 1     در  ie تصویر 2       در firefox

خبرخوان برنامه نویسی در پرشین بلاگرز

    معادل با     March 09, 2009

خبرخوان بیست و چهارم پرشین بلاگرز؛ «خبرخوان وبلاگ‌های برنامه نویسی» است. این خبرخوان یکی از چند خبرخوان‌های مرتبط با آی تی در پرشین بلاگرز است. 18 وبلاگ‌فعال و به روز، که عمده مطالبشان مرتبط با برنامه نویسی است، این خبرخوان را تشکیل داده اند.  این خبرخوان یکی دیگر از محصولات همکاری جمعی در پرشین بلاگرز است که با همکاری و مدیریت دوست عزیز، آقای یاسر سوری از وبلاگ MicroDump به وبلاگ‌شهر فارسی تقدیم شده است.

متاسفانه تعداد قابل توجهی  از وبلاگ‌های برنامه نویسان خوب از حضور در خبرخوان برنامه نویسی محروم شده اند. علت اصلی، پراکنده نویسی در مطالب یک وبلاگ است. در این خبرخوان و سایر خبرخوان‌های تخصصی، دو راه کلی برای حضور در یک خبرخوان وجود دارد. راه اول اینکه؛ عمده‌ی مطالب، مرتبط با موضوع و هماهنگ با «تعریف» خبرخوان باشد و در غیر اینصورت، راه دوم اینست که؛ فید طبقه بندی ِ مرتبط، قابل بازیافت و استفاده باشد. با طبقه بندی صحیح نه تنها به تسریع در دسترسی مطالب کمک می‌کنیم بلکه، حتی با وجود پراکنده نویسی، امکان حضور یک وبلاگ در یک یا چند خبرخوان فراهم می‌شود.

نکته 1: لطفن «خبرخوان برنامه نویسی» را که یک «خبرخوان موضوعی» است با  «خبرخوان برنامه نویسان» اشتباه نگیرید. البته پرشین بلاگرز درحال حاضر فصد ارائه چنین خبرخوانی را هم ندارد.
نکته 2: تمام خبرخوان‌ها دارای «تعریف» هستند. تعریف یک خبرخوان، در انتهای آن خبرخوان قرار دارد.
خبرخوان برنامه نویسی - گرافیکی
لیست وبلاگ‌های برنامه نویسی
فید/خوراک وبلاگ‌های برنامه نویسی

خبرخوان بیست و سوم؛ خبرخوان فارسی ترکمن

    معادل با     March 08, 2009

«خبرخوان وبلاگ‌های فارسی ترکمن» بیست و سومین خبرخوان از مجموعه خبرخوان‌های تخصصی پرشین بلاگرز  است. این خبرخوان برای اولین بار است که در وب فارسی عرضه ‌میشود. 34 وبلاگ به روز   این خبرخوان را تشکیل می‌دهند.

وبلاگ‌های ترکمن نزدیک به 4 ماه پیش جمع آوری شدند. متاسفانه در زمان ارائه آن به دو مشکل بزرگ روبرو بودیم. اول اینکه تعداد وبلاگ‌هایی که در طی این مدت از فعالیت باز مانده‌اند، به نسبت، بیش از سایر خبرخوان‌ها است.  و دوم اینکه تعداد قابل توجهی از وبلاگ‌ها زبان ترکی را جایگزین زبان فارسی نموده‌اند. پرشین بلاگرز امیدوار است با عرضه «خبرخوان فارسی ترکمن» چنین روند نامطلوبی را معکوس و یا حداقل متوقف نماید. هم چنین امیدواریم که دوستان ترکمن وبلاگ‌های ترکمن بیشتری را به پرشین بلاگرز معرفی نمایند.

این خبرخوان فارسی نمونه‌ای از یک خبرخوان قومی است. با توجه به تنوع قومی در حوزه فرهنگی زبان فارسی، پرشین بلاگرز امیدوار است که در آینده خبرخوان‌های بیشتری را از این دست، با همکاری وبلاگ‌نویسان، ارائه نماید.

ایجاد یک خبرخوان بسیار آسان است. کافی است تعدادی از وبلاگ‌های مرتبط  را در گوگل ریدر خود جمع آوری کرده و همه را تحت یک نام واحد تگ بزنید و سپس آدرس اینترنتی تگ به اشتراک گذاشته شده را به ما اعلام کنید تا خبرخوان مورد نظر شما را با نام خودتان به وبلاگ‌شهر عرضه نمائیم.
خبرخوان ترکمن - گرافیکی
لیست وبلاگ‌های فارسی ترکمن
فید/خوراک وبلاگ‌های ترکمن

پزشکان در پرشین بلاگرز

«خبرخوان وبلاگ‌های پزشکان» بیست و دومین خبرخوان از مجموعه خبرخوان‌های تخصصی پرشین بلاگرز و از نوع  یک خبرخوان‌ صنفی است. 49 وبلاگ فعال و به روز  متعلق به پزشکان و دانشجویان پزشکی این خبرخوان را تشکیل می‌دهند. مطالب این وبلاگ‌ها عمدتن شامل نقطه نظرات شخصی وبلاگ‌نویس در ارتباط با مسائل پیرامون خود و بخصوص محیط کار است.

وبلاگ‌های مرتبط با امور پزشکی و بهداشتی طیف وسیعی از وبلاگ‌های فارسی را شامل می‌شوند. در ابتدا پرشین بلاگرز نظر به عرضه یک خبرخوان عمومی مرتبط با امور پزشکی و بهداشتی را داشت که به لحاظ تنوع بسیار گسترده در نوع مطالب عرضه شده، از عرضه ان منصرف و زمینه محدودتری را به جای آن برگزید. در حال حاضر پرشین بلاگرز دارای اطلاعات زیادی از وبلاگ‌های مرتبط با پزشکی است که متاسفانه در  تعریف فعلی خبرخوان نمی‌گنجند. پرشین بلاگرز امیدوار است که با همکاری دوستان وبلاگنویس دست اندرکار در امور پزشکی خبرخوان‌های بیشتری را در این ارتباط عرضه نماید.

ایجاد یک خبرخوان در پرشین بلاگرز بسیار آسان است. کافی است تعدادی از وبلاگ‌های مرتبط پزشکی را در گوگل ریدر خود جمع آوری کرده و همه را تحت یک نام واحد تگ بزنید و سپس آدرس اینترنتی تگ به اشتراک گذاشته شده را به ما اعلام کنید تا خبرخوان مورد نظر شما را با نام خودتان به وبلاگ‌شهر عرضه نمائیم.

در ارتباط با این خبرخوان‌: متاسفانه مجبور به حذف وبلاگ خوب یکی از دوستان پزشک به علت عدم انطباق با ضوابط پرشین بلاگرز شدیم. مورد مشکل دار حجم بیش از حد مطالب تبلیغاتی در پانویس فید بود. امیدواریم با حل این مشکل، امکان حضور این وبلاگ خوب  هم در خبرخوان پزشکان فراهم شود.
خبرخوان پزشکان - گرافیکی
لیست وبلاگ‌های پزشکان
فید/خوراک وبلاگ‌های پزشکان

شیرازی‌ها در پرشین بلاگرز

    معادل با     March 07, 2009

خبرخوان بیست و یکم پرشین بلاگرز در تقسیم بندی جزء خبرخوانهای مناطق قرار می‌گیرد. قبل از این خبرخوان استانی «خوزستانی‌ها»، به عنوان نمونه، عرضه شد. اکنون یک خبرخوان  نمونه شهری عرضه میشود.
«خبرخوان شیرازی‌ها» شامل 66 وبلاگ فعال و به‌روزی است که نویسنده آن اصلیت شیرازی دارد. این خبر خوان با همکاری آقای هادی سجادی راد  تهیه شده است که قبل از این «خبرخوان مالزی» را نیز عرضه کرده است.
پرشین بلاگرز امیدوار است که در آینده با همکاری دوستان وبلاگ‌نویس خبرخوان‌هائی بسیاری از این گونه ارائه کند. کافی است که  فید یا خوراک وبلاگ‌های شهر یا استان محل تولد خود رادر گوگل ریدر خود جمع آوری کرده و سپس توسط این فرم تماس ما را مطلع کنید تا خبرخوان را به نام شما به وبلاگ‌شهر عرضه نمائیم.
در این ارتباط:
خبرخوان شیرازی‌ها – گرافیکی
لیست وبلاگ‌های شیرازی‌
فید/خوراک وبلاگ‌‌های شیرازی

توقف اجباری

    معادل با     March 03, 2009

عرضه خبرخوان‌ها به اجبار متوقف شد. از صبح امروز همان مشکل قبلی فیدبرنر – یاهو پایپ  دوباره به وجود آمد و اتا این لحظه چشم اندازی هم برای حل فوری آن وجود ندارد.  خبرخوان‌ها ثباتی ندارند.  زمانی به خوبی کار می‌کنند و لحظه ای دیگر از کار می‌افتند. بنابرین بالاجبار کار عرضه خبرخوانها  تا زمان حل قطعی مشکل متوقف می‌شود.  امیدوار بودم که تا قبل از عید نوروز بتوانم  شکل پرشین بلاگرز آینده  و ساختار خبرخوان ها را ترسیم کرده باشم.

گمان می‌کنم که وبلاگ‌شهر هم از ارائه اینهمه خبرخوان های مختلف خسته شده بود. وبلاگ نیوز مطلبی در این مورد دارد که بخصوص عنوانش خیلی جالب است.

روند افتتاح خبرخوان های پرشین بلاگرز تمامی ندارد
«روند افتتاح خبرخوان های پرشین بلاگرز با راه اندازی دو خبرخوان «پدر و مادرها» و «ژورنالیست ها» پیگیری شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» پس از راه اندازی خبرخوان سینمایی و خبرخوان وبلاگ های افغانستانی، تیم پرشین بلاگرز اقدام به افتتاح خبرخوان های پدر و مادرها و ژورنالیست ها نمود.
در خبرخوان پدرها و مادرها تعداد ۱۷۲وبلاگ فعال در ۳ماه گذشته و در خبرخوان ژورنالیست ها تعداد ۸۸وبلاگ ثبت شده اند.

گفتنی است تعداد خبرخوان های این سایت هم اکنون به عدد ۱۹ رسیده است و قرار است این روند هم چنان ادامه داشته باشد.»

البته خبرخوان 20 خبرخوان خوزستانی‌ها بود که به 21 نرسید. امیدوارم این مشکل هرچه زودتر حل شود تا ادامه ارائه خبرخوان ها را پی گیری کنیم.
مرتبط: اطلاعات بیشتر درباره این مشکل

خوزستانی‌ها در پرشین بلاگرز

    معادل با     March 02, 2009

«خبرخوان خوزستانی‌ها» بیستمین خبرخوان پرشین بلاگر است که اکنون با بیش از 50 وبلاگ پرکار به پوشش وبلاگنویسان زاده خوزستان می‌پردازد.

این خبر خوان پیش از این در سال 1386 در سرویس تامبلر آغاز به کار کرد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد ولی به دلیل مشکلات پیش آمده در تامبلر از ادامه کار باز ماند.  این بار ایده بزرگ پرشین بلاگرز سبب شد تا دوباره خوزستانی‌ها گرد هم آیند و نخستین خبرخوان استانی پرشین بلاگرز ساخته شود.

از میان وبلاگ نویسان سرشناس و نام آشنای خوزستانی می‌توان به گناهکار، کامیار ندیمی، آی‌تی لاین، جمهور، و آزادنویس اشاره کرد، که هرکدام در مسابقات گوناگون وبلاگنویسی موفق به کسب مقام نیز شده اند.

هدف از برپایی خبرخوان خوزستانی‌ها گردآوری وبلاگ نویسان خوزستانی از سراسر جهان است. این کار افزون بر اینکه سبب آشنایی و ارتباط بهتر میان آنها می‌شود، موجبات آشنایی هر چه بیشتر دیگران با فرهنگ، تاریخ، و در کل مردم خوزستان را فراهم میسازد.

همچنین گسترش و ادامه همبستگی وبلاگنویسان در جهت آگاهی رسانی درست از وضعیت این استان و جلب نظر مردم ، مسئولان و دیگر رسانه ها از دیگر اهداف این خبرخوان است.

نوشته: حسن سپهر از وبلاگ آی تی لاین - مدیر خبرخوان خوزستانی‌ها

خبرخوان نوزدهم؛ خبرخوان ژورنالیست‌ها

خبرخوان ژورنالیست‌ها  نوزدهمین خبرخوان پرشین بلاگرز است.  این خبر خوان مانند تمام خبرخوانهای قبلی نیز برای اولین بار است که در  وب فارسی ارائه شده است.  تعداد وبلاگهای این خبرخوان، 88 وبلاگ فعال است.

در حاشیه: متاسفانه  حجم کار آماده ای که هنوز عرضه نشده است آنچنان زیاد است که فرصتی برای معرفی بهتر این خبرخوان به دست نمیدهد.

محله پدر و مادرها؛ یک جریان سالم وبلاگ‌نویسی

    معادل با     March 01, 2009

خبرخوان هجدهم پرشین بلاگرز؛ «خبرخوان پدر و مادرها»  است. این خبرخوان برای اولین بار است که در وبلاگ‌شهر عرضه میشود. 172 وبلاگ که در طی 3 ماه گذشته فعال بوده اند «لیست وبلاگ‌های این خبرخوان» را تشکیل داده اند.

اگر وبلاگ‌شهر فارسی را به محلات مختلف تقسیم کنیم محله پدر و مادرها خصوصیات ویژه و منحصر‌به‌ قردی را دارا است.

اول اینکه وبلاگ‌نویسی این وبلاگ‌ها کاملن هدف‌دار، با انگیزه  و دارای یک خط روشن فکری است. محور مطالب، ثبت و به یادگار گذاری مراحل رشد، مناسبت‌ها و خاطرات مرتبط با فرزندان است. بسیاری از آنها امیدوارند تا زمانی که فرزندشان قادر به وبلاگ‌نویسی باشد این کار را ادامه دهند.  وبلاگ‌نویسی در این محله یک امر انتزاعی صرف نیست بلکه فواید ملموس و عینی بر آن مترتب است. وبلاگ‌نویس، در کنار ثبت مراحل رشد و مناسبت‌ها، مشکلات مرتبط تربیتی و خانوادگی را در معرض افکار عمومی قرار داده و به طور موثری از هم‌فکری و مشورت جمع بهره می‌گیرد.

دوم اینکه وبلاگ‌های پدر و مادرها بسیار با ثبات و پایدار هستند.  اکثریت وبلاگ‌های خبرخوان‌های مختلف پرشین بلاگرز بین 4 تا 6 ماه گذشته جمع آوری شده‌اند. در زمان ارائه یک خبرخوان، مجددن وبلاگ‌ها به لحاظ روزآوری، بررسی مجدد می‌شوند. وبلاگ‌های پدر و مادرها از بابت ترک وبلاگ‌نویسی در طی این زمان یک استثنا هستند. تعداد بسیار کمی از آنها در طول این مدت وبلاگ‌نویسی را ترک کرده و یا وبلاگ‌شان را به روز نکرده اند.

سوم این‌که محله پدر و مادرها بسیار ایزوله است. این وبلاگها حداقل ارتباط با سایر محلات وبلاگشهر را دارا هستند. از جانب دیگر، این وبلاگ‌ها، حداکثر ارتباط درونی را با وبلاگهای مشابه دارا هستند. تقریبن اکثریت قاطع این وبلاگ‌ها فقط و فقط لیستی از وبلاگ‌های مشابه را در ستون کنار خود دارند.

چهارم اینکه در این محله وبلاگ‌نویسی به شکل سنتی در جریان است و تا حد زیادی از تحولات جدید، یا مد روز به دور است.  کمتر وبلاگ فعالی را می‌شود دید که در وبلاگ خود بلاگ چرخانی داشته باشد چه رسد به استفاده از فید برنر که ظاهرن هیچ ضزورتی هم در استفاده از آن وجود ندارد. می‌شود حدس زد و این احتمال را قوی دانست که از خوراک خوان نیز استفاده‌ای همپای سایر  محلات در مطالعه مطالب مورد نظر نمی‌شود. البته در مورد استفاده از خوراک و خوراک خوان، در چند ماه آینده، با مقایسه استقبال از «فید وبلاگ‌های پدر و مادرها» و سایر فیدهای خبرخوان‌های پرشین بلاگرز بهتر می‌توان نتیجه گیری کرد.

پنجم اینکه با وجودیکه نمی‌توان این وبلاگ‌ها را دارای بازدید بسیار بالا دانست میزان واکنش خوانندگان این وبلاگها به مطالب منتشر شده، به صورتی استثنائی بالا است. به احتمال زیاد متوسط نظرات، برای یک پست این گونه وبلاگ‌ها، عددی بالای 30 است که شاید برای آن مشابهی در وبلاگ‌شهر وجود نداشته باشد.

ششم اینکه درصد وبلاگ‌هائی که در این محله روی سرویس دهندگان وبلاگی ایرانی جای گرفته اند بالا است. از 172 وبلاگ این خبرخوان فقط 8 وبلاگ یا کمتر از 5 درصد آنها روی سرویس دهندگان خارجی و یا دومین شخصی جای گرفته اند که به خوبی چندین برابر کمتر از درصد کل وبلاگهای آرشیوی پرشین بلاگرز است. نکته قابل توجه، تفاوت بسیار چشمگیری است که  در میزان نظرات دریافت شده در ارتباط با سرویس دهنده وجود دارد.  وبلاگهای روی سرویس دهندگان خارجی کامنت بسیار کمی به نسبت دریافت می‌کنند.

در کل جریان وبلاگ‌نویسی در محله پدر و مادرها بسیار  سالم و با ثبات است. در این محله، بر خلاف بسیاری از محلات، چندین عامل اساسی که باعث تحلیل جریان وبلاگ‌نویسی فارسی شده است فعال نبوده و انتظار اینست که در آینده این گونه وبلاگها به رشد عددی خود ادامه دهند.

به این مطلب در بالاترین و دنباله رای بدهید:
لینک در بالاترین
لینک در دنباله

مرتبط:
خبرخوان پدر و مادرها - تکست
خبرخوان پدر و مادرها - گرافیکی
لیست خبرخوان‌های موجود
لیست وبلاگ‌های موجود

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر