تعداد وبلاگهای ايرانی چندتاست؟ - مقدمه

    معادل با     August 22, 2005

کپی شده از وبلاگ دوم من در: http://canadacanada.persianblog.com با پوزش از نقایص.برای دیدن جدول به صورت صحیح به canadacanada مراجعه فرمائید.
حتما اينو شنيديد که ميگن تعداد کسانی که وبلاگ فعال دارن در ايران تا وقتی اين آمار دراومده بود نزديک ۶۰,۰۰۰ وبلاگه و ايران از اين بابت چهارمين کشور جهانه (آگه نخونديد اينجا رو کليک کنيد) و برای من ايرانی که همه آمارای کشورمون ۱۰۰ به بالا بين کشورهاست اين افتخار بود و غرور ملی بيجهتی که فکر ميکنم اکثرا به اين مرض دچاريم پذيرششو آسونتر ميکرد.نمونه اين افتخارو دراين مقاله به زبان انگليسی ببينيد.بررسی من ميگه اين همش يک شوخی بود و ميگم که چرا.

اول از همه ببينيم تعداد وبلاگ ايرانی يعنی چي؟
يکی از راههای بررسی تعداد وبلاگهای ايرانی آمار ثبت نامشونه.و همين آمار هست که مايه اين توهم شده. اين آمار رو هم معمولا خود سرويس دهنده ها ميدن. ايرانيها مثلا پرشين بلاگ اعلام کرده که ۵۰۰,۰۰۰ وبلاگ داريم که نزديک ۶۰,۰۰۰ تاشون فعاله.يا بلاگفا ميگه ۵۰,۰۰۰ وبلاگ رو جا داديم.يا مثلا Live JOurnalآخرين آمارش بيش از ۸ مليونه. بايد بگم اين آمارا فاقد هر ارزش ممکنيه. مثلا خودمو ميگم که در بيش از ۱۰ سرويس ايرانی و خارجی ثبت نام کردم.در بعضی از سرويسيهای خارجی به قصد تحقيق بيش از ۱۰ وبلاگ به ثبت رسوندم.پس در بررسی تعداد کل آمار ايرانيها بايد اين موضوع رو هم در نظر گرفت که نعداد زيادی از اونها مثلا هم در آمار پرشين بلاگ به حساب اومدن هم در آمار مثلا بلاگفا.موضوع بعدی اينه که اين ثبت وبلاگ انجام ميشه ولی از طرف ديگه بخصوص توی ايران بخاطر محتوی وبلاگو از کاربر ميگيرن و پاکش ميکنن ولی باز هم اين آمارا سرجاشونه.مثلا بلاگفا ميگه در يک روز ۱۰,۰۰۰ تا رو پاک کرديم ولی بازم اعلام ميکنه که ۵۰,۰۰۰ وبلاگ ثبت شده. اين آمارها از جای ديگه هم ضربه ميخوره که سرويس دهنده ايرانی که الزاما سرویس به ايرانی نميده و بخصوص در مورد blogsky که قبلا اعلام کرده بود که ۱۰٪ کاربرامون آلمانی و چينی هستند حداقل در مورد اين سرويس دهنده بازهم اين آمار کلی رو بيشتر زير سئوال ميبره.نتيجه ای که من ميگيرم اينه که آمار تعداد کل وبلاگها که از طرف سرویس دهنده های ايرانی و حتی خارجی عرضه ميشه فاقد ارزشه ولی برای اينکه بگم ماها چقدر خسيسيم در دادن اطلاعات به آمار live journal توجه کنيد:


8,063,987
total

2,600,000
general active

1,421,804
active in 1 month

864,854
active in 1 week

247,674
active in 24 hrs
يعنی نزديک به ۱۸٪ کاربران live journal در ماه گذشته فعال بوده اند و خواهيد ديد که نتايج مربوط به ايران شگفتی آوره.

ظاهرا هنوز اين تعريف نشده و بعضی فعال بودنو در update و پست مطالب در حداقل يک ماه گذشته ميبينن- بعضی هفته گذشته و بعضی در ۲۴ ساعت گذشته. از نظر من اين حجم مطالبه که مهمه. من ممکنه هر روز يک کلمه بنويسم. يک کسی ماهی يکبار ولی چند صفحه بنويسه و ۱۰ برابر اولی محتوی داشته باشه. چون هنوز در حد و قد و اندازه معيار گذاری روی محتوی نيستم من ملاکم ساده تر و بر اساس زمان به روز آوری هست تا محتوی.

اگر ميگيم وبلاگ ايرانی مقصود محتوی وبلاگه که به فارسی نوشته شده باشه يا به ايرانی بودن دارنده وبلاگ کار داريم. چون وبلاگهای انگليسی رو هم داريم که توسط ايرانی نوشته ميشه و اگر بخواهيم فارسی بودن محتوی را ملاک قرار دهيم بايد وبلاگهای افغانی و تاجيک را که از اتفاق وجود دارند هم در آمار بياريم.

از طرف ديگه خيلی از ايرانيها روی سرويس دهنده های غير ايرانی و عمدتا blogger هستند يا خودشون سايت مستقل دارند و گرچه سخته تخمينشون خوشبختانه راهی رو پيدا کردم که اونها رو هم بشه تخمين زد.

نتيجه: واضحا در اين تحقيق هدف من تعداد کل نيست بلکه کاربر فعال رو کار دارم که مشخصا در ماه گذشته وبلاگشو update کرده باشه. به ايرانی بودن دارنده وبلاگ کار دارم نه به زبانی که مينويسه.و نه فقط روی سرويس دهنده های ايرانی بلکه هرجا که يک فرد ايرانی مينويسه منظور نظر منه. از قيد محتوی و حجم نوشته ها هم ميگذرم که فعلا کار من نيست.در ضمن اين سرشماری وبلاگه نه سرشماری وبلاگنويس ايرانی چون وبلاگهائی هم هستند که گروهی نوشته ميشند ولی متاسفانه اونا رو هم فقط يکی حساب ميکنم.

Anonymous said...

با سلام
خوبيد؟
من مرتضي بهمني هستم ! مرامنامه ام رو توي اين آدرس منتشر كردم و شما خونديد و نظري داديد كه دلگرم كننده بود!
مرام نامه من : http://www.pixelpost.ir/weblog/tenet-morteza-bahmani-in-cyberland
من آدم گيري نيستم ولي از اونجايي كه مطالب وبلاگ ها رو از خروجي فيدشون دنبال ميكنم ! خدود دويست و پنجاه تا از مطالب شما رو بارگذاري كردم و بعدش سر فرصت نشستم و اكثرشون رو خوندم ! به اين مطلب برخوردم كه سه بار پاراگراف سوم رو تكرار كرديد ! خواستم بهتون اعلام كنم و علاوه بر ثبت تشكرم بنوعي كمكتون هم كنم براي رفع نواقص !

خوش باشيد و موفق ! با تشكر مرتضي بهمني
www.pixelpost.ir/weblog

Kourosh said...

ممنون مرتضی عزیز
حتماً تصحیح میکنم.
موفق باشی

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
chenlina said...

chenlina20151210
the north face
coach factory outlet
louis vuitton outlet
air max uk
louis vuitton handbags
abercrombie & fitch
canada goose coats
louis vuitton handbags
uggs on sale
uggs on sale
uggs clearance
louis vuitton
ugg boots
adidas uk
abercrombie
ugg boots sale
louis vuitton outlet
cheap oakley sunglasses
nike huarache shoes
prada handbags
ugg sale
oakley sunglasses
cheap air jordans
cheap uggs
kids lebron shoes
michael kors handbags
ralph lauren uk
michael kors outlet
oakley sunglasses
nike air max
louis vuitton outlet online
ugg outlet
nike roshe run women
oakley outlet
uggs on sale
adidas originals
nike huarache
abercrombie fitch
coach outlet online
ed hardy clothing
as

yanmaneee said...

curry shoes
off white
supreme clothing
golden goose sneakers
kyrie 5 spongebob
curry 7 shoes
kd 10
moncler
stone island outlet
air jordan

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر