بررسی بلاگر - قسمت دوم - تداوم - تبلیغات و سرعت

    معادل با     October 13, 2005

تاکنون بلاگر را تحت عنوان بررسی بلاگر - مقدمه بررسی نموده ام و اینک قسمت دوم :
امکان تداوم وبلاگ : خوشبختانه بلاگر هیچ شرطی که امکان از بین رفتن وبلاگ بخاطر سیاستهای شرکت در میان باشد را قرار نداده است. از طرفی کنترل بلاگر توسط شرکت گوگل با حدود 80 میلیارد دلار ارزش در بازار بورس, امکان خروج این شرکت را از صحنه بخاطر مشکلات مالی و یا مدیریتی حداقل در آینده نزدیک منتفی مینماید. (ارزش کل شرکت گوگل در امروز را اینجا ببینید). از جانب دیگر Backup اطلاعات در زیر مجوعه گوگل بدون شک امری بسیار سازمان یافته است که راه را بر هرخطای انسانی و سهل انگاری میبندد. حال اگر این امکان تداوم را با سرویس دهندگان ایرانی مقایسه نمائیم میبینیم که در حیات حدودا یکساله میهن بلاگ بیش از 20,000 و در بلاگفا بیش از 40,000 وبلاگ از صحنه روزگار محو شده اند و در حالی این اتفاق صورت گرفته است که حتی سیاستهای اعلام شده سرویس دهندگان ایرانی در این زمینه بیشتر با عملکرد فردی همراه بوده است تا پایبندی به اصول بیان شده سازمانی. حتی در این زمینه مشاهده میکنیم که پرشین بلاگ که در قبال عدم فعالیت وبلاگها دارای موضع مشخصی نبوده است به یکباره خبر از پاک شدن قریب الوقوع 100,000 وبلاگ میدهد که در عمل طبق آخرین اخبار چنین نیز شده است.این نوع از بین رفتنها را میشود به سیاستهای سازمانی نسبت داد ولی نوع دیگری نیز وجود دارد وآنهم نابودی بخاطر مسائل و مشکلان مالی و مدیریتی است. نمونه caspianblog که بعلت اختلاف با شرکت sixapart وبلاگهای بسیاری را به احتمال قوی نابود کرده است از این دست نابودی میباشد.اگر از جانبی دیگر هم نگاهی به این قضیه بیندازیم باز هم میبینیم اکثریت سرویس دهندگان ایرانی به لحاظ سازمانی شرکت-سایت تکنفره محسوب میشوند و این عامل به تنهائی خود میتواند تهدید جدی برای بقای سازمان و بالنتیجه وبلاگها باشد به عنوان مثال اگر یکی از این مدیران را در نظر بگیریم که باید سیلی از Email ها را جوابگو بوده, با مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری حتی در میانه شب رسیدگی و دست و پنجه نرم کرده, هر دم نگران و در اظطراب از عملکرد کاربران خود به لحاظ تطبیق با قوانین جمهوری اسلامی بوده و با تمام اینها به فکر ارتقاء امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و رقابت در بازار نیز بوده و در انتظار جبران مالی کوتاه مدت نیز نباشد بیش از بیش در میابیم که تا چه اندازه وجود و تداوم سرویس دهندگان به انگیزه ها و عملکرد و توان یک فرد مرتبط و تا چه اندازه حیات وبلاگها در معرض ریسک میباشند.

سیاست تبلیغاتی و در آمد زائی : نوار کوچک بالای صفحه که تنها تحمیل بلاگر به کاربران میباشد و در واقع تنها نقطه غیر قابل کنترلی است که در یک صفحه در اختیار وجود دارد واین نوار نه تنها یک مزاحم نیست بلکه دارای فوایدی نیز میباشد. search this blog or all blogs که در این نوار وجود دارد همان Google blog search میباشد که بدون آن برای مجهز کردن وبلاگ به امکان جستجوی محتوای وبلاگ باید دست به دامان سرویس دهندگان دیگری شد که غالبا هم بخوبی و سرعت به روز آوری جستجوی وبلاگ گوگل نبوده و نیز تمامی آنان نیز از UTF-8 و خروجی فارسی نتایج جستجو پشتیبانی نمینمایند. وقتی اهمیت بی آزار بودن این نوار روشن میگردد که آنرا با سرویس دهندگانی مانند Yahoo ویا Tripod متعلق به شرکت Lycus مقایسه کنیم که با تبلیغات زیاد در صفحه مانع تمرکز بازدیدکننده روی مطالب تولید شده توسط بلاگر میگردند و یا آنرا با Persianblog مقایسه نمائیم که با نمایش یک Flash سنگین و آنهم بدون هیچ کنترلی در نحوه قرار گیری از طرف بلاگر و در بدترین جای ممکن صفحه و غالبا روی نام وبلاگ تبدیل به عامل عمده ای برای کند شدن بارگذاری صفحه گردیده و نیز با ماهیت متحرک خود مانع تمرکز بازدید کننده نیز میگردد.باید در نظر داشت که شرکت بلاگر نیز مانند هر شرکت دیگر سیاستهائی برای درآمد زائی دارد و این سیاست برای Blogger تاکنون بر Ad-sense گوگل استوار بوده است که ماهیت اختیاری بودن آن و نیز توانائی Customise کردن آن در صورت استفاده نیز چنان حد اختیاری را به کاربر میدهد که فقط میتوان در آن نفع متصور بود تا زیان.

سرعت : به لحاظ سرعت میتوان بلاگر را قابل قبول ارزیابی نمود. به نظر میرسد که باید برای مقایسه سرعت در میان سرویس دهندگان, بایستی سرعت یک سرویس دهنده را از سرعت بارگذاری یک صفحه خاص که به حجم صفحه, کدهای HTML آن صفحه و استفاده یا عدم استفاده از Java Script و عوامل دیگر بستگی دارد منفک نمود. شاید سایت Alexa یکی از معدود منابع در دسترس جهت قیاس سرعت سرویس دهندگان میباشد که در ادامه Blogger و یکسری سرویس دهنده دیگر ایرانی از این بابت با هم مقایسه شده اند :
1- Blogsky : آلکسا سرعت این سرویس دهنده را متوسط ارزیابی و اعلام میدارد که از 56% سایتها سریعتر بوده و متوسط زمان بارگذاری صفحه را 1.6 ثانیه اندازه گیری مینماید.
2- Blogger : سرعت کند - از 62% سایتها سریعتر است. زمان بارگذاری 2.2 ثانیه.
3- Blogfa : سرعت بسیار کند - 93% از سایتها از این سایت سریعترند - زمان بارگذاری 5.5 ثانیه.
4- Mihanblog : سرعت بسیار کند - 97% از سایتها از این سایت سریعترند - زمان بارگذاری 7.3 ثانیه.
5 - Persianblog : سرعت بسیار کند - 98% سایتها از این سایت سریعترند - زمان بارگذاری 8.5 ثانیه.
مشاهده شخصی من از 2 سرویس دهنده ای که تاکنون سرو کار داشته ام چنین است که کار با پرشین بلاگ آزار دهنده و کار با بلاگر در حد قابل قبولی است.

قسمت سوم این بررسی تحت عنوان : بررسی بلاگر - امکانات

پویا said...

نمی تونم بگم کاملا ولی تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک بود.
طبق تجربه من سرعت لود وبلاگها در بلاگ اسکای از همه بیشتر و بعد از اون بلاگفا و سپس بلااگر و میهن بلاگ هستند و در نهایت هم وردپرس.
من سالها با بلاگفا کار کرده ام و الآن هم که دارم از بلاگر استفاده می کنم با اختلاف کمی می تونم بگم که بلاگفا سریع تر از بلاگر هستش.
موفق باشید
www.arasportal.com

ارس پورتال said...

اینترنت و دانلود و نرم افزار و سخت افزار و سیستم عامل و برنامه موبایل و آیفون و آموزشی و بازی و سرگرمی و فیلم و کارتون و موسیقی و کتاب الکترونیک و دایرکتوری سایتها و انجمنهای گفتگو و فروشگاه اینترنتی
www.arasportal.com

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر