بررسی بلاگر - مقدمه

    معادل با     October 04, 2005

تا پیش از این 4 سرویس دهنده را تحت عناوین:

بلاگفا , سایتی تکنفره ولی پر آتیه
بلاگ اسکای , وجود روح در اینترنت
میهن بلاگ , گروهی جوان و با آرزوهای بزرگ
پرشین بلاگ , قدرتمند ولی با آینده مبهم
بررسی و از امروز در یک سری پست قصد دارم مروری به بلاگر داشته باشم.

Blogger در سال 1999 توسط گروهی 3 نفره پایه ریزی و بعد از گذراندن بحران سقوط شرکتهای IT در سال 2000 توسط شرکت Google در سال 2002 خریداری و جانی تازه در کالبد نیمه جانش دمیده میشود و پس از آن با سرعتی باورنکردنی پله های ترقی را پیموده چنانکه میتوان گفت که در حال حاضر سرویس دهنده شماره 1 جهان هم از لحاظ تعداد کاربر و هم از بابت مجموع کیفیت خدمات میباشد.

برای اینکه به اهمیت Blogger در فضای Blogsphere پی ببریم بد نیست نگاهی به آمار Blogwise که یک Human moderated blog directory است بیندازیم( اینجا). آمار که مربوط به Sep 11, 2005 و 60,000 وبلاگ این دایرکتوری را در بر میگیردنشان میدهد که بیش از %40 از کل وبلاگها روی بلاگر مستقر شده اند حال آنکه اعجاب انگیز آنکه ردیف دوم این لیست فقط از کل دارای %2 سهمیه میباشد! نکته جالبتر حضور سرویس دهنده ایرانی Persianblog در این لیست میباشد که با 125 وبلاگ و %0.2 سهمیه در مکان 17 جدول قرار میگیرد که از سوئی موجبی برای خوشحالی است چون تنها سرویسی دهنده وبلاگ از میان کشورهای توسعه نیافته میباشد که در این لیست حضور دارد ولی از سمتی دیگر موید فرضیاتی است که روزهای اول ورودم در وبلاگستان در من تقویت گردید که مکان سوم یا چهارم از تعداد وبلاگهای جهان برای ایران غیر طبیعی است و بهتر است بار دیگر نگاهی دوباره به وضعیت وبلاگهای فارسی داشته و بیش از این خود را فریب ندهیم و به فرض اگر روزی به دلایلی خاص که هنوز بر من نامعلوم است سوم یا چهارم جهان بوده ایم اکنون شاخص وجود وبلاگ در ایران هم همسو با دیگر شاخصهائی مانند سطح سواد- درآمد سرانه-امید به زندگی و یا نزدیکتر از همه سطح دسترسی به اینترنت شده است و اگر چنین نباشد غیر طبیعی است.

نکته قابل ذکر در این سری بررسی ها اینست که کمتر قصد و امکان مقایسه Blogger با WordPress, TypePad و MovableType در میان بوده است.
قسمت دوم تحت عنوان : بررسی بلاگر - امکان تداوم - سرعت و تبلیغات

قسمت سوم تحت عنوان : بررسی بلاگر - امکانات

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر