آمار تعداد وبلاگهای فارسی روی وردپرس.کام

    معادل با     May 25, 2007

همانطور که در پست قبلی (5 روز پیش) گفته بودم، توسط ایمیل از مسئولین وردپرس.کام درخواست کرده بودم که با توجه به سیاست باز آماری، تعداد وبلاگهای فارسی‌شان را اعلام کنند. ایمیلی به تاریخ 22 ماه می از قسمت پشتیبانی شرکت وردپرس.کام دریافت کردم به این مضمون:

There are about 2000 Farsi blogs registered on WordPress.com.

گرچه انتظار این بود که مسئولین وردپرس کمی دقیق تر عمل مینمودند و تعداد دقیق را در روز مشخص اعلام مینمودند ولی همین هم غنیمت است که بدانیم حدودا در حال حاضر 2000 وبلاگ فارسی در وردپرس.کام ثبت شده است. مسلما در اینجا بحث وبلاگ فعال در کار نیست که هم ملاک مورد توافق همگان وجود ندارد و هم اینکه با اطلاعات موجود فکر میکنم امکان تخمین نزدیک به واقعیت هم نیست. فقط نکته جالبی در این آمار وجود دارد.

با توجه به اینکه میدانیم از کل ترافیک سایت وردپرس.کام، بازدیدها از ایران 1.1 درصد آنرا تشکیل میدهد، شاید بشود به نکته ای رسید. اگر فرض کنیم که بازدیدها از ایران عمدتا شامل بازدید از همین وبلاگهای فارسی میشود که فرضی دور از واقعیت نیست و نیز بازدید از خارج از کشور را برای این وبلاگها نادیده بگیریم، با توجه به تعداد کل وبلاگهای ثبت شده در وردپرس.کام که حدود یک میلیون است میشود به این استنباط رسید که وبلاگهای فارسی ثبت شده در وردپرس.کام حداقل 5 برابر متوسط کل وبلاگهای وردپرس.کام فعالیت دارند و ترافیک ایجاد کرده اند.

به نظر من علت اینست که وبلاگهای فعال فارسی در وردپرس.کام عمدتا به فعالیت در آی تی مشغولند که تا آنجائی که مشاهده کرده ام فعالیت در بخش آی تی در وبلاگشهر فارسی در میان سایر بخشها چه به لحاظ تعداد وبلاگ فعال فارسی و چه به لحاظ بازدید کننده یک استثاء است.

Anonymous said...

salam Kourosh jan
khubi? chand vaghti nabudam, alan ke umadam inja mibinam dar hale khune tekuni hasti. shayad ham asbab keshi. rastesh man ham dar wordpress kheili vaghta pish weblog sabt kardam, ama yadam nist chera az unja ziad khosham nayumad. akhe yejur delbastegiye khas be blogger daram.
ama ba akhbari ke az wordpress mishnavam bishtar tahrik misham bara estefadeh az un. alabte service digeii ham hast be name serendepity ke PHP base hast va gooya emkanate besiyari dare. unam ye check bokon hatman. alabte dar iran ziad shenakhte shode nist.

khosrobaigy said...

سلام
ببخشید آمار وبلاگهایی که مستقلا از وردپرس استفاده میکنند چی؟ یعنی در وردپرس دات کام ثبت نام نکرده اند بلکه خودشان اقدام به ثبت دامنه کرده و سپس وردپرس را به عنوان نرم افزار مدیریت محتوا، خود نصب کرده اند؟ منظورم اینه که آمار مذکور شامل مستقل ها هم میشود یا نه؟

Kourosh said...

@abbas
عباس عزیز
درخواست من از ورد پرس مشخصا وبلاگهای روی وردپرس دات کام بوده است و همانطوریکه در ایمیل دریافتی ذکر شده است مشخصا آمار ورد پرس دات کام را داده اند. به نظر من که مسئله جای ابهام ندارد و در آمار 2000 وبلاگ ثبت شده وبلاگهائی که از نرم افزار وردپرس استفاده میکنند لحاظ نشده است

Anonymous said...

البته برای نام زبان ما به انگلیسی
Persian
درست نه
F arsi

Kourosh said...

صالح عزیز
اون قسمت انگلیسی دقیقا متن ایمیلی بود که دریافت کردم.
در ضمن من تا حالا فکر میکردم به جای ایران بگیم پرشیا ولی اینکه زبان ما فارسی هست یا پرژین زیاد روش حساس نبودم و حالا باید کمی بخونم و یا شما منبعی به من بدی که کارم رو آسون کنه.

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر