بررسی نمایشگر آنلاین گوگل

    معادل با     September 06, 2008

قسمت اول این مجموعه، بررسی ادیتور متن آنلاین گوگل بود. در این قسمت از مجموعه نرم افزارهای کاربردی آنلاین گوگل (گوگل داک)، Presentation (نمایش - اسلاید شو) بررسی میشود.googledocs این امکان، در رقابت و مشابه با نرم افزار Microsoft PowerPoint است که در حال حاضر بازار نمایش های کامپیوتری را در سلطه دارد. پاور پوینت کارش نمایش - اسلاید شو، و کاربردش عمدناً در دانشگاهها و گردهم آئی هاست. استاد یا سخنران مطلبی را که میخواهد عرضه کند در پاور پوینت، مثل صفحات متن مینویسد (معمولاً نکات برجسته و کلیدی)، زمینه رنگی مناسب برای آن اختیار میکند، از تصویر یا کلیپ آرت برای جذابیت بیشتر یا قابل فهم بودن آن کمک میگیرد، افکتها یا چگونگی انتقال از یک اسلاید به اسلاید دیگر را تعیین و سپس حاصل کار خود را روی فلاش درایو و وب ذخیره و کار را در محل تدریس و یا گردهم آئی عرضه میکنند. MSoffice مخاطبین این امکان را دارند که با داونلود اسلاید از وب، آنرا روی کامپیوتر ذخیره یا پرینت کنند. این کاربرد پاور پوینت است به عنوان یک نرم افزار سنتی. اما ببینیم این نوع نرم افزارهای نمایشی جدید، بخصوص گوگلی آن، چه نقاط تمایزی دارند.

در نگاه اول محیط کاربری این نرم افزار گوگل برای کسانی که با پاور پوینت کار کرده اند بسیار ساده جلوه میکند. حتی کمی که با آن کار کنید باگهای مختلفی را میبینید. به آن صورت User Friendly نیست. از آنهمه افکت فقط یک افکت ساده را دارد.youtube در اسلایدها فقط یوتیوب قابل نمایش است. آگر فایل آماده شده با پاور پوینت را آپلود کنید همه چیز به هم میریزد. اگر کارتان را دانلود کنید و بخواهید در پاور پوینت بازش کنید اشکالاتی پیدا میشود از جمله نوشته های فارسی را بر عکس نشان میدهد. این اشکالات حتماً به مرور زمان کمتر میشود. اما همه عیب هم نیست و به صورت کار راه انداز در استفاده سنتی به خوبی عمل میکند و نیز، ویژگیهای مخصوص به خود را هم دارد. از به نمایش گذاشتن حاصل کار در وب و محاسن کلی این گونه نرم افزارها گذشته، که در قسمت اول این مجموعه بررسی به آن اشاره کردم، میشود به این فواید اشاره کرد:

1- ذخیره سازی فایلهای مدرک بصورت مجانی و شاید هم Unlimited. باور اینکه ذخیره سازی نامحدود باشد کمی سخت است ولی من در مدارک سایت هیچ نکته ای مبنی بر محدودیت ندیدم. گوگل سایت ( که در ارتباط با گوگل داک هست) محدودیت 100 مگی دارد ولی هر نوع فایلی را میشود در آنجا ذخیره کرد. از طرف دیگر گوگل داک به نظر نامحدود میرسد ولی فقط فایلهای مدرک را میشود در آن ذخیره کرد از جمله PDF. البته تعریف از مدرک کمی گسترده است و فقط شامل فایلهای DOC نمیشود.

2- استفاده در وبلاگ یا وبسایت. به غیر از اینکه میشود حاصل کار را به تماشای عموم گذاشت امکان دیگر اینست که از کدی که گوگل داک فراهم میکند استفاده کنیم و اسلاید را در وبلاگ یا وب سایت مان قرار دهیم. نمونه اش همین اسلایدی را که مشاهده میکنید که درباره موتور جستجوئی است که به زودی معرفی میکنم. نکته ارزشمند، ویرایش ساده و اعمال لحظه ای تغییرات است. نکته منفی اینست که بلافاصله بعد از هر تغییر مدرک ذخیره میشود و راهی هم نیست که این ضبط اتوماتیک را تحت کنترل درآوریم. تصور کنید خطاهائی را که در حین کار مرتکب میشویم و همزمان به نمایش هم در میآید.انکته منفی دیگر هم اینکه کمی نمایش در وبلاگ، با صفحه اصلی متفاوت است. نمایش کار اصلی را در اینجا ببینید که شامل افکت هم میشود.

3- مشارکت دیگران. این دو موضوع است . اول اینکه امکان مشارکت دیگران در تهیه اسلاید شو وجود دارد و دوم اینکه میشود با آن یک کنفرانس آنلاین داشت.smiley1 presence مثلاً فکر کنید چقدر انقلابی و جالب میتوانست باشد که همین عرضه موتور جستجوی اختصاصی گوگل - بلاگر فارسی به صورت آنلاین باشد و در ساعت مشخصی کسانی که حاضر هستند در این مورد گفتگو (چت) کنند و نقطه نظرات و پیشنهادهایشان را بیان کنند. از این وجه مشارکتی میشود بهره های مختلفی گرفت به حد تخیلمان.

تاکنون دو بررسی صورت گرفته است. بررسی سوم شاه بیت تمام این موارد و جالبترین، از جنبه اجتماعی آن است.

لطفاً اگر نظری دارید مضایقه نفرمائید. بخصوص اینکه خوشبختانه این وبلاگ کامنتش وردپرسی شد (Inline). یعنی دیگر در همین صفحه باز میشود. کاری که به نظر من همه بلاگری ها هم باید انجام دهند.

یک نکته مهم و شاید کمی بی ربط: دوستانی که ازگوگل پیج استفاده میکنند حتماً در جریان هستند که از این سایت و فایلهائی را که در آن آپلود کرده اند تا انتهای سال میلادی جاری بیشتر نمیتوانند استفاده کنند. برای انتقال فایلها، من گوگل سایت را اکیداً توصیه میکنم. در واقع همان گوگل پیج است با همان میزانی که اجازه ذخیره سازی داشتیم اما با امکاناتی بیشتر بخصوص از بعد اجتماعی آن.

H a m i d ... M i d a f said...

در بلاگ نیوز لینک داده شد.

kingston commercial real estate said...

Thank you for your post..I look for such article along time, today I find it finally. This post give me lots of advise it is very useful for me..I hope you can go on posting more such post.. I will support you all the time.

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر