دستیابی به فیدهای خاموش

    معادل با     September 18, 2008

در چند وقت اخیر مشغول به‌روز‌آوری لیست وبلاگهای ایرانیان جهان بوده ام. تاکنون حدود 500 وبلاگ، بررسی، و فید آنها ،در صورت موجود بودن، جمع آوری شده است. یکی از مشکلات عمده، تعداد زیاد وبلاگهای فاقد فید بوده است. تا همین چند روز پیش آمار به 100 رسیده بود. وبلاگهائی که چراغ نارنجیشان خاموش بود و در هیچ نقطه ای، از بالا تا پائین، اثر و نشانه ای از فید موجود نبود. این مسئله ای عادی در وبلاگشهر قدیمی تر است. ولی این موضوع برای من مفهوم گره اساسی در کاfeedoffر را داشت و قاعدتاً باید تک به تک ایمیل میزدم تا به نحوی مسئله حل شود. خوشبختانه فرشته نجات، محمد عزیز، سرنخی را به من داد که این مسئله تقریباً حل شد. این پست تجربه من در چگونگی دستیابی به فید وبلاگهائی است که ظاهراً فاقد آن هستند.
علت عدم دستیابی به فید 3 دلیل عمده دارد:
اول: اینکه وبلاگنویس (به عمد یا سهو) در تنظیمات وبلاگ خود امکان انتشار فید را گرفته است.در این مورد هیچ راهکاری به غیر از اقدام وبلاگنویس مورد نظر وجود ندارد. این مسئله عمدتاً در وبلاگهای مستقر در بلاگر اتفاق میافتد. علت نیز قابل تنظیم بودن انتشار فید است.
دوم: فید خراب است یا با اشکال به نمایش در میآید. موضوع این مطلب ارائه راهکار در این مورد نیست و زیاد هم در اینباره تجربه ندارم.*
سوم: یک یا چند فرمت از فید در حال انتشار است اما آدرسی از آنرا در دسترس نداریم. این مورد به علت قدیمی بودن قالب یا دستکاری در کد قالب اتفاق میافتد. راهکار اساسی تعویض قالب یا تصحیح کدهاست. در این مطلب، از دید خواننده وبلاگ، چگونگی دستیابی به فیدهائی را که ظاهراً وجود ندارند بررسی میکنیم.
مرحله اول: در برخورد با چراغ خاموش فید نا امید نشوید. هدرfeedicons، سایدبار تا فوتر وبلاگ را به دقت بررسی کنید. فید همه مدل شکل و نوشته را میتواند به خود بگیرد. نوشته ها میتواند اتم، آراس اس، فید، خوراک و ... یا معادل انگلیسی آنها باشد. اشکال نیز بسیار متنوع هستند که فقط بخشی از آنها در شکل بالا ارائه شده است.
مرحله دوم: به جای آدرس فید، آدرس URL وبلاگ را به فید ریدرتان بدهید. گاهی موفق به یافتن میشود.
مرحله سوم: از فرمتهای مشخص هر پلاتفرم استفاده کنید که به انتهای آدرس وبلاگ اضافه میشود. بدین شرح :
بلاگر: url/feeds/posts/defaulat , url/atom.xml ,
url/feeds/posts/default?alt=rss , url/rss.xml
وردپرس دات کام: url/feed , url/feed/atom
پرشین بلاگ: url/rss.xml
بلاگفا : url/rss.aspx
بلاگ اسکای : url/rss
میهن بلاگ : url/rss.aspx , url/atom.aspx
سایر سرویس دهندگان: وبلاگی را از همان سرویس دهنده بیابید که دارای فید است و از همان فرمت برای وبلاگ مورد نظر استفاده کنید.
دومین های مستقل:
دو مدل دومین مستقل داریم.
-اول دومینهائی که از امکانات هاست یک سرویس دهنده مجانی استفاده میکنند و ظاهراً مستقل به نظر میرسند. بسیاری از وبلاگها با WWW شروع میشوند ولی در واقع محل استقرارشان سرور سرویس دهنده مجانی است. برای شناسائی آنها گاهی آثاری از Powered By ، شکل قالب وبلاگ و فاوآیکون نمایش داده شده میتوانند راهنمای خوبی باشند. در این مورد دقیقاً طبق فرمت سرویس دهنده مجانی اصلی عمل کنید (فرمتهای بالا).
-دسته دوم آنهائی هستند که هم بابت هاست و هم دومین مستقل هستند مانند وردپرس دات ارگ، مووبیل تایپ و ... در مورد وبلاگهای این دسته به فرمتهای زیر رجوع کنید. لطفاً توجه داشته باشید که جواب ندادن یک فرمت دلیل بر این نیست که انتخاب درستی برای پلاتفرم نکرده ایم. تمام فرمتهای یک پلاتفرم را تست کنید.
وردپرس دات ارگ: url/?feed=atom
, url/feed , url/?feed=rss2
مووبل تایپ: url/index.xml , url/atom.xml , url/index.rdf
سایر پلاتفرمها: بعد از آدرس فرمتهای زیر را هم امتحان کنید.
rss20.xml, rss.php, spip.php?page=backend , atom.php
عدم موفقیت تا این لحظه 10 مورد است که 7 مورد روی بلاگر و ناشی از دستکاری در تنظیمات وبلاگ (عمدی یا سهوی) است. 3 مورد دیگر دارای پلاتفرم ناشناس است که آنهم در بلند مدت و تکمیل این لیست، امکان دستیابی به فید صددرصد خواهد بود. گمان میکنم از 100 مورد به 10 رسیدن یک موفقیت است که نشان میدهد اکثریت بزرگی از فید وبلاگهائی که ظاهراً فاقد آن هستند، در عمل قابل استفاده هستند.
http://feeds.feedburner.com/weblogcrawler
مشترک فید دنیای وبلاگ شوید.

مرتبط: فید به زبان ساده
* -در مورد خرابی در نمایش فیدها به این مطلب رجوع فرمائید.

Anonymous said...

خیلی مطلب جالب و به‌درد بخوری بود

حقیقت‌جو said...

سلام. مصيبتي شده اين كامنت گذاشتن من در وبلاگ شما از طریق فیدتان مطالب راپیگیری می‌کنم. در مورد این مطلبتان، به نظرم سایت زیر نیز تقریبا همان کاری را می‌کند که شما به عنوان مسئله در اینجا به آن اشاره کرده اید:
www.page2rss.com

Kourosh said...

از نظرات هر دو شما ممنونم.
@ دلزده
سایتی که اشاره کردید با وجودیکه مفید است صد درصد مناسب اینکار نیست چون تغییرات در صفحه را منعکس میکند و هر تغییر ولو کوچک یک فید صادر میکند حتی اگر این تغییر تصحیح یک کلمه باشد.

yanmaneee said...

curry 7
supreme clothing
kevin durant shoes
nike shox
balenciaga sneakers
off white jordan 1
moncler outlet
goyard tote
off white hoodie
kd 12

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر