پرشین بلاگرز به زبان ساده

    معادل با     December 22, 2008

پرشین‌بلاگرز پروژه‌‌ای‌ست جمعی و مربوط به وبلاگ‌شهر. هر وبلاگنویس واجد شرایط با توجه به زمینه‌ی اصلی فعالیت خود، امکان حضور در خبرخوان‌های موجود و مشارکت در ارائه خبرخوان‌های جدید را خواهد داشت.

کار خبرخوان پرشین بلاگرز چیست؟
خبرخوان پرشین بلاگرز، آخرین مطالب منتشر شده وبلاگها را بصورت اتوماتیک دریافت و منتشر میکند.

آیا پرشین بلاگرز شبیه دودردو است؟
خیر! دودردو یک خبرخوان عمومی است و آن به این معناست که دودردو آخرین مطالب وبلاگهای برگزیده وبلاگشهر را بدون طبقه‌بندی محتوائی وبلاگ‌ها بازنشر میکند. در حالی که پرشین‌بلاگرز خبرخوانی تخصصی است.

آیا کار پرشین بلاگرز با گرین بلاگ یکی است؟
خیر! پرشین بلاگرز با گرین بلاگ دو تفاوت عمده دارد:
1- تک موضوعی نیست. حوزه فعالیت گرین بلاگ فقط مطالب مرتبط با مسائل زیست محیطی است. برخلاف گرین بلاگ، حوزه فعالیت پرشین‌بلاگرز بسیار گسترده است. در حال حاضر پرشین‌بلاگرز شامل 36 خبرخوان متفاوت است که هر کدام به تنهائی نقشی شبیه گرین بلاگ دارند.
2- بر خلاف گرین بلاگ و کلیه سیاره‌ها و خبرخوانهای موجود، در پرشین‌بلاگرز خبرخوانها توسط کاربران ایجاد و مدیریت میشوند.

آیا من هم میتوانم یک خبرخوان به وجود آورم؟
ایجاد یک خبر خوان با رویه‌ای که گرداننده‌گان پرشین بلاگرز طراحی کرده‌اند بسیار ساده است و احتیاج به هیچگونه مهارت فنی یا صرف زمان زیاد ندارد. با توجه به عمومیت یافتن استفاده از گوگل ریدر و با توجه به فراوانی فیدهای موجود در گوگل ریدر یک وبلاگنویس، هر وبلاگنویسی می‌تواند با صرف اندکی وقت، موفق به ایجاد یک خبرخوان شود. رویه کار بدین صورت است که پرشین بلاگرز از اطلاعات عمومی شده یکی از دسته‌های فید مرتبط به هم که در تخصص یا علاقه وبلاگنویس است استفاده و خبرخوانی را به نام وی و برای استفاده عموم در وبلاگشهر عرضه میدارد.

ایجاد خبرخوان چه فایده‌ای می‌تواند برای من داشته باشد؟
به باور ما این اقدامی است که سراسر فایده است. بدون توجه به مزایای در نظر گرفته شده برای وبلاگنویس، این کار در درجه اول اقدامی در جهت منافع جمع و خدمت به وبلاگشهر است.

چگونه اقدام به ایجاد یک خبرخوان در جهت منافع جمع است؟
با افزایش روزافزون وبلاگنویسان و تنوع مطالبی که توسط آنان عرضه می‌گردد، دستیابی به مطالب مورد علاقه یا تخصص یک فرد، مشکل و مشکل‌تر می‌شود. از این‌رو با طبقه‌بندی‌ای که در خبرخوان‌ها انجام می‌گیرد، دسترسی به منابع و مطالب مورد علاقه‌ی ساکنان وبلاگ‌شهر به نحوی چشم‌گیر راحت و آسان می‌شود.

در چه موضوعاتی می‌شود با پرشین بلاگرز در ایجاد خبرخوان همکاری کرد؟
با توجه به گوناگونی موضوعات طرح شده در خبرخوان‌ها، هر موضوعی می‌تواند حوزه‌ی فعالیت یک خبر‌خوان باشد، مشروط بر آن‌که آن موضوع قبلن توسط وبلاگنویس دیگری انتخاب نشده باشد. پرشین بلاگرز، به منظور ایجاد ایده در وبلاگ‌شهر اقدام به ایجاد تعدادی خبرخوان نمونه کرده است. لیست خبرخوان های موجود را میتوانید در اینجا مشاهده نمائید. در عمل هزاران موضوع جهت ایجاد خبرخوان وجود دارد.

آیا حدس من مبنی بر تازه بودن کاری که پرشین بلاگرز ارائه می‌کند، درست است؟
بله! حدس شما کاملاً درست است. سیاره‌ها و خبرخوان های تک موضوعی مدتی است بوجود آمده‌اند. خبرخوان‌هائی که مجموعه‌ای از اخبار برگرفته از منابع خبری را عرضه می‌کنند نیز از قبل وجود داشته‌اند. اما آنچه کار پرشین بلاگرز را برجسته می‌کند به شرح زیر است:
1- پرشین بلاگرز، خبرخوان عمومی و یا تک موضوعی نیست بلکه مجموعه‌ای است از خبرخوان‌هایی با موضوعات گوناگون.
2- حجم عظیم و تنوع اطلاعات طبقه‌بندی شده در پرشین بلاگرز در وبلاگ‌شهر بی سابقه است.
3- پرشین بلاگرز حاصل کار جمعی و بر اساس مشارکت داوطلبانه‌ است. ایده‌ و عملکرد پرشین بلاگرز ‌شباهت زیادی به ایده های وب2 دارد.

چشم‌انداز شما برای نقش و آینده‌ی پرشین بلاگرز چیست؟
وبلاگ یک رسانه‌ی جدید و دو سویه است که به رقابت با رسانه‌های سنتی برخاسته است. تولید مطالب روزانه‌ی وبلاگ‌شهر متنوع و از حجم تولیدی عظیمی برخوردار است که بدلیل پراکند‌گی موضوعات و ناکارآئی یا نبود سیستم توزیع مناسب، مطالب تولید شده غالبن به هرز رفته و خوانده نمی‌شوند.دست اندرکاران پرشین بلاگرز امیدوارند که با ایجاد بستری مناسب جهت مشارکت جمعی، منابع و اطلاعات تولید شده را نظم داده و دسترسی همه‌گان به آن‌ها را آسان‌تر سازند.
هدف ما از ایجاد پرشین بلاگرز، ایجاد این امکان است تا هر وبلاگنویسی بتواند با تنها چند کلیک ساده، به مطلب مورد نظر خویش در وبلاگ‌شهر دسترسی پیدا کند.
ما نیل به این هدف و تحقق بخشیدن به این آرزو را دور ارزیابی نمی‌کنیم.

محدودیت‌های پرشین بلاگرز چیست؟
هیچ‌گونه محدودیت قابل توجهی در ساختمان پرشین بلاگرز، وجود ندارد. پرشین بلاگرز ظرفیت ایجاد هر تعداد خبر خوان و همکاری با هر تعداد وبلاگنویس واجد شرایط را دارد.

برای اطلاعات بیشتر به بخش پرسش و پاسخ مراجعه فرمائید.

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر