جنسیت در وبلاگشهر

    معادل با     July 11, 2007

چند روزی است که دارم یک گفتگوی الا کلنگی بین دو وبلاگنویس ساکن کانادا را تعقیب میکنم. یکی خانمی است به نام سارا رها و دیگری آقائی است به نام ققنوس. این گفتگو از خانم سارا رها شروع شد که در پستی تحت عنوان: مرد ایرانی در تلاطم بازسازی هویتی نو از مشکلات و ذهنیت مرد ایرانی مهاجر گفته است. آقای ققنوس هم در پستی تحت عنوان: مردان مهاجر بار مضاعف مشکلات عاطفی را بردوش دارند به آن جواب گفته اند. هر کدام تا این لحظه یک پست دیگر هم در جواب داشته اند. آنچه مهم است اینست که دو آدم منطقی، در کانادا که بلاد استفاده ابزاری از هر موضوعی جهت جلب بازدید کننده است، برای اولین بار آمده اند متمدنانه، بعدی از ابعاد مهاجرت را از دید خود بازکرده اند که حداقل فایده اش اینست که متقاضیان مهاجرت اندکی حس کنند چه آتشی احتمالا در انتظارشان است.

کاری به این ندارم که شخصاً با که و در کجایش موافقم که اگر جامعه شناس و روانشناس هم بودند، که نیستند، باز هم اما و اگر در حرفشان بسیار بود و منهم سالهاست بحث در مورد جامعه و روان و کلا حیطه مربوط به علوم اجتماعی انسانی را متوقف کرده ام و از نظر من همه تعمیم دادنها کشک است و هر کسی با این تحلیلها میتواند زندگی شخصی خود را مرور کرده و از آن نتیجه ای شخصی بگیرد. غرضم چیز دیگری است.

مقایسه ای کردم بین این دو وبلاگ. خانم سارا رها 4 ماهی است که در وبلاگش مینویسد و آقای ققنوس نزدیک یکسال. در لینکدانی دوستان خانم سارا رها لینکی وجود ندارد ولی در لینکدانی دوستان آقای ققنوس 34 وبلاگ وجود دارد. پست هردوشان بالاترینی شده است. هر دو در نوشته هایشان به هم لینک داده اند. فقط عجیب اینجاست که خانم سارا رها از بابت پستش 19 کامنت دریافت کرده است و آقای ققنوس فقط 1 کامنت و آنهم از خودخانم سارا رها. به اینجا میرسم که جنسیت، خودآگاه و یا ناخودآگاه، در بطن هر عمل و رفتار ما حاضر است حتی در این دنیای مجازی و از پشت مانیتور که حواس پنجگانه کاملا پنچرِ است.

تنها تفاوت دیگری که در این دو وبلاگ دیدم این بود که ظاهر وبلاگ خانم سارا رها حداقل به نظر من زیباتر رسید (نه زیبا) و شاید این هم موثر باشد که البته تجربه شخصی من چیز دیگری است. از زمانی که قالب وبلاگم را عوض کرده ام کامنت کمتری میگیرم. واقعا اگر مسئله جنسیت در اینجا مطرح نیست چه عاملی باعث این تفاوت فاحش شده است؟

ملا حسنی said...

بهمین خاطر است که بعضی از دوستان اسم شان را عوض میکنند. مثلا اگر اسمشان یدالله است میگذارند شهناز یا مهناز یا دل‌آرا و ....
حالا شما هم تا دیر نشده اسمت را عوض کن یه اسم دخترانه تو دل برو بگذار
فعلا خدا حافظ شمسی جون!

NewshA. said...

درود کورش گرامی .. من با این مسئله که جدا جنسیت ٫ روی آمار بلاگ تاثیر داره موافقم ٫ من در اصل چیزه مهمی نمینویسم و همش ثبت خاطره هست و هیچ جنبه آموزشی نداره بلاگم ٫‌اما باز دید زیاده نسبت به محتوی بلاگم و حتی دلم نمیخواد کامنتی از کسی ببینم واسه تائید دلداری و این چیز ها که رسمه .. اینا مهم نیس که گفتم ٫ مهم اینه که با وجود این محدودیتی که من بکار بردم ٫‌پشت صحنه اش جالبه که این قده ایمیل میگیرم که گاهی اسم نویسنده رو میبینم ٫‌ایمیل نخونده دیلیت میکنم .. میدونی آخه احساس آرامش رو میگیرن از آدم و برداشت بد از نوشته و خاطرات دختری تبدیل میشه به ابراز علاقه ( ملاقه ) که خودش باز بر میگرده به ملیت ما (!) و کلی حال به هم زن هست واسه من یکی ..در کل نه تنها بلاگ های دختر ها بیشتر طرف دار داره حتی اگر در محیط نرمال و زندگی بخوایم توجه کنیم تمام تبلیغات کامپانی های بزرگ هم از همین طریق هست و تمامش بر میگرده به جنسیت و اصل پرزنتیشن .. من از بلاگ شما استفاده میکنم حتی اگر چیزی واستون ننویسم .. هم این بلاگ هم لیست بلاگر های خارج ایران و جا داره مرسی بگم ..

Mehri Publication said...

کوروش خوبم نه تنها متاسفانه جنیست در بلاگ ها مهم تر شده بلکه قومیت گرایی ها هم افزون تر ! ولی آنچه که مهم است خود مطالب پست ها هست که خواننده جذب می کند وگرنه خودت بهتر از من می دانی که خیلی ها در کامنت ها قربون و صدقه هم می رند و کلی از هم تعریف می کنند پس بی خیال ! راستی بزار ازت تعریف کنم روز به روز پست هایت بهتر میشه و خیلی قشنگ تحیل می کنی برای من جنسیت اصلن مهم نیست مهم خود متن است مواظب خودت باش

اقاقیا said...

ممنونم از لطف و سپاس شما کوروش خان
با اجازه به وب سایت شما لینک خواهم داد
سبز باشید

Anonymous said...

عجب! هر چی من بدم میاد از اینکه این جنسیت در هر حرفی که میزنیم مطرح بشه باز مثل اینکه بیشتر به سراغم میاد! خداییش تنها تحلیلی که بهش فکر نکرده بودم همین بود که شما گفتید. دلاپلی که من بهش فکر بوده بودم اینا بودن و هستن: ققنوس تقریبا همش اجتماعی می نویسند در حالی که من اصلا بنا نداشتم که در باب اجتماعی بنویسم و با شعر و عکس شروع کردم و آنها معمولا بیشتر خواننده دارد. در نتیجه کلا وبلاگ من ممکن است به این دلیل خواننده بیشتری داشته باشد. دوم اینکه وقتی من راجع به زنها و انتقاد از آنها نوشتم کسی چندان کامنتی نگذاشت ولی همچین که از مردها نوشتم کامنتها زیاد شد و بیشتر هم در موضع دفاعی. آقای ققنوس در موضعی مردانه نوشته بودند و در نتیجه شاید آقایان با او مخالف نبودند و کامنت نگذاشتند والا پست ایشان در بالاترین که من آنرا پست کردم حسابی خوانده شد.

نکته دیگر که باید دوباره عرض کنم اینکه دوست گرامی هم من و هم ققنوس چندین و چند بار گفتیم که ما ادعای تعمیم داشتن حرفهایمان را نداریم و تنها در دایره مشاهداتمان حرف می زنیم و بحث می کنیم. ولی تعمیم نداشتن و یا تعمیم داشتن فقط به یک گروه کوچک دلیل بر کشک بودن حرف که نمیشود آنطور که شما فرمودید. بنده معتقدم ما زنها و مردهای ایرانی باید سالها اینگونه حرف زدن بی جدل را تمرین کنیم تا شاید به رابطه معقولتر و بهتری از آنچه که داریم برسیم.

با احترام سارا رها

Kourosh said...

@mollah
ملاجان: دست شما درد نکند با اسم گذاریتان. حداقل اسم مد روزتری روی ما میگذاشتی و حیف که ریش پر پشتت مانع است...
@newsha
نیوشا جان
ممنون از نظر و لطفت و متاسفم که چنین جوی را شاهدی
@hadikhojinian
هادی جان: ممنون از نظر و لطفت
کاش کمی از قسمت قوم گرائی گفته بودی.
@forogh
ممنون
منهم متقابلا لینک دادم
@sara raha
خانم سارا رها
واقعا مقصود من تحلیل و رد یا قبول نظر شما و یا آقای ققنوس نبوده است که برای هردوتان احترام قائلم. اگر مفاد کلام به نظر شما میرسد که به شما نسبت تعمیم داده ام چند بار نگاه کردم و چنین مفهومی را من بصورت خاص و خطااب به هردوتان ندیدم. این نظر کلی من است که نمیشود برداشتها را در حیطه علوم انسانی تعمیم داد و پارادکس در علوم انسانی هم اینست که بدون تعمیم نمیشود حرف زد. خود شما هم با وجودیکه چند بار تصریح کردید که قصد تعمیم ندارید اگر به عنوان و متن نوشته تان دقیق شوید پر از تعمیم ناگزیر است. باز هم میگویم که قصد من بصورت خاص به هیچ عنوان مطلب شما و آقای ققنوس نبوده است و این نظر کلی من است.

در رابطه با رابطه جنسیت و نظرات بگذارید یکی دو نکته را که به نظر من میرسد خلاصه بگویم:
1- آمار میانگین هفت پست قبل از این بحث شما 2/3 کامنت برای هر پست است که با این بحثها به 14 و 19 سیر میکند.
2- رابطه مستقیمی بین تعداد کامنت و بازدید من در هیچ کجا مشاهده نکرده ام
. در واقع مطلب میتواند پرکامنت و کم کامنت باشد ولی وبلاگ خیر.
3- فکر میکنم که بین صحیح و منطقی و همه جانبه نوشتن و کامنت نگرفتن رابطه مستقیمی وجود دارد. به عبارتی هر چه شما دقیق تر، بهتر و بی نقص تر بنویسید کمتر کامنت دریافت میکنید. مثال: استفاده از کلمه کشک که یکی از عوامل میتواند باشد که باعث شد شما کامنت بگذارید.
4- در رابطه با موضوعات مربوط به جنسیت موافقت و مخالفت مردان و زنان میتواند متفاوت باشد. در قسمت اول که شما در رابطه با زنان نوشتید چون خودتان زن بودید طبیعتا شناخت بهتری نسبت به موضوع داشتید. در موضوع دوم که از مرد با دید یک زن گفتید احتمالا برداشتتان با برداشت عده بیشتری در تعارض بوده است. خود من در کامنت نوشتم که دلایل شما در توجیه این موضوع به نظرم غیر واقعی جلوه گر میشود.
.و.............. که خودش موضوع پست مفصلی است. به هر صورت حداقل در این مورد به نظر من عامل جنسیت صرف حداقل بی تاثیر نبوده است. بازهم امیدوارم اگر حس توهینی وجود داشته است به بزرگواری خودتان ببخشید که این رویه در ذات من و روش وبلاگنویسی من بصورت آگاهانه وجود ندارد.

Medical Value Travel India said...

Thanks for sharing post – much appreciated and now following you! Looking forward to your Post....

Prostate Cancer Treatment in India said...

Great post and thanks for sharing....

Health Blog India said...

its very cute. thanks too share.....

prostate cancer surgery india said...

Great post and thanks for sharing....

Tips and Tricks blog said...

I love that idea. Awesome Post..

Dr. Sengottu Velu said...

That is great to hear, thank you for reading!

Dr. Kumkum Vatsa said...

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

Dr. Rajendra Srivastava said...

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

Health and wellness Blog india said...

That is great to hear, thank you for reading!

Health and wellness Blog india said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر