نهضت وردپرس یا فاشیسم مجازی

    معادل با     July 13, 2007

دوست جدید و عزیزم، مزیدی، وبلاگنویس پزشکی دیگر، رئیس کل نهضت وردپرس، یک پدیده وبلاگنویسی است. با وجودیکه 7 ماهی است که وبلاگش را در وردپرس دات کام راه اندازی کرده است بی نهایت موفق عمل کرده است. آمار بیشترین تعداد پست در کل وبلاگشهر را اگر نمیدانید بدانید که متعلق به نیک آهنگ کوثر است با حدود 4500 پست، ولی مزیدی با این حجم کاری که در این 7 ماهه شاهد بودیم، به احتمال قوی، رکورد حجم و تعداد پست را با هم خواهد زد. سرشار از ایده های گوناگون و خلاقانه است. بزرگمنش است، زیرا که در مقابل گناهکار که آن کلمات بی نهایت سخیف و فراموش نشدنی را به ایشان نسبت داد، او را باز هم عزیز نامید. (در مورد خط خوردگی به توضیح گناهکار در قسمت نظرات رجوع شود) برخلاف گناهکار، من سر عقیده خودم هستم عقیده دارم که اکثر مطالب ایشان مفید بوده و حداقل آغارگر بحثی با ارزش بوده است، حتی اگر بعضی هایشان عمقی نداشته باشد که آنهم طبیعی است. آقای مزیدی دو بار نسبت به این وبلاگ لطف داشته اند. در مورد اول تعاریفی از این وبلاگ کردند که واقعا لایق آن نبوده ام و در مورد بعدی که گمان میکنم آخرین پستشان در لحظه نوشتن این کلام است در رابطه با دو مطلب من اظهار نظر کرده اند. نسبت به وردپرس دات کام (نه ارگ) و نهضت مربوطه انتقاداتی داشته ام (+ و +) ولی همواره سعی کرده ام از مدار خط قرمز اخلاقیم خارج نشوم و منتقد منصف باشم. طبیعی است که با این روابط حسنه و رو به بهتر شدن و فرهنگ کاسبکارانه غالب بر وبلاگشهر، منطق بازاری حکم میکند که لب فرو بندم و شاهد آن باشم که از معدن نوظهور نهضت وردپرس، لینک و بازدید کننده جدید استخراج کنم.

تنها یک مشکل وجود دارد و آن اینکه عزم جزم کرده ام که اصولی و اخلاق گرا بمانم حتی به قیمت بازدید کننده صفر و انزوای مطلق. چرا که این جامعه مجازی که هنوز کاملا شکل نگرفته است تنها جائی است که میشود امیدوار بود با دنیای پر از حیله و نیرنگ و بدی و کجی واقعی متفاوت باشد. سرزمینی باشد که در آن از باند و دسته و محفل و سیاست بازی خبری نباشد. ملاک برتری انسانها، اندیشه والایشان باشد نه قدرت مجازی (لینک و پیج رنک). جائی که همه آزادانه حرف بزنند، انتقاد خیرخواهانه کنند و ملاک، لباس تن انسانها نباشد (سرویس دهنده - ظاهر -دامین اختصاصی). این دنیای مجازی، اتوپیای من است که برایش میجنگم و حقیقت را فدای مصلحت نخواهم کرد.

دوست من، آقای مزیدی، در آخرین پرده از نمایشنامه نهضت وردپرس، شاید ناآگاهانه، خط فکریِ بکری را به هواداران نهضت داده است که کاملا نوظهور است. اعلام کرده اند که در جهت حمایت از وردپرس، به استثناء بلاگر، بقیه وبلاگنویسان روی سیستمهای ایرانی و غیر ایرانی مانند بلاگفا، میهن بلاگ، پرشین بلاگ و غیره مشمول تحریم ایشان خواهند بود. دقیق تر بگویم که یک جامعه مجازی طبقاتی را ترسیم کرده اند که در آن پرولتاریای مجازی، وردپرس دات کام است. در طبقه پائین تر، وردپرس دات ارگ و به نظر هم میرسد که با بلاگر هم در حال حاضر متحد هستند. بقیه هم از دم جزء اعدامی ها. عیبش چیست؟ عیبش اینست که این اظهار عقیده ساده ای نیست. در خودش هسته های اولین تئوری نژادپرستانه مجازی را دارد. همان فاشیسم مجازی است با استدلالهای زیبا ولی توخالی. همان "خودی" و "غیرخودی" خودمان است با تبعات غم انگیزش. همان عقب گرد است که به جای برتری دادن به اندیشه، به خون قبیله وردپرس بها میدهد. ادامه پارتی بازی مجازی، رفیق بازی مجازی. پشتوانه اش چیست؟ پشتوانه اش اولین کامیونیتی رو به گسترش و متحد فارسی زبان، رهبری فعال و هوشمند و هواداران فعالی که بیش از هر گروه دیگر وب و آی تی را میشناسند.

آقای مزیدی! این درست که سرویسهای ایرانی مشکلاتی دارند و منهم انتقاداتم را گفته ام ولی چطور دلت می آید که فرمان تحریم هزاران وبلاگنویس خوب هموطن را صادر کنی؟ چطور دلت میآید به آی تی رو به زوال ایران ضربه بزنی؟ چگونه زحمات علیرضا عسکری را نمیبینی که در 16 سالگی میهن بلاگ را پایه گذاری کرد و در این لحظه سایت 982 جهان است. چگونه برایت این افتخار نیست که از لحاظ ترافیک، سایتی از ایران عقب مانده ما، بلاگفا، 272 ام دنیا باشد؟ پاک کردن 17000 وبلاگ غیرفعال توسط یک سرویس دهنده، ناشی از ناآگاهی و کمبود امکانات است و سزایش تحریم وبلاگنویس ایرانی نیست. گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری. اگر میبینی من روی بلاگر مینویسم ناشی از این نیست که برایم تقدس دارد. بلاگر و وردپرس مثل خر ما، ابزار و وسیله نقلیه ما هستند که با آن بسوی هدفی میرویم. چگونه خر یا ابزار میتواند مقصد و مقدس باشد؟ من و تو حق داریم که از موضع یک هموطن و دوست، منتقد سرویسهای ایرانی باشیم، از آنها بخواهیم که از حقوق کاربر ایرانی دفاع کنند، سیستم را بهتر کنند و باید که آگاهشان کنیم ولی حق نداریم پشت به وطن و هموطن و به سوی قبله بلاگر و وردپرس نماز بخوانیم. اقتضای جهان امروز تعصب کورکورانه نیست و قبلا هم گفته ام که باید هموطن را آگاه کرد تا انتخاب کند نه اینکه به بهانه تحریمِ لینک، عده ای را، و به وعده لینک دادن، عده ای دیگر را، به سمت سرویس مورد علاقه مان بکشیم. این سرویس مورد علاقه، به ما در ازاء این ضربه به سرویسهای ایرانی چه میدهد که ارزشش را داشته باشد؟ بگذار کمی بدبینانه احتمالاتی را که از ذهنم میگذرد بنویسم. بشر است دیگر و قبل از یک عقیده قاطع، مغز جولانگاه خیالات میشود.

ممکن است دوستی و ارتباط ایمیلی با یکی از مسئولین وردپرس باعث شده است که چنین سنگ وردپرس را به سینه میزنی. ممکن است تاریخ را خوانده ای و در رویای تاسیس پادشاهی و یا امپراطوریت در این دنیای مجازی هستی و ... که امیدوارم همه خیالات باطل باشد و هیچکدام نباشد. آقای مزیدی عزیز فقط بگذار محظ احتیاط به تو یادآوری کنم که هدف، وسیله را توجیه نمیکند.

آقای مزیدی هنوز عقیده دارم که بر خلاف تبلیغات نهضت، که مدام بین وردپرس دات کام و ارگ پل میزند و از سورس باز وردپرس دات ارگ، برای پوشاندن سورس بسته و محدودیتهای وردپرس دات کام استفاده میکند، وردپرس دات کام دارای محدودیتهای اساسی است. با این وجود وردپرس دات کام تنها یکی از انتخابهاست نه قبله و کمال مطلوب.

آقای مزیدی، دوست و هموطن من،در این لحظه نه تو به من لینک داده ای و نه من به تو. جای تو در قسمت آی تی نویسان من خالی است که هم اکنون آنرا پر میکنم و لینک میدهم چون میدانم که بیشتر مطالبت برای خوانندگان من مفیدخواهد بود و تا زمانی که خصوصیات حسین درخشان دیگری را در تو ندیده ام جای لینکت محفوظ خواهد بود ولی از تو تقاضا میکنم که تا زمانی که این عقیده فاشیستی را داری به من لینک نده که حاضر نیستم از مزایای این تبعیضت بهره مند شوم. از وردپرسی های عزیز هم اعم از نهضتی و غیر نهضتی که به من لینک داده اند میخواهم که چنانچه به این تئوری تبعیض اعتقاد دارند لینک مرا بردارند و اجازه هم بدهند که منهم طبق اعتقادم عمل کنم و به شما لینک بدهم با این تفاوت که من به محتوی، مطلب و اندیشه تان لینک میدهم نه به قالبتان، خون وردپرسی تان. به روال آنچه منطقا باید باشد.

پرنده مردنی است، پرواز را به خاطر بسپار.

توضیح: اشتباه نشود که عاشق سینه چاک بلاگر یا دشمن خونی وردپرس دات کام هستم که اگر کمی مطالب این وبلاگ را زیر و رو کنید خواهید دید که چنین نیست. چنین احتمالی هم وجود دارد که که اولین نفر در میان ایرانیها باشم که وبلاگی را در وردپرس دات کام به ثبت رسانده باشد. - iran.wordpress.com -بنابرین از اول به وجود آمدنش احتمال انتقال وبلاگنویسی ام به وردپرس مطرح بوده است تا حالا. نرم افزار وردپرس (ارگ) را هم یکی از انتخابهای مطلوب برای داشتن دامین اختصاصی میدانم . به نوشته های دوست عزیزم آقای مزیدی هم انتقاداتی دارم ولی فقط به بخشی از نوشته هایشان نه هر نوشته شان. از میان بیش از 500 پستشان تعداد زیادی برایم مفید بوده است و به همین خاطر این را هم وظیفه خودم و هم اقدامی مناسب میبینم که در فارسی سازی جمعی وردپرس هم همکاری کنم. به کامیونیتی وردپرس فارسی هم اعتراضی ندارم بلکه اعتراض من به تقدس وردپرس است.

Mehri Publication said...

کوروش عاقل و مهربانم حرف هایت بسیار خوب و مستدل بود با نگاه فاشیستی در وبلاگ شهر من هم مخالفم

Anonymous said...

salam weblog crawler jan
man akhiran moshtari inja shodam.
faghat toro khoda sistem commentig ro avaz kon kheili konde in blogger!!
eradat

khosrobaigy said...

سلام
در پستی که قبلا قول نوشتنش را داده ام در اینمورد هم خواهم نوشت. من هم با شما موافقم و برایتان آرزوی موفقیت دارم

اقاقیا said...

سلام کوروش خان
دارم عکس هاتونو می بینیم
چه عکس های خوبی، در خصوص عکس های ایران
نگاه خوبی داشتید. بعضی از عکس ها بسیار مردمی و دارای بافت اصیل اجتماعی هستن. موفق باشید
هنوز این پست تونو نخوندم. هیجان زده عکس ها شده بودم و براتون کامنت گذاشتم
موفق باشید

Kourosh said...

@HadiKhojinian
ممنون از لطف و محبتت.
@mardetanha
ممنون که مشکل رو مطرح کردید. میدونم که مشکل داره و متاسفانه کاریش نمیشه کرد فقط میشه امیدوار بود که بلاگر بهترش کنه
@Khosrobaigy
منتظرم عباس جان
@Forough
ممنون از نظرتون. بعضی وقتها که به اون عکسها نگاه میکنم ناراحت میشم. و ارزو میکنم که این واقعیات تلخ وجود نداشت

Anonymous said...

دوست عزیز من هرچی به‌نظر خودم توی بلاگ مزیدی نگاه کردم «کلمات بی نهایت سخیف» ندیدم! اگه منظورت عبارت «اسهال وبلاگی» هست که باید بگم این یه اصطلاحه٬ برای اطلاعات بیشتر هم این لینک رو ببین ( http://urltea.com/z7k ).

با نظراتت در مورد نهضت وردپرس هم موافقم.

Kourosh said...

@گناهکار
والا من تابحال این اصطلاح را نشنیده بودم. گرچه کلمات زیبائی نیست ولی وقتی مصطلح میشود اون زشتی اش کم میشود. به هر صورت معذرت میخوام و در پست تصحیح شد و رجوع به نظر شما در قسمت کامنت داده شد.

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام
چند روز قبل برای اولین مرتبه به این وبلاگ اومدم. توی کامنتی که گذاشتم گفتم که با تجربه‌ی قبلی نوشتن در بلاگر و بعد از مدتها فکر درباره داشتن دُمین شخصی یا... بالاخرده wordpress.com‌ رو انتخاب کردم و از این انتخاب خوشحالم.
همانطور که شما هم گفتید، زحمات آقای مزیدی و مطالب خوبشان قابل تقدیر هست. و با راه‌اندازی وبلاگم، لینک ایشان در ستون "آشنایان" من خواهد بود. تعریف و تبلیغ سرویس‌های خوب و معتبر، یک اتفاق کاملاً عادی است، بشرطی که قصد تحمیل عقیده نداشته باشیم. اما تحمیل عقیده‌ی شخصی آن هم در یک فضای عمومی و با شیوه‌ی تضعیف کردن سایر سرویس‌های موفق ایرانی به هیچ‌وجه کار پسندیده‌ای نیست. بقول شما >>عیبش اینست که این اظهار عقیده ساده ای نیست. در خودش هسته های اولین تئوری نژادپرستانه مجازی را دارد.

بطور خلاصه؛ تمایل به عضویت در وردپرس (و بلاگر)، یک اتفاق عادی و طبیعی هست. اما اینگونه جانب‌داری جناب مزیدی عزیز، اصلاً طبیعی نیست.

Kourosh said...

@علیرضا حسینی
ممنون از نظر شما و امید به مطالب خوب و پربار در وبلاگتان

Anonymous said...

سلام
پست جالبی بود من خودم از طرفدار های آقای مزیدی هستم که کارش خیلی درسته کسی که باید از این سرویس های ایرانی شاکی باشه منم من کسی هستم بعد از 4 سال وبلاگ نویسی توی این سرویس ها الان آرشیو ندارم هرچی اشتم نابود شد دو بار توی میهن بلاگ وبلاگم رو از دست دادم که این آخری باعث شد بیاد روی ورد پرس پس دلیلی نمی بینم که به سرویس های وبلاگ فارسی خوش بین باشم
اینا سرورشون رو در دسترس ندارن پس این اتفاق همیشه می تونه بیفته پس فقط خارج رو عشق است
در مورد این پست با شما موافقم نباید ابزار رو هدف قرار داد ما همه وبلاگ می نویسیم تا خودمون باشیم شاید خود واقعی ما وبلاگمون باشه باید کاری بکنیم که قلبمون میگه آزروی آرمان شهر ما با آی تی می تونه واقعی بشه
هدفت خیلی شبیه من بود دوستش داشتم داداش لینکت دادم موفق باشی منم پشتتم

Kourosh said...

@سجاد
ممنون از نظرت و به امید روزی که وبلاگشهر ما جای بهتری از دنیای واقعی ما باشه

Anonymous said...

من هم باهات موافقم، اصلا وردپرس دات کام نهضت نمی‌خواهد چون بسیاری از امکانات وردپرس را محدود کرده و در اختیار مردم گذاشته

من که اگر از اول روی بلاگ اسپات نوشته بودم با این کارهایی که الان کرده توپ می‌شدم

البته توپ هم هستما می‌دانم، توپ تر می‌شدم

Kourosh said...

@sheida
ممنون از نظرتان

Memory said...

منم بیخیال نظارت وردپرس شدم... محدودیت زیادی داره وردپرس دات کام... برای همین به جنبش انتقال از وبلاگ به وب سایت پیوستم...
www.cgpersia.com

Unknown said...

واقعا به نكته مهمي اشاره كرديد.وردپرسيها متاسفانه باندي تشكيل دادن كه اولين كسي كه توش ضرر ميكنن وبلاگ نويسهاي فارسي زبان هستند

Health and wellness Blog india said...

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر