بازدید کننده منفعل نباشیم

    معادل با     July 05, 2007

در پست دیروزم در معرفی سایت ایران - تورنتو دات نت، گمان میکنم که برای اولین بار بود که مرتکب یک اشتباه اساسی شدم و دیر هم متوجه شدم. در لینک دادن، نمیدانم چطور، به جای لینک کامل، http:/// درج شده بود.

گاهی تا روزی 2 بار کانتر را چک میکنم و معمولا لینکهای خروجی را هم سرسری نگاهی میندازم. به این لینک خروجی عجیب هم برخوردم و خوشخیالانه فکر کردم که سایت آمار گیر، اشتباه درج کرده است. امروز وقتی قصد کردم که به سایت ایران - تورنتو دات نت بروم متوجه خطا شدم و اصلاح کردم. ولی قصدم بیان نکته ای دیگر است.

 گمان میکنم بالای 10 مورداز این دست را من در آمار لینکهای خروجی دیدم. حتما تعداد دیگری هم قبل از خروج از این وبلاگ، روی آن کلیک کرده اند و کسان دیگری هم روی لینک در فید کلیک کرده اند که رویهم 30 موردش محتمل است. این 30 نفر راه به جائی نبرده اند. سئوال من اینست که: چطور امکان دارد که با وجود اینکه این وبلاگ کامنت دارد، آدرس ایمیل درج شده است و فرم تماس هم دارد، حتی یک بازدیدکننده من را مطلع نکند؟

اشتباهم را صددرصد میپذیرم و قبول دارم و تماما تقصیر من. ولی چرا ما به عنوان یک بازدید کننده، اینقدر منفعل نسبت به مشکلاتی که با آن برخورد میکنیم عمل میکنیم؟ به نوشته و  تحقیقی برنخورده ام که بتواند در توجیه این قضیه کمک فکری به من کند و تنها متنها موردِ مستندِ آکادمیکی نزدیکی که سراغ دارم میگوید که از 30 نفر مشتریانی که از خدمات یک فروشگاه ناراضی هستند فقط یک نفر آنرا ابراز میکند و بقیه حتی الامکان سعی میکنند که دیگر از آن فروشگاه خرید نکنند. رابطه بازدیدکننده و وبلاگنویس،  قاعدتا باید یک رابطه دینامیک، نزدیک و دوطرفه باشد و بخش نظرات و ... امکان این ارتباطِ نزدیک و آسان را فراهم کرده است.  پس چگونه است که صدای کسی در نمیآید؟ آیا این ابزار ناکافی است و باید برای انسان این عصر راههای بازهم راحت تری را فراهم کرد مثلا گذاشتن کامنت صوتی و یا کلیک روی موارد از قبل معلوم و استاندارد؟

در زندگی واقعی راهنما و استانداردهای رفتار بسیار است. برای بعضی کلماتی مثل واجب، حرام، مستحب و مکروه، کلماتی راهنما هستند و برای دیگری تعهد اجتماعی، مسئولیت انسانی و ... خلاصه هر ایدئولوژی، راهنمائی برای الگوی رفتاری مطلوب دارد. فقط  چیزی که  مشکل ایجاد میکند اینست که به موازات جامعه واقعی،  جوامع و گروههای مجازی به وجود آمده و در حال رشدند ولی هنوز اثری از فرهنگ، ایدئولوژی، قواعد زندگی جمعی و استانداردهای اخلاقی وجود ندارد.

گرچه من عامدانه سعی کرده ام که بازدیدکننده فعال باشم و اندکی از وقتم را صرف دادن بازخورد و ابراز نظر کنم، ولی این جریان باعث شد که با خودم عهد کنم که در  ارتباط با وبلاگهای موردِ بازدیدم منفعل عمل نکنم.

Anonymous said...

سلام..آقا لطفا مارو هم به اون لیست 30 نفره اضافه کنید!! شرمنده
ضمنا خدمت جنابعالی و دوستان عزیز می رسانیم کد اچ تی ام ال مربوط به لوگوی سایت از طریق صفحه زیر قابل بهره برداری است:
http://www.irantoronto.net/persian/logo.php

Anonymous said...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira.(If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada. Thanks for the attention, bye). Até mais.

khosrobaigy said...

سلام
من هم موافق شمایم
بایستی احساس مسئولیت بیشتری برای کمک به یکدیگر در رفع خطاها داشته باشیم
منتظر پست شما در مورد مقایسه بین وبلاگ مجانی و وبلاگ روی دومین شخصی هستم
در صورتی که در سفر هم به اینترنت دسترسی داشته باشم استفاده خواهم کرد
ولی بعید است امکاناتی در حد منزل را در سفر داشته باشم

Kourosh said...

در جواب آقای ابراهیمی عزیز:
چشم سعی میکنم در اولین فرصت ممکن از لوگو صحیح استفاده کنم.

در جواب عباس عزیز:
امیدوارم بتونم به سرعت جمع و جورش کنم.

khosrobaigy said...

عجله ای نیست
بهتر است مطلب کامل باشد
موفق باشید

symoniri said...

سلام، راستش من دیدم اما یادم رفت ای-میل بزنم :-) شرمنده.

Kourosh said...

@Abbas
تموم شد ولی پدرم دراومد. همه میگن کوتاه نویسی. من میگم هر قدر لازم باشه
@SYM
بابا دمت گرم که گفتی. هیچی نیست ولی همین هم که شما گفتی تجربه من میگه هزار تا یکی میگه. یک پوئن مثبت به حسابت گذاشتم.

Anonymous said...

Refer to it's origin, there is a little story: one day of 1984, while the famous celebity Jane Birkin seated next to replica Hermes Jean-Louis Dumas on a Paris to London flight, she opened her Hermes-made datebook and a flurry of loose notes fell to the floor. Dumas surprised with that.

Buy facebook fans said...

www.fanbullet.com sells very real facebook fans and likes that will certainly like your products and are most likely to be turned as your customers. Traffic in this way will be huge, as many of those who are connected with your facebook fans will also visit your site.

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر