حقی که از پرشین بلاگ ضایع میشود

    معادل با     August 31, 2008

البته با پوزش فراوان از این عنوان، این حق از پرشین بلاگ به تنهائی ضایع نمیشود بلکه این حقی است که از تمام سرویس دهندگان ایرانی دارد ضایع میشود. اینروزها مد شده است کوبیدن سرویسهای ایرانی آنهم بصورتی یکطرفه و جانبدارنه و این میان واقعیتهاست که گم میشود. اخیراً یکی از دوستان طرفدار وردپرس دلایل عدیده ای را مطرح کرد مبنی بر بی عیب و نقص بودن بلاگر و وردپرس و تمام عیب بودن سرویسهای ایرانی. با هدف روشن کردن قضایا و ارائه تحلیل از کلیه سرویس دهندگان ایرانی و خارجی، به غیر از وبلاگهائی که در وردپرس و بلاگر داشته ام، در 5 سرویس دهنده اول ایرانی، بلاگفا، پرشین بلاگ، بلاگ اسکای، میهن بلاگ و ایران بلاگ، وبلاگ جدید ساختم. تحلیل هایم تا حد زیادی آماده است اما مطلب آقای حسین شرفی، مبنی بر پیشی گرفتن پرشین بلاگ بر وردپرس تلنگری به من زد تا مقدمتاً نگاهی کوتاه به پرشین بلاگ داشته باشم تا بعد. این تحلیل نیست بلکه بیان مواردی است که به نظر من وبلاگشهر در رابطه با پرشین بلاگ، به صورت خاص، و دیگر سرویسهای ایرانی به صورت عام دچار کج فهمی است. و اما با توجه به جو خراب وبلاگشهر که بسیاری دارای تعصب در رابطه با سرویس دهنده هستند و برای اینکه اتهام آتی طرفداری از پرشین بلاگ را از خود سلب کنم اجازه بدهید نگاهی به پیشینه پرشین بلاگی و مطالبی که در ارتباط با پرشین بلاگ داشته ام بیندازیم.

3 سال پیش، در اوج اقتدار پرشین بلاگ، وبلاگنویسی زا از این سرویس دهنده شروع کردم. یکی از اولین کارهایم تحلیل و بررسی سرویس دهندگان مطرح ایرانی از جمله پرشین بلاگ بود. در انتهای تحلیل از پرشین بلاگ تحت عنوان پرشین بلاگ: قدرتمند ولی با آینده نامعلوم نوشتم:

مشترک پرشین بلاگ بودن مثل سوار شدن به پیکان تکنفره !!! و بی کولريه است که يه تریلی با فاصله کم هميشه دنبالته و هر دم میخواد بزنه لهت کنه و بدبختيش اينه که راه هم نميره .بعد از ۳۰ سال نوآوريشون تغيير چراغ بود!!!! گرچه پيکان حسن هم داشت مثلا سرويس مجاز که فکر کنم توی دهات هم بود و اگر نبود ٪۹۰ همسايهات بلد بودن که تعميرش کنن. پرشین بلاگ هم مثل پیکان که ماشین ملی و افتخارمون بود !!!! وبلاگ ملیمونه و حیفه کارخونش تعطیل بشه و کارگراش بدبخت بشن ولی حیف که زمان در عالم تکنولوژی حرکتش سریعه و ایران هم هر دم در تحول. اگر بخوام نتیجه گیری کلی بکنم باید بگم اگر تو ایران بودم بازم Persianblog بهترین انتخاب بود ولی برای اینطرف آبیها با توجه به امکانات سرویسهای دیگه و آزادی که هر چه خواهد دل تنگت بگو انتخاب پرشين بلاگ منطقی نيست.

سپس در ضمن همکاری با نشریه اینترنتی Blog Herald، در ارتباط با بزرگترین پروژه سرشماری وبلاگها در جهان، با بیشتر مدیران سرویسها از جمله پرشین بلاگ در ارتباط بودم. آمارهایش هست. انتقاداتم هم هست بخصوص که در مواردی پرشین بلاگ را به ارائه آمار ناصحیح متهم کردم.

از دیگر مواردی که با پرشین بلاگ سرو کار داشته ام یکی افشا عملکرد غلط پرشین بلاگ در پستی تحت عنوان: محصول ماشین لینک چاپ کنی از لیست تکنوراتی حذف شد، بوده است و دیگری تحت پوشش کامل قرار دادن عملکرد سئوال برانگیز پرشین بلاگ در ارتباط با از دست رفتن دامنه Persianblog.com ، که از پستی تحت عنوان: کوششی برای کشف تحولات اخیر در پرشین بلاگ و بلاگفا شروع، و تا 11 مطلب متوالی ادامه داشته است. این پیشینه ای بود برای اینکه کسی در ذهنش من را طرفدار پرشین بلاگ قلمداد نکند. اما چه حقی از پرشین بلاگ و دیگران ضایع شده است؟

گفتم که قبلاً در پرشین بلاگ مینوشتم و با محیط قبلی پرشین بلاگ کاملاً آشنا بودم اما در گردش اینبارم دید متفاوتی نسبت به نسخه جدید پرشین بلاگ پیدا کردم. اینبار با محیط جدیدی طرف بودم که در بعضی موارد، حتی باعث حیرتم شد. موضوعات بعدی مواردی است که شاید بسیاری از دوستان وبلاگنویس ندانند یا ارزشی برای آن قائل نشوند.

1- محیط پنل مرکزی کاملاً فارسی است. محیط برخلاف سرویس دهندگان خارجی یک دست است و این حسن کمی نیست.

wordpress4 در بلاگر هم با وجود اینکه خوشبختانه پنل مرکزی فارسی سازی نشده است همانجاهائی هم که فارسی سازی شده است، معادل سازی ها، بی ربط و آزار دهنده است، به گونه ای که من ناچاراً زبان انگلیسی را انتخاب میکنم.

2- فارسی سازی بی نقص است. در هیچ کدام از سرویس دهندگان فارسی اینچنین آشفتگی ناشی از فارسی سازی وجود ندارد.
wordpress البته منکر زحمات و اهمیت فارسی سازی توسط تیمهای فارسی سازی بلاگر فارسی، وردپرس فارسی و مووبل تایپ فارسی نیستم ولی به گمانم کمی در برداشت از فارسی سازی سردرگمی وجود دارد که به جای خود در این باره خواهم نوشت.

3- یک ویرایشگر ارزنده و بی نقص داریم که نه تنها چیزی از بلاگر و وردپرس کم ندارد بلکه امکانات اضافه تری هم دارد. این نکته را هم در نظر بگیرید که بعضی از سرویس دهندگان دیگر ایرانی مزایای دیگری مانند ترسیم جدول را هم دارند.
persianblogeditor در پرشین بلاگ به جز استفاده از ویرایشگر، راههای دیگری هم برای نوشتن وجود دارد. از Microsoft Word 2007 و Microsoft Live Writer نیز میشود برای ارسال نوشته به وبلاگ استفاده کرد. نکته جالبی که نمیدانستم امکان وبلاگنویسی توسط SMS بود. از جمله نقصهائی که در سیستم جدید پرشین بلاگ برطرف شده است میشود به این موارد نیز اشاره کرد: ذخیره خودکار پیشنویس که بارها در زمان نوشتن در پرشین بلاگ عذاب جانم شد، امکان ادامه مطلب (بلاگر ندارد)، تاریخ قابل تغییر و به کار گیری کلمات کلیدی برای طبقه بندی .

4- قالبهای فارسی. مشکلی که در میان سرویس دهندگان ایرانی وجود ندارد قالب فارسی است. مثلاً پرشین بلاگ، برخلاف قبل، دارای 18 قالب استاندارد فارسی است که اکثراً زیبا و حرفه ای و مناسب هر سلیقه ای طراحی شده است. قالبهای فراوان دیگر را هم برای پرشین بلاگ و دیگر سرویس دهندگان ایرانی میشود به راحتی یافت.

5- مورد جدید در پرشین بلاگ امکان سفارشی کردن قالب بدون دستکاری در کد قالب است که تا قبل از این فکر میکردم تنها بلاگر چنین امکانی را فراهم کرده است.
persianblog2

6- ف.ی.ل.ت.ر.ی.ن.گ. قبلاً تبلیغات غلطی شده بود که سرویس دهندگان خارجی به لحاظ این موضوع و بعضاً استفاده ازپروتکل HTTPS امن هستند که گمان میکنم بطلان این تبلیغات هم اکنون اثبات شده است. از قبل فکر میکرده ام (اینجا را ببینید - بند 13) و هنوز هم فکر میکنم که سرویس دهندگان ایرانی از این بابت امنیت بیشتری دارند تا خارجیها. به گمان من ف.ی.ل.ت.ر.ی.ن.گ کامل هرگز به وجود نخواهد آمد و در حد ناقصش - چیزی که هم اکنون شاهدیم - آماج حملاتش متوجه سیستمهای خارجی خواهد بود. در این رابطه به تحلیل یکسال پیش من از آینده اینترنت ایران تحت عنوان : دیوار چین مجازی به دور اینترنت ایران در حال تکمیل است رجوع کنید. من هیچ دلیلی نمیبینم که در حال حاضر موضوعی کلیات آن تحلیل را نقض کند.

7 - موارد دیگر -چند وبلاگی- وبلاگ گروهی - امکان ایجاد صفحات - امکان انتشار مطلب روی دومین شخصی، داشتن فید، مستندات فارسی به روز و ... که اکثر سرویس دهندگان ایرانی امکانش را میدهند.

در کل هدفم از این مطلب مقایسه، تحلیل و یا بررسی نیست. هدفم این هست که به دیدگاههایمان کمی رنگ زیبای تعادل بدهیم. دلیلی ندارد فکر کنیم قبای بلاگر، وردپرس یا هر سرویس دهنده دیگری، به تن همه، علیرغم تفاوتها، برازنده است. اگر بپذیریم که محتوای وبلاگ پارامتر مهمی است، به گمان من پرشین بلاگ و دیگر سرویس دهندگان ایرانی، نیاز اکثریت وبلاگنویسان را جوابگو هستند. وبلاگی را که در پرشین بلاگ ساخته ام اینجا ببینید. عکسم را گذاشته ام، ویدئوام را گذاشته ام، قالبش از نظر من زیباست، در فارسی نوشتن در هیچ جایش با اشکال روبرو نشدم، فیدش بخوبی در گوگل ریدر عمل میکند، ادامه مطلب و دسته بندی، و ... دارد. این برای جوابگوئی به 90 درصد نیازهای من و 100 درصد نیازهای اکثریت وبلاگنویسان کافی است.

در حاشیه: متاسفانه کامنتهای این وبلاگ به علت دستکاری زیاد دچار اختلال شده است و در لینکهای ارائه شده در این صفحه دیده نمیشود. این را گفتم برای آن اقلیتی که تا کنه قضایا پیش میروند.
Update: سیستم کامنت  نه تنها درست شد بلکه از پنجره بازشو به Inline تغییر کرد. یعنی در همین صفحه در حال مطالعه میشود کامنت گذاشت

Anonymous said...

لازم دیدم این نکته رو متذکر بشم که تیم بلاگر فارسی هیچ نقشی در ترجمه صفحات بلاگر نداره و ترجمع این صفحات از طرف خود بلاگر اعمال شده است

Kourosh said...

@itline
ممنون از تذکرت

Anonymous said...

jaleb bood/.

Anonymous said...

نسخه جدید پرشین بلاگ امکاناتش رو بر اساس استانداردهای وب دو داره پیش میبره ... ببینیم به کجا میره

Anonymous said...

در رابطه با نوشته ات نظری ندارم. چون با پرشن بلاگ کار نکرده ام. ولی از اینکه دوباره صفحه ی دنیای وبلاگ را زنده کرده ای خوشحالم. این کامنت را با مرورگر کروم می نویسم که همین دیروزمتولد شد. امیدوارم ارور نده. در ضمن لیست وبلاگهای ایرانیان با نمایشگر فایرفاکس3 مشکل داره و نمیشه خوندش. با همین مرورگر کروم هم متاسفانه مشکل داره. اگه راهی به نظرت میرسه درستش کن.
شهرام

www.kiemia.org

Anonymous said...

دوست گرامی، به نظر من اشتباه می‌کنید شما. درباره محیط پنل کاملاً فارسی پرشین‌بلاگ، خب طبیعی است که بی‌نقص باشه چونکه کاربران اصلی فارسی‌زیان هستن و پرشین‌بلاگ یک سایت ایرانی است. همین چندی قبل که بعد از یک‌سال مجدداً موتور این وبلاگ رو به راه انداختی، یادت هست چی نوشتی؟
>>>
زبان فارسی را کاملاً پشتیبانی میکنند. پرشین بلاگ به پشت معرکه پرتاب شد.
http://weblogcrawler.blogspot.com/2008/08/blog-post.html

یادت هست یک‌سال قبل برای پرشین‌بلاگ و بلاگفا چه مشکلاتی پیش اومد؟ بخاطر تغییر نشانی از دات.کام به دات.آی‌آر لینک همه‌ی مطالب شکسته شد!
بله پرشین‌بلاگ تغییرات زیاد کرده، اما ایرادات زیادی داره. یادت باشه که آن‌همه آدمی که از محاسن «بلاگر» و «وردپرس» می‌نویسن، همه کاربر این سرویس‌ها هستند، همه ایرانی‌اند. اگر همه چیزی میگن (و میگم) بخاطر اینه که فلان کاربر ارزشمند پرشین‌بلاگ و سرویس‌های ایرانی، ناگهان مطالب خودشو لینک شکسته یا ازدست‌رفته نبینه. شما هم بهتره وقتی. شاید بعضی از یادداشت‌ها کمی کلیشه‌ای و غیرمنطقی باشه، اما خودشما هم از این قائده مستثنی نیستید. وقتی می‌خواهید از یک سرویس وطنی مثل پرشین‌بلاگ تعریف کنید، نباید لغزش‌های گذشته و کمبودهای اونو نادیده بگیرید.

Kourosh said...

دوست عزیر آقای حسینی
اگر پاراگراف انتهائی را خوانده باشید گفتم که این تحلیل یا بررسی نیست و قصد نداشته ام مقایسه همه جانبه داشته باشم. واقعیت اینست که سرویسهای ایرانی هم نقاط قوتی دارند. این مطلب هشداری بود در برابر یکجانبه نگری و مطلق گرائی. نقاط ضعف سیستمهای ایرانی را هم تا حد زیادی میشناسم و به آن اقرا دارم. البته همین بلاگر که برای من بهترین محسوب میشود ممکن است برای دیگری بهترین نباشد.

در رابطه با مشکلات پرشین بلاگ و بلاگفا در سال قبل باید بگویم ندیدم که کسی از دوستان آی تی کار صاحب وزن در آن زمان دل سوختنی از بابت این لینکهای شکسته و مصیبتی که بر سر وبلاگشهر فارسی آمد داشته باشد. اگر غیر از اینست به من نشان دهید.

در ضمن آقای حسینی حرف میزنیم - انتقاد میکنیم - یاد میگیریم و یاد میدهیم ولی هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که حرف اکثریت درست است برعکس به نظر میرسد که اکثریت در بسیاری از موارد اشتباه میکند.
موفق باشید

Kourosh said...

در ضمن آقای حسینی فراموش کردم که بگویم که از پیگیری و موشکافی شما ممنون و قدردانم
موفق باشید

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر