اظهارنظر اخیر موسس فیدبرنر دررابطه با آمار مشترکین

    معادل با     January 29, 2009

سه روز پیش موسس اولیه فیدبرنر به سئوالات متعددی در مورد تحولات اخیر فیدبرنر، کیفیت  فعلی و آتی خدمات این شرکت، از جمله دقت آمار مشترکین در طی یک مصاحبه ایمیلی با ماشابل پاسخ گفت. Steve Olechowski، موسس فیدبرنر و مدیر فعلی* AdSenseگوگل عالیترین مقام از شرکت گوگل است که تاکنون درباره فیدبرنر سخن گفته است. این مصاحبه با توجه بهfeedburnergoogle همزمانی آن با  انتقال فیدبرنر قدیم به جدید حائز اهمیت است. سئوال سوم این مصاحبه نیز در ارتباط مستقیم با پست «دنیای وبلاگ» تحت عنوان «آمار مشترکین فیدبرنر: بیهوده و فریب دهنده» قرار داردکه ترجمه‌ نسبتن دقیق آنرا در زیر می‌آورم.

3- دقت آمار مشترکین (لینک تمام مصاحبه)

سئوال: گوگل چه تغییراتی  ممکن است به‌وجود آورد، تا آمار مشترکین فید در فیدبرنر، دقیق تر، و از دست‌کاری** در آن جلوگیری شود ؟

جواب: ما دائما در حال تغییر الگوریتم هستیم تا به هر دو موضوع دست یابیم. اما یادآوری این نکته مهم است که میزان بازدید (تعداد خواننده واقعی، میزان دسترسی)  - reach - آمار خیلی ‌با ارزش‌تری است. آمار مشترکین -  Subscribers number - شاخصی برای پتانسیل تقاضا و در بیشتر موارد سقف تقاضا است. روزنامه‌ای مجانی را به در خانه‌ی شما می‌اندازند، این امکان وجود دارد که خوانده نشود. «میزان بازدید» شاخص بسیار مهمتری در رابطه با چگونگی واکنش خوانندگان به مطالب شما است. افزایش «آمار مشترکین» یک  هدف هست، اما هدف اصلی اینست که اظمینان حاصل کنید که «میزان بازدید» تا‌جای ِ ممکن و به‌تناوب، به «آمار مشترکین» نزدیک شود.

دوست عزیزم، عباس خسروبیگی، منتقد سرسخت مطلب «دنیای وبلاگ» در این‌باره بوده‌اند. در مطلب دنیای وبلاگ، بر اساس بررسی، ارائه آمار و  بیان مشاهدات شخصی، به چند علت از جمله؛ دشواری در تفسیر آمار مشترکین؛ فراگیر نبودن آن؛ بازبودن راه‌های تقلب؛ و اکنون به عنوان مورد چهارم،یکسان نبودن بازه‌های زمانی استفاده از آمار مشترکین؛ اهمیت این شاخض در رابطه با رتبه بندی وبلاگ‌ها زیر سئوال رفته است. آقای خسروبیگی در بخش نظرات پست دنیای وبلاگ در  باراول می‌نویسند:

من اینرا قبول ندارم!
از طرفی، اگر چنین است، چرا یکی از اساسی ترین پایه های پرشین بلاگرز را بر فیدبرنر استوار کرده اید؟!

در جواب ایشان عرض کردم که: ”همه میتوانند با موضوعی مخالف باشند اما برای مخالفت خود تنها باید به عرضه دلایل عینی و پایبندی به شیوه علمی اکتفا کنند. منتظر دلیل منطقی از جانب شما هستم. موضوع رابطه پرشین بلاگرز و فیدبرنر مسئله دیگری است که ربطی به این مطلب ندارد.”

اما اکنون در توضیح رابطه پرشین بلاگرز باید عرض کنم که در هیچ جا بنده مخالفتی با فیدبرنر ابراز نکرده ام. همینطور با آمار و یا آمار مشترکین. پست دنیای وبلاگ، «فید به زبان ساده» به خوبی گویای نظر من درباره فواید فیدبرنر است. در این پست نقش کلیدی در پرشین بلاگرز را برای یاهو پایپ قائل شده‌ام. درباره فیدبرنر هم گفته‌ام که: ”با کمک فیدبرنر شکل نمایشی کار بهتر میشود، آمار استفاده و استقبال مشخص می‍شود و هر خبرخوان دارای آدرس فید شناخته‌شده می‌شود.” در پرشین بلاگرز،  فیدبرنر با کلیه امکانات آن استفاده می‌شود و همه عناصر مورد استفاده مفیدهستند، حتی آمار مشترکین.

در کامنت دوم ایشان مینویسند:

شما عنوان پستتان را فراموش نکنید!
عنوان را یادآوری میکنم: آمار مشترکین فیدبرنر: بیهوده و فریب دهنده
من با این عنوان مخالفم! میدانی چرا؟ چون نه بیهوده است و نه فریب دهنده. اگر اینطور بود که بقیه هم مثل شما فکر میکردند.

از جناب خسروبیگی در ابتدا خواسته بودم که برای مخالفت خود تنها باید به عرضه دلایل عینی و پایبندی به شیوه علمی اکتفا کنند. این شیوه‌ای است که برای من امکان ارتباط فکری با دیگران، شنیدن نظرات آنان و تعدیل نظرات خودم وجود دارد.  بهتر بود ایشان استدلال می‌کردند که به این دلایل مفید است و به این دلایل قابل اعتماد. استناد به نظر اکثریت مدتهاست از جانب من مطرود است. حداقل اگر جناب خسروبیگی استناد به نظر اکثریت کارشناسان می‌نمودند باز کمی قابل قبول تر بود. گرچه اکثریت کارشناسان بوده‌اند که  جام زهر را به کام سقراط ریخته و گالیله را محکوم کردند. اکثریت امروز ممکن است اقلیت فردا باشد. بنده نه گالیله هستم و نه سقراط اما به حد خودم و برای خودم استقلال فکری و خودباوری قائلم.

ممکن است به تنهایی ملاک خیلی محکمی نباشد و احتمال خیلی خیلی خیلی ضعیف هم دارد که تعداد معدودی آمارشان مخدوش باشد، اما بالاخره بعنوان یکی از پارامترهای مفید و مورد نیاز و قابل اعتماد توسط خود فیدبرنر و همچنین توسط کاربران قابل استناد است.

درباره تقلب و دستکاری نظر قاطعی ابراز نکرده‌ام. لینک به یک روش تقلب در صفحه اصلی مصاحبه قرار دارد. بنده چندین روش دیگر هم می‌شناسم و بعید می‌دانم که در وبلاگ‌شهر بنده به تنهائی آنها را بشناسم. اینکه دیگران بشناسند، به کار ببرند یا نبرند، آنقدر مهم نیست. مهم اینست که روش معیوب است و پتانسیل سوء استفاده را دارد. در مورد قابل اعتماد بودن و مفید بودن آمار مشترکین، شما را به نظر جناب مقام گوگل ارجاع می‌دهم. ایشان، به عنوان “صاحب مال” این آمار مشترکین را «بسیار بی‌ارزش‌تر» از آمار بازدید ارزیابی می‌کند. نظر بنده هم چنین است چون با تجربیات من همخوانی دارد.

مشکل ما (البته شاید برخی ایده آل گرایان) همین است که چیزی را که کمی نقص در آن میبینیم به این کل و از ریشه مردود و بدردنخور میدانیم.

بنده از کل و از ریشه چیزی را مردود و به در نخور ندانسته‌ا‌م. شک و تردیدی ابراز کرده‌ام. نظریه‌هائی را بر اساس مشاهدات شخصی و بررسی تنها لیست موجود ابراز کرده ام و در انتها هم، صحت موارد ابراز شده را به بحث عمومی گذاشته‌ام. حال چگونه شما بنده را «ایده‌آل گرا» دانسته اید‌ برمن معلوم نیست. البته فرموده‌اید که «برخی ایده آل گرایان» که وقتی این گفته را با موارد دیگری که در انتهای کامنت ذکر فرموده‌اید جمع می‌زنم تا حدی به نظرم می‌رسد روی خطاب شما به بنده باشد. چون احتمال می‌دهم نسبت به ایده آل های من دچار سوء تفاهم شده اید به اجبارچند نکته را عرض می‌کنم.

بنده کورش اسلام «زاده» هستم (مثل اکثریت مردم ایران) نه اسلام «زده»، که ممکن است برای شما  یا دیگران سوء تفاهمی از این بابت ایجاد شده باشد. ایده‌آل دارم اما هرگز در رابطه با مطالب این وبلاگ یا جای دیگری در عالم مجاری ابراز نشده است. کار من نوشتن جهار خط مطلب بوده است و سعی کردم تا حد ممکن تولید فردی خودم (خوب یا بد) و سرچشمه گرفته از ذهن خودم باشد.، سعی کرده‌ام به شیوه علمی و بر اساس ارائه شواهد و مستندات کافی و آمار و اطلاعات حرف بزنم. تا آنجائی که به یاد دارم تنها جائی که تا حدی این رویه صد درصد رعایت نشده است مرامنامه است. از بابت اعتقادات بنیادی هم فقط همین 24 کلمه را ابراز کرده‌ام. اشتباه می‌کنم؟ مستند بفرمائید که در کجای مطالب، از ایده‌آل‌هایم حرف زده ام؟

به نظر من آمار فید از آمار بازدید مهمتر است. لینک “گرچه آمار بازدید بدلایل عدیده خیلی مهم نیست و شاید آمار فید خیلی مهمتر باشد، ولی هر دوی آنها بعنوان یک ملاک اولیه بد نیستند!”

از طرفی شما شاید یکی از مهمترین ارکان فیدبرنر را که مورد وثوق قریب به اتفاق کاربران آماتور و حرفه ای وب است، زیر سوال بده اید و آنوقت میگویید این ربطی به پرشین بلاگرز ندارد.

باز هم فکر می‌کنم باید شما را به نظر مقام گوگلی ارجاع بدهم. ربط مورد آخر را هم متوجه نمی‌شوم. ببخشید و از خِنگ بودن بنده بدانید. به هر صورت ممنون از نظر شما.

از دوست عزیز، عرفان تشکر می‌کنم. وی در کامنتش پس از بیان “مشاهدات” خود نتیجه گیری می‌کند که “افزايش تعداد مشتركين فيدها نشانه "محتوا"ي خوب (يا حداقل جذاب) يك وبلاگ هستند اما نشانه پويايي آن نيست.” مورد قابل اعتنائی است و ممکن است بخشی از جواب باشد.

همچنین از دوست عزیز مرتضی الوانی، تشکر میکنم. ایشان در طی کامنت می‌گویند که “موافقم که استفاده از circulation فیدبرنر بصورت خام و عدد مطلق تحلیل آماری ندارد و نشانگر خوبی یا بدی محتوا نیست. اما…” و جنبه های بیشتری از قضیه را طرح می‌کنند. امیدوارم  که به غیر از کار خوب فیدرول، وبلاگ‌شهر ثمرات بیشتری از “خودباوری” ایشان را مشاهده کند. 

رونوشت (به روش عرفان): به دوست عزیز مرتضی الوانی، الوان‌وب جهت ملاحظه

* – کارش در ارتباط مستقیم با فیدبرنر است.

** - لینک

ارس پورتال said...

اینترنت و دانلود و نرم افزار و سخت افزار و سیستم عامل و برنامه موبایل و آیفون و آموزشی و بازی و سرگرمی و فیلم و کارتون و موسیقی و کتاب الکترونیک و دایرکتوری سایتها و انجمنهای گفتگو و فروشگاه اینترنتی
www.arasportal.com

maher said...

First and foremost, you should clarify your need and then make a decision on the related categories. You must know that omega replica watches model for a casual use differs a lot from a formal one.Next, it is of great importance to have an evaluation on your buying budget. Since the watches come in all prices, knowing the budget can help you better choose the watch model. It can save you time as well as energy if you directly search the watch that can perfectly meet your needs and budget.
Third, search as much information as you can before you place an order. More search, more omega watches of different quality, design, size and price you will come across. After a comparison, you can choose the one with the highest quality and the most reasonable prices.

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر