سوءتفاهمات در ارتباطات مجازی

    معادل با     July 18, 2007

این دنیای واقعی پر از سوء تفاهمه. با وجودیکه 5 تا حس در کاره و ناخودآگاه ما داره هر حرکت چشم و ابرو و کلا بدن رو مراقبت میکنه و استنباط میکنه مدام شاهد سوء تفاهم بین آدمها هستیم. وای به حال ارتباطات در دنیای مجازی. چند تا مثال از این سوء تفاهمات مجازی اخیرم میزنم به عنوان شاهد:

در چند پست قبلی از بلاگری نوشتم که کامنتی برایش گذاشتم که منتشر نشد. توسط ایمیل توضیح خواستم جوابی نیامد. پست نظر خواهی برای افشای سانسور چی را که منتشر میکنم ایمیل میزند که معذرت میخوام و چیزی ندیدم و من تنبلم و اسپم جیمیل رو نگاه نمیکنم... تو چشماش که نمیشه نگاه کرد پس قبول. در جواب ایمیلش ایمیلی میفرستم و میگویم که قبول. ولی دوباره هیچ جوابی دریافت نمیکنم. دوباره ایمیل میفرستم که جواب من را با آن سابقه خرابت دریافت کردی؟! جواب میدهد بله...

در پستی دیگر از مناظره وبلاگی دو بلاگر ساکن تورنتو استنتاجی میکنم که ظاهراً به مذاق یکی از آنها خوش نمیآید و کامنتی برایم میگذارد. جواب طولانی را در زیر کامنتش میگذارم که خود میتواند یک پست باشد و توسط ایمیل هم، احتیاطاً، جواب را ارجاع میدهم به بخش نظرات. نه جوابی به ایمیل میدهد و نه کامنت. مرخصی است؟ بدش آمده؟ رفته توی قسمت اسپم ایمیلش؟ چند وقتی بعد من باب کنجکاوی به وبلاگش سر میزنم. در پست مربوط و در وبلاگ خودش به احتمال یک درصد جواب من را داده است که اگر به احتمال همان یک درصد جواب باشد به متلک بیشتر شباهت دارد تا جواب. متلک هست یا نه؟ اصلا خطاب به من هست یا به دیگران؟........

بیش از یکماه پیش خانمی با طول و تفصیل و دلسوزی توسط ایمیل اطلاع میدهد که "لیست وبلاگهای ایرانیان جهان" درست دیده نمیشود. ایمیلی میزنم و درخواست اطلاعات بیشتر ی از نوع سیستم عامل و مرورگرش میکنم. جوابی دریافت نمیکنم. همین خانم هفته پیش مجددا ایمیلی میزند و با لحنی که ناشی از عصبانیتش از بی قیدی من است من را بازخواست میکند. مشخص است که ایمیلی نگرفته. دوباره ایمیلی میزنم همراه با توضیحات و احتمالات و ... هنوز که هنوز است دارم سماق جوابش را میمکم. دلم میخواهد داد بزنم که بابا ایمیل من رسید؟ از چه مرورگری استفاده میکنی؟

آقائی از آمریکا پیامی مبنی بر تمایل به ورود به "لیست وبلاگهای ایرانیان جهان" ارسال میکند. اولاً که آدرس وبلاگ اشتباه است و بعد که با بدبختی آدرسش را با جستجو در گوگل پیدا میکنم میبینم که وبلاگ نیست بلکه سایت است. میخواهم برایش پیام بگذارم و عذر بخواهم، قسمت کامنتش پیام را نمیگیرد. هم درخواست اشتباهی کرده هم کامنتش کار نمیکند و دیگر هم فراموش میکنم که پیگیری کنم و جواب بدهم. ماه بعد میبینم که کل لیست را سرقت کرده و گذاشته در سایتش! انتقام گرفته؟ نمیدانم.

دوست عزیزی، نویسنده وبلاگ هایپر، نتایج تحقیقش را بصورت پست منتشر میکند. در قسمت نظرات آن پست از وی سئوالی اساسی میکنم که در نتیجه گیری من بسیار مهم است. بارها و بارها سر میزنم و هنوز که هنوز است خمار آن جوابم. مگر میشود که ندیده باشد؟ اهمیت نمیدهد؟ قابل نمیداند؟ سئوال من بی معنی بود؟...

از همه گفتم از خودم هم بگویم. مدتی بود که حس میکردم این موارد زیادتر از حد معمول است. بسیاری از ایمیلها بی جواب است تا اینکه چند روز قبل کشف کردم که اشکال از فرم تماس و سرویسهای ایمیل است. ظاهرا جیمیل و سایر سرویسها، ایمیلهای این سرویس را اسپم تلقی میکنند. حالا چند نفر در رابطه با من به سوءتفاهم رسیده اند خدا میداند. چه نسبتهائی به من داده اند و ... دهها مورد دیگر.

اقلیتی از وبلاگشهر، شاهزادگان آن هستند که حتی بعضی از فراشانشان هم جواب سلام و ایمیل و کامنت را نمیدهند چه برسد به خودشان. پا به وبلاگ هیچکس نمیگذارند یعنی در واقعی هیچ ردی از حضور ملوکانه نمیگذارند. مثل روح میایند و مثل روح میروند. با معرفت ترین این نجیب زادگان مجازی کسانی هستند که مخفیانه و دزدکی جواب کامنت را با ایمیل میدهند که نکند حیثیتشان از کامنت در وبلاگ دیگران آلوده شود. بعضی هاشان هم از جواب ندادن و کم محلی کردن نیرو میگیرند و احساس مهم بودن پیدا میکنند. آز آنها گذشته، بقیه ساکنین وبلاگشهر اهل این حرفها نیستند. این سوء تفاهمات و ارتباطات ناقص که گاه میشود به آن احتمالات بد نسبت داد ناشی از آن است که ارتباطات در دنیای مجازی هیچ استاندارد، عرف و قاعده واحدی ندارد و شاید بشود گفت که به تعداد ساکنین وبلاگشهر قاعده وجود دارد که الزاما این قواعد قابل فهم و درک برای دیگران نیستند.

نتیجه گیری که من از کل این جریانات کردم این است که چون دلایل واقعی بعضی از رفتارهای مشکوک را نمیفهمم و نمیتوانم هم که بفهمم. بنابرین:

1- مثبت اندیش باشم و بدانم که تعریف تعهد اجتماعی در پیش من و دیگران الزاما یکسان نیست.

2- به جای فکر منفی پیگیری کنم. دوباره کامنت بگذارم. دوباره و سه باره ایمیل بفرستم و بعد صفتی را به کسی نسبت دهم.

3- تمام رفتارهای سوءتفاهم زای دیگران را بازبینی کنم تا خودم برای دیگران چنین سوء تفاهماتی بوجود نیاورم یا حداقل آنرا کاهش دهم.

4- از فرهنگ ایرانی مدد بگیرم که میگوید هر سلامی علیکی میخواهد. هر ایمیلی پاسخی میخواهد.

5 - باز از فرهنگ ایرانی مدد بگیرم که هر دیدی بازدیدی میطلبد. بازدید کندگان نا آشنا به قواعد من، وقتی که در وبلاگم کامنت میگذارند، در وبلاگشان کامنت بگذارم و جواب بدهم.

6- از اصول ارتباطات و هواپیمائی کمک بگیرم که در مکالمات حتی ساده برای جلوگیری از سوء تفاهم، مدام میگویند: ROGER . بسته ارسالی شما با موفقیت دریافت شد. منهم کامنتها و ایمیلهای دریافتی را راجر کنم و به خوشخیالی واگذار نکنم.

7 - بلاگرهائی مثل حامد را ارج بگذارم که پس از دریافت هر ایمیل بلافاصله ایمیلی مبنی بر دریافت ایمیل میفرستند. ( که البته برای من به دلایل تکنیکی ممکن نیست)

کمی مضحک است زیرا که ماشینهای بی عقل ما که با آن وبلاگ مینویسیم دارای ارتباطاتی بی نقص هستند ولی ما که هوشمندیم و خودمان به آنها برنامه داده و پرتکل تعریف کرده ایم اینهمه کارمان عیب دارد. با وجودیکه همه داریم مینویسیم که عده بیشتری بازدید کننده داشته باشیم و یا ارتباطاتمان را قویتر کنیم ولی در نظرم مثل سرداران احمقی میمانیم که داریم یک به یک جبهه ها را فتح میکنیم ولی همزمان از پشت جبهه درو میشویم و تلفات میدهیم. واقعا داریم زخمهای مهلک به هم میزنم که گاهی فریادی مثل این فریاد به آسمان بلند میشود ولی اکثر اوقات کینه به دل میگیریم، تحریم میکنم، خودمان به جبران، همان رفتارها را میکنیم و... چاره کار چیست نمیدانم. شاید شما بتوانید راهنمائی کنید، مطلبی را که بلاگری نوشته معرفی کنید و ...

واقعاً در این چند سال وجود وبلاگشهر فارسی، یک قاعده ارتباطی و جمعی و مدون حتی در مقیاس کوچک شکل نگرفته؟ واقعا به نظر شما ریشه اصلی مشکلات وبلاگشهر و اینهمه درگیریها و دشمنی ها همین موضوع نیست؟

Raha said...

آقای هموطن، سلام. به نظرم بهترین راه رو گزینه اول جلوی پای آدوم میذاره! اگر آدم این مسائل رو به حساب تفاوت فرهنگ و هنجارها نذاره از اونجایی که آدمای بی توجه زیاد هستن، خیلی اذیت می شه. راستی مرسی که به من سر زده بودی. ببخشید که اسباب پذیرایی حاضر نبود.

Raha said...

راست سوءتفاهم پیش نیاد آقای هموطن! من از هموطن بودنمون لذت می برم که تکرارش می کنم. ROGER?

Kourosh said...

@Raha
مرسی از گفتن تفاوت فرهنگها و هانجارها
Roger

Anonymous said...

سلام دوست وبلاگ نویسم
مطلبت را خواندم و به رسم ادب نظری می گذارم .
دریافت ایمیل تائید کننده رسیدن ایمیل شما یکی از امکانات جی میل است . پس باید از گوگل و سرویس جی میلش تجلیل کنیم.
راستی مگر ایمیل شما بر روی جیمیل نیست ؟منظور شما را از دلایل تکنیکی نفهمیدم...
ضمنا من هم معمولا اسپم های صندوق پست الکترونیکی ام را چک نمی کنم !

ROGER ?

Kourosh said...

@حامد
اولا که حامد جان نمیدانستم و حالا از شما یاد گرفتم. فکر کن مثلا یکی دو سال پیش که این امکان بدرد نمیخورده سرکی زده ایم و تنظیمی تا حالا
دوما این جواب ایمیل شما گاهی آمده و گاهی نیامده که فکر کردم پلاگینی نصب کرده ای که وقتی انلاین هستی میفهمد و جوابی نمیفرستد!
سوما اجازه بده ارجمان را هم خدمت شما تقدیم کنیم و هم جیمیل و تجلیل مخصوص که این موضوع را برای من روشن کردی.
ROGER

Anonymous said...

سلام. این تکه ش که نوشتی مثبت باشیم خیلی درسته ولی بعضی وقتا سخته! به هر حال عصر ما به عصر ارتباطات مشهور شده و توانایی ایجاد ارتباط دوطرفه با دیگران موفقیت را در بسیاری زمینه ها تضمین می کند.
تا بعد

Anonymous said...

به همین نسبت من هم دچار سوتفاهم شدم . اما گاهی سو تفاهم نیست

http://goofymind.blogspot.com/2007/07/blog-post.html

Anonymous said...

matlabi ke neveshtiro nakhondam ama khob didam ke neveshty koroshe eslam zade.
mikhastam bebinam ke u famile ma mishi?
asliatan kojaii hasty?
akhe ham famile ma hasti aziz.
age javabamo bedi mamnun misham.
shad bashi hamishe...

Anonymous said...

دقیقا همینطوره که گفتید.. منظورتون کاملا واضح بود.. ممنونم از نظرتون

Anonymous said...

آن فقره را بگذارید به حساب گیج بودن من !

Kourosh said...

@هایپروب
دوست عزیز
هیچ موضوع و مسئله ای نیست. فقط احتمالا این پست روشن میکنه که من - شما و کل وبلاگشهر فارسی و جهانی در سردرگمی ارتباطات هستیم چون هیچ قاعده ای نداره. ممنون از پاسخگوئیتان

Anonymous said...

mamnon az commentet aziz.
movafagh bashi.
hamishe sabzo sar zende bashi to belaget....

Anonymous said...

علاوه بر جنبه هایی که بدرستی بهشون اشاره کردی به نظر من شاید یک علت دیگه هم این باشه که برقراری ارتباط با توجه به فرهنگی که در اون رشد کردیم برای خیلی ها سخته. به هر حال فکر میکنم آدمها همه چیز رو هم از فرهنگ نمیگیرن. بلکه در طول زندگی به جرح و تعدیل جنبه های نارسای رفتاری میپردازن. شاید پستی که نوشتی کمکی
.باشه در این جهت
راستی، چه خوب شد که متقابلآ بهت
!سر زدم ها

Kourosh said...

@sheblie
ممنون از نظرتون. هدف من هم توجه دادن به این نارسائی در ارتباطات بود. نظرتون رو هم تائید میکنم.

Avayemoj said...

دوست گرامی جواب من به شما اصلا جنبه متلک نداشت. هر کس از ظن خود شد یار من! بنده با نظر جنابعالی در جواب شما هم موافق نبودم. ولی ادامه اش بنظرم تکرار حرف قبلی آمد و ترجیح میدهم وقت اندک روی این فضای مجازی ام را به بحثی اینگونه نپردازم. شما سئوالی که نکرده بودید تا سکوت بنده بی ادبی تلقی شود. حرف خویش را به گونه ای دیگر تکرار کرده بودید. تشکر از توجه شما. سکوت من فقط معنای اینرا داشت که تمایلی به ادامه بحث نداشتم والا قصد بی ادبی در کار نبود. راستش را هم بخواهید از این نوشته شما و این طرز فکر حسابی در حیرتم ولی باور بفرمایید که فارسی نوشتن برای من وقت بسیار می گیرد و آن به اضافه مشغله بسیار جایی برای اینگونه بحثها برای من نمی گذارد.

با احترام, سارا رها

Kourosh said...

@SaraRaha
دوست گرامی
این برداشت شما هم نمونه ای کلاسیک از سوء تفاهم در ارتباطات است. اصلا بحث شما نبود بلکه مورد شما و چند نفر دیگر بعنوان روشنگر پروسه ای که در ذهن شکل میگیرد مطرح شد. در هیج کجا هم نتیجه نگرفتم که کار شما بی ادبی بوده است. در طی پست هم گفته ام به تعداد آدمها قاعده ارتباطی هست مثل همین مورد که من خود را موظف میدانم به شما و ایرادتان جواب بدهم و پیش خودم فرض میکنم که کسی که ایرادی را مطرح میکند لابد به دنبال جوابش هم خواهد آمد و اگر هر نظری مبنی بر موافقت، مخالفت، کفایت بحث، عدم تمایل به ادامه را هم بیان میکند و به هزار شکل ممکن میتواند بگوید که دیدم.

Avayemoj said...

کوروش عزیز
درست است که محور بحث شما من نبودم ولیکن مرا هم به عنوان یک نمونه ذکر کردید و منهم در همان یک مورد جواب دادم که سوئ تفاهم شما بر طرف شود. من دجار سوئ تفاهم نیستم و فقط توضیح دادم که چرا جواب کامنت شما را ندادم.

در ضمن تعداد کامنتهای این پست شما هم مثل اینکه زیاد شده است...طبق تئوری قبلی شما چگونه توجیه میشود؟! همینجوری فضولی کردم! جواب لازم ندارد فقط شاید کمی بخواهید از قاطعیت نظریه هایتان بکاهید.

با احترام, سارا

Kourosh said...

@Sara Raha
سارای عزیز منهم سوءتفاهمی ندارم و اتفاقاً کل این جریان باعث شد دو نتیجه مهم هم بگیرم. اول اینکه از کلمه کشک در نوشته هایم دیگر استفاده نکنم دوم اینکه در مثالهایم از وبلاگ آقایان استفاده کنم که کم خطرترند. یک موضوع بسیار مهم دیگر هم اینکه از قاطعیت نظریه ام «بیشتر از قبل» بکاهم که حتما واقف هستید که در همان انتهای جواب شما در پست مربوط واضحاً کاسته بودم و گفته بودم که همه تاثیر جنسیت صرف نیست بلکه تاثیر دارد.
نتیجه: گاهی به غیر از صلوات هیچ چیز چاره کار نیست . پس صلوات
با دوستی - احترام - مثبت اندیشی و کمی هم شیطنت ذاتی که گاهی کار دست آدم میدهد.
Roger?

Kourosh said...

@SaraRaha
سلام مجدد به سارای عزیز
یک کامنت دیگر میگذارم که تعداد کامنتها زیادتر بشود و بطلان تئوری من به واقعیت نزدیکتر. و در مورد تعداد کامنتهای این پست گفته بودید که اتفاقا دلایلی داشت که با مورد شما فرق میکرد. فقط چه حیف که یقین ندارم که بخوانیدش تا بنویسمشان
با دوستی و احترام

Anonymous said...

الان خواندم! می تونستید و هنوز می توانید بنویسید و ایمیل بزنید ولی اگر بحث را ادامه ندادم حمل بر بی ادبی نکنید که قصور از جای دیگر است و طرز فکری دیگر که من خیلی این دنیای مجازی را جدی نمی گیرم.

زنده و شاد باشید, سارا

Kourosh said...

در جواب سارا رهای عزیز
ممنون از نظرت و باز هم خوشحالم که خوندید. به هر صورت اگر دنیای مجازی را جدی نمیگیرید اینو بپذیرید که کسی که داره اینا رو براتون مینویسه مجازی نیست بلکه واقعی واقعیه. قسم میخورم که من مجازی نیستم!!!

Anonymous said...

do you remember me? snowmountainblue@yahoo.com
"old chevy at night"

Anonymous said...

The Breitling app focuses on one Watches News ; the company's newest alarm alleged the Chronomat BO1. Breitling's access is a bit altered than Bell & Ross's in that the app promotes a individual watch rather than the accomplished brand. A different configurator allows for hundreds of accessible customized versions of the archetypal to be visualized.

Anonymous said...

fear of god outlet
goyard outlet
hermes bag
golden goose
kyrie irving
air jordan
off white shoes
supreme clothing
hermes bag
kyrie shoes

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر