My Picasa Web Albums

    معادل با     June 28, 2007


از این به بعد گاه به گاه آلبومهائی را روی سرور وب پیکاسا قرار خواهم داد. امروز 3 آلبوم ایجاد کردم. یکی تصاویر آبشار نیاگاراست. دیگری تصاویری است که از اوک باند پارک واقع در خیابان سنتر گرفته ام و دیگری تصاویری از مراکز خرید در کاناداست. قبلا هم تصاویر مربوط به ایران در آنجا وجود داشته است. برای دیدن آلبومها روی عکس کلیک کنید.

تاریخ فارسی و میلادی را باهم در بلاگر داشته باشید

    معادل با     June 27, 2007

بلاگر و بسیاری دیگر از سرویس دهندگان خارجی از تاریخ فارسی پشتیبانی نمیکنند و این موضوع دلچسبی برای اکثریت بازدید کنندگان ساکن ایران نیست. این امکان وجود دارد که به جای تاریخ میلادی تاریخ فارسی داشت ولی باز هم مشکل دیگری بوجود می آید که اکثریت ایرانیان ساکن خارج از کشور با تاسف، تاریخ فارسی را به خوبی میلادی لمس نمیکنند! راه حل ابتکاری من بنظر می رسد که مشکل را به خوبی حل میکند و به کار گرفتن آن نیز در بلاگر ساده است. تاریخ فارسی را نصب کنید و سپس به آن تاریخ میلادی را بیافزائید. مانند همین وبلاگ و نمایش هر دو تاریخ در کنار هم در زیر پستها. برای اینکار:

1- ابتدا طبق دستورالعمل وبلاگ قالبهای فارسی بلاگر، تاریخ میلادی خود را به فارسی تبدیل کنید. و سپس

2 - عبارت زیر را در قالب بلاگر خود جستجو کنید و عبارتی را که بصورت قرمز نمایش داده شده است به آن بیافزائید. به همین سادگی.

<b:if cond='data:post.dateHeader'>
<data:post.dateHeader/> =
<script type='text/javascript'>
var postdate = '<data:post.dateHeader/>';
document.write(ToPersianDate(new Date(postdate)));
</script>
</b:if>

نمایش صحیح فارسی در فید بلاگر

    معادل با     June 26, 2007

فید وبلاگ خود را درست نمایش دهید. ماهها درگیر این موضوع بوده ام که چطور فید وبلاگ را  در بلاگر راست چین و از راست به چپ کنم بخصوص اینکه کلمات انگلیسی و فارسی قاطی میشد و دیگر متن مفهوم نبود. حتی دوستانی توصیه راههائی را میکردند از قبیل دستکاری در کدهای XML   و ایجاد فید جدید و هاست فید و.... تا بالاخره یک پست  عصرونه کار را حل کرد که نه تنها پست را فارسی صحیح میکند بلکه فید را هم تصحیح میکند. راه حل فوق العاده ساده است. در قسمت Settings و Formatting عبارت زیر را در Post template  وارد کنید: 

<div style="direction: rtl; text-align: justify;">
</div>

فارسی سازی پست و وبلاگ از راههای دیگر هم ممکن است ولی برای فید تا آنجائی که من میدانم هیچ راه دیگری جواب نمیدهد.

Google Mashup

دعوتنامه Google Mashup دستم رسیده است و در حال تست این امکان جدید و در حال آزمایش گوگل ( بتا) میباشم. در حال حاضر فقط عده معدودی امکان تست آنرا دارند. توسط تگهای گوگل مشاپ و استفاده از کدهای HTML, CSS و JavaScript میشود اطلاعات را از فیدهای RSS و Atom استخراج و کاربردهای جدیدی را به وجود آورد. کد نهائی کامپایل شده و Application های Ajax-based حاصله روی سرور گوگل ذخیره و قابل استفاده عموم هستند. توسط این امکان و Google API امکانات بیشتری هم فراهم میشود که در حال حاضر از آن ایده ای ندارم. اینهم نمونه ای بسیار ساده از کدها:

<gm:page title="Mashup">

<h1>Hello World!</h1>

<gm:list id="diggFeed" data="http://www.digg.com/rss/index.xml" pagesize="10" template="diggTemplate"/>

<gm:template id="diggTemplate">
<table>
<tr repeat="true">
<td><gm:text ref="atom:title"/></td>
<td><gm:text ref="digg:diggCount"/></td>
</tr>
</table>
</gm:template>

</gm:page>

که در آن از RSS سایت دیگ عناوین پستها و تعداد دیگ آنرا استخراج و 10 عنوان را به نمایش میگذارد.

ظاهر کار، توسط CSS کاملا تحت کنترل است. تعداد تگهای انحصاری محدود است و یادگیری و به کار گیری آن کار چند ساعت صرف وقت. از دیگر خصوصیات آن قابلیت کنش متقابل با کاربر است و میتوان به کاربر اجازه ویرایش داده ها را داد. به نظر میرسد که امکان فوق العاده ای است ولی فعلا که موفقیتی در ایجاد کاربرد جدید و ابتکاری نداشته ام.


یادگیری ابتدائی گوگل مشاپ (+)

چنانچه مایلید این امکان را تست کنید (+)

وبلاگ گوگل مشاپ (+)

بگذارید موتورهای جستجو با بلاگر آشتی کنند

بلاگر با هدف جلوگیری از سوء استفاده از بخش نظرات و لینک بک، کاری کرده است که ایندو توسط موتورهای جستجو ایندکس نمیشوند. این روش به نظر من غلط است و در مقایسه با سایر سرویس دهندگان این موضوع نقطه ضعف بلاگر تلقی میگردد. به راحتی آب خوردن میشود کاری کرد که بخش نظرات و لینک بک توسط موتورهای جستجو مانند گوگل ایندکس شوند.

در قسمت template روی Edit HTML کلیک کنید. قسمت Expand widget templates را فعال کنید و سپس دنبال عبارتی مانند پائین بگردید. rel=nofollow را پاک کنید. قالب را save کنید.کار تمام است.

<b:if cond='data:comment.authorUrl'>
<a expr:href='data:comment.authorUrl' rel='nofollow'>
<data:comment.author/>
</a>
<b:else/>
<data:comment.author/>
</b:if>

سپس عبارتی مانند پائین را جستجو کنید و دوباره rel=nofollow را پاک کنید و قالب را Save کنید.

<a expr:href='data:backlink.url' rel='nofollow'>
<data:backlink.title/>
</a>

این جایزه ای است برای کسانی که نسبت به مطالب شما اظهار نظر میکنند و در ضمن کارکرد وبلاگ شما هم عادی میشود همانند وبلاگهای دیگر.

قالب جدید دنیای وبلاگ

    معادل با     June 23, 2007

بالاخره قالب جدید دنیای وبلاگ نصب شد. مسیری که در چند وقت اخیر طی شد سراسر تجربه بود که امیدوارم بتوانم با شما این تجربه را در میان بگذارم. اول از همه بگویم که کانادا پست و سایر وبلاگها را دیگر ادامه نمیدهم و این پایانی بر یک برنامه ریزی غلط من بود که برخلاف روند جاری همگانی برای هر موضوع یک وبلاگ به وجود آوردم. به هر حال موضوعاتی را که کانادا پست می پوشاند از این به بعد در این وبلاگ خواهید یافت. یک فید، یک قالب و یکجا برای نوشتن.

به اینجا رسیده ام که این درست است که کار وبلاگنویس تولید محتوی است ولی پس از تولید محتوی باید کار را امضا کرد و آن را نشان دار کرد. از نظر من قالب خاص امضای یک وبلاگنویس است. قالب یک وبلاگ همان طراحی جلد  و صفحه بندی کتاب است. از نظر من دوستانی که فقط و فقط به تولید محتوی اهمیت میدهند  مختصات دوران دیجیتال را دقیق ندیده اند. یکی از مختصات این عصر سفارشی کردن همه چیز است و این جهتی عمومی است.

به اینجا رسیده ام که کار طراحی صفحات وبلاگ کار با پیکسل و بایت است، بالانس استایل و زیبائی با عملکرد است. از نظر من کسی که این عوامل را رعایت نکند یک طراح اصیل و کلاسیک نیست. زیباترین قسمت طراحی وب که برای من اوج اغنای روحی را فراهم میکند گستردگی دانش و اطلاعات مورد نیاز است، اغتشاش ذاتی در محیط طراحی و سعی طراح در یافتن راههای ابتکاری است و اینکه پایانی بر آموختن و بهتر شدن وجود ندارد. محیط وب پیچیده است، طراحی وب پیچیده تر.  شخصا دو کار اخیرم را حتی متوسط هم قلمداد نمیکنم.

در پایان مدیون دوستانی هستم که وبلاگ قالبهای فارسی بلاگر را اداره میکنند. از آنها تاریخ فارسی برای بلاگر جدید را در اینجا به یادگار دارم. از نظر من وبلاگ فارسی بدون تاریخ فارسی یک چیز اساسی کم دارد ولی تناقض در اینست که ساکنین خارج تاریخ فارسی را خوب متوجه نمیشوند و ساکنین داخل تاریخ میلادی را. من هر دو  تاریخ را در کنار هم در وبلاگ قرار دادم.

ممنون کسانی هستم که درباره دو کار اخیر اظهار نظر کنند و ایرادات را بگویند.

قالب و امکانات جدید لیست وبلاگهای ایرانیان جهان

    معادل با     June 17, 2007

کار تغییر قالب و به‌روز کردن "لیست وبلاگهای ایرانیان جهان" نود و نه درصد تمام شد و تغییرات در لیست منعکس شد. جا داره که مجددا تشکر کنم از کلیه سرورانی که از ادامه کار این لیست حمایت کردند، کامنت گذاشتند، ایمیل زدند و یقینا اگر این حمایت نبود بهترین حرکت من همان "خودسوزی فرهنگی" بود که قبلا اشاره کردم.قضیه "سرقت لیست" به لحاظ احساسی برای من تمام شد ولی منطقا فکر میکنم که این هموطن رو نمیتونم رها کنم و در قالب جدید هم باز ذکری از ایشان دارم. در کل چند تغییر عمده در لیست به وجود آمد:


1- نام رسمی و دائمی لیست وبلاگهای ایرانیان جهان را برای آن انتخاب کردم. لیست دارای لوگو شد. گرچه سیاست لینک اختیاری برای ورود به لیست ادامه دارد ولی تسهیلات مختلفی را برای حمایت کنندگان داخل و خارج کشور در نظر گرفته شد و یک بلاگرولینگ هم از کلیه کسانی که تا به حال لینک داده اند ( تا آنجائی که بررسی کردم) ایجاد شد و... توصیه میکنم که شما هم از این امکان استفاده کنید.


2- برای اولین بار با وجود تغییرات بسیار زیاد در قالب اولیه و پیاده کردن هر چه در فکر داشتم موفق به طراحی قالبی بدون استفاده از جدول شدم. در ضمن با تکنیکهائی که قالب را کم حجم میکرد موفق شدم به سرعت لود صفحۀ زیر 10 ثانیه با مودم پنجاه و شش کیلوئی که کاربران در ایران عمدتا از آن استفاده میکنند برسم. گمان میکنم این رکوردی است برای لیستی که از حدود 50 کد جاوا استفاده میکند، رکوردی است در میان لیستها و همینطور قابل رقابت با سریعترین وبلاگها.


چنانچه مایل باشید سرعت لود وبلاگتان را اندازه گیری کنید. سایتی به نام Link Vendor در اینجا به راحتی سرعت لود وبلاگتان را با مودمهای مختلف اندازه گیری میکند. از نظر من این فوق العاده مهم است که کاربران Dialup از ایران را در نظر بگیریم نه مودم کابلی که من و بسیاری از دوستان ساکن خارج استفاده میکنند و حدود 40 برابر از مودم معمولی سریعتر است. این سایت را امتحان کنید. ضرر نمیکنید.


3- سعی زیادی کردم که اصول فنگ شوئی در طراحی وب را که عرفان در پستش در وبلاگ IT Village نوشته رعایت کنم. گرچه شاگرد خوبی نبوده ام ولی این اصول را فهمیدم. سعی کردم رنگهای تیره و متضاد را که به آن گرایش داشتم کنار بگذارم و از تم آبی استفاده کردم. و نیز سعی کردم برگردم به اصل User Freindly بودن. حالا تا چه اندازه موفق شدم محیط بهتری را به وجود بیاورم نظر شماست که امیدوارم من رو در بیان نظرتان بی نصیب نگذارید .


4- سعی بسیار کردم که در سه مرورگر عمده اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس و اپرا نتیجه واحدی را شاهد باشیم. این لیست با آخرین ورژن این مرورگرها کنترل شد و ممنون میشوم اگر مشکلی در این ورژنها و یا ورژنهای پائینتر اگر وجود داشت تذکر دهید.


حرکت بعدی من تغییر قالب فعلی دنیای وبلاگ است که تا حدود بالای 90 درصد آمده است و بزودی آنرا تغییر خواهم داد.

از وبلاگ دنیای ما

به سراغ من اگر می آیید، گرم و سازنده بیایید، طوری که ترک بردارد، چینی نارک خودخواهی من

از وبلاگ دنیای ما

کارکرد عادی لیست وبلاگهای ایرانیان خارج از کشور

    معادل با     June 12, 2007

قضیه سرقت "لیست وبلاگهای فارسی ایرانیان خارج از کشور" برای من تموم شده است. تصمیم داشتم با این لیست "خودسوزیِ فرهنگی©" کنم و اگه لیست هیچ نفعی برای من در حال و در آینده نداره، به سهم هر‌چند کوچکم، این لیست لااقل کمکی باشه برای حساس‌تر کردن چند نفری که هنوز سرشون به حساب و کتابهای غیر مادی گرمه. کسانی مثل: هادی - حامد - رضا امیدی - یحیا - عباس - پیشگو - غزل - امین - مامان محمود - پویا - سیامک مطهری  و چند دوست ناشناس که در کامنتها و یا توسط ایمیل به صور مختلف من رو خجالت زده از تصمیمم کردند. همینطور  ملاحسنی با طرح موضوع در بلاگ نیوز  و دوست دیگری که در بالاترین موضوع رو طرح کرد و... کاربران بالاترین که به لینک رای دادند. من خودم رو آدمی میدونم که حتی حقوق صاحب ایده رو سعی میکنم  رعایت کنم ولی در میان این دوستان کسانی رو دیدم که ایده شان در رعایت حق صاحب اثر فکری به مراتب متعالی تر از من بود و حساس تر به قضیه بودند. خوشحالم،  و نه به خاطر اظهار نظر و یا واکنششان به سرقت لیست، بلکه به خاطر وجود عزیزشان در میان هموطنانم.

کار لیست به صورت عادی ادامه خواهد داشت و گرچه تصمیم داشتم قالب جدید دنیای وبلاگ رو نصب کنم ولی فکر میکنم به جبران عقب ماندگی در به‌روز کردن لیست اول از همه لیست رو به‌روز میکنم و بعد هم چند ایده ای را که برای سبکتر شدن و بهتر شدن لیست دارم پیاده میکنم تا برسم به دنیای وبلاگ و... هزار حرفِ مهم ناگفته.

    معادل با     June 03, 2007

فایل مایکرسافت ورد از تحقیق طولانی 44 صفحه ای تحت عنوان "وبلاگستان فارسی" را که کار محققی ناشناس است خواندم. وی ادعا میکند که 5 سال وبلاگنویس بوده است و 3 سال در این زمینه تحقیق کرده است. این گزارش در مورد وضعیت وبلاگشهر فارسی در 6 ماه آخر سال 85 و مقایسه آن با 6 ماهه اول سال است. بصورت خلاصه و کوتاه 12 نکته را که به نظرم خواندنی آمد برایتان آورده‌ام:


1-"بلاگرهاي منتقد بيشتر بر روي سرور بلاگ اسپات فعاليت مي كنند." ص3

2- "وبلاگ نويسان ترجيح داده اند به جاي ابراز هويت واقعي‌شان، با اسامي مستعار ويا حتي بدون ذكر نام مطلب بنويسند كه نشانه معكوس بودن نتايج اجراي طرح ساماندهي در مورد فضاي وبلاگستان است." ص12

3- "همزمان با رخدادهاي مهم سياسي و اجتماعي در ايران فضاي وبلاگستان نيز از اين رخدادها متاثر شده و افراد بيشتري تمايل به اظهار نظر ، كامنت گذاشتن و درگير شدن در بحث هاي محتوايي و خارج شدن از لاك انزوا و انفعال پيدا مي كنند." ص16

4- "وبلاگستان فارسي علي رغم كاهش تدريجي كميت محتوايي به سمت افزايش كيفيت مطالب توليدي و منتشره خود پيش مي رود." ص17

5- "تنها 12 درصد، بیش از 3000 بازدیدکننده در طول هر ماه داشته اند." ص18

6- "وبلاگهاي متعلق به اصولگرايان ... به طرز محسوسي تغيير روش داده و اكثريت آنها ( 72 درصد ) از افشاي نام واقعي خود در وبلاگهايشان پرهيز كرده اند. ص21. در واقع اين سوال مطرح مي شود كه به چه دليل بلاگرهاي اصلاح طلب با اسم ورسم و مشخصات واقعي وارد عرصه وبلاگ نويسي شده اند و در مقابل بلاگرهاي اصولگرا كه قاعدتا موضع سياسي و اجتماعي آنها حمايت از روندهاي سياسي حاكم بر دولت و كشور است بدون ذكر نام وبلاگ نوشته‌اند؟" ص27

7- "76 درصد وبلاگهاي اصلاح طلب با نام اصلي خود مطلب مي نويسند." ص 27.

8- "84 درصد از وبلاگهای منتقد يا بدون نام و يا با نام مستعار منتشر شده اند." ص 33

9- "موضوعات انتقادي نسبت به عملكرد دولت در ايران براي كاربران اينترنت جذابيت زيادي دارد." ص35

10- "وبلاگهاي منتقد نيز در دوره 6 ماهه دوم سال 85 دچار كم كاري نسبي شده‌اند." ص36

11- "يافته هاي پژوهش حاضر حاكي از فعاليت بيشتر وبلاگهاي منتقد در داخل كشور است." ص38

12- "... افت شديد و محسوس در زمینه ابراز هويت وبلاگهاي بی‌طرف... اين در حالي است كه با توجه به تخصصي بودن اكثر وبلاگهای بی‌طرف انتظار مي‌رفت اين دسته از وبلاگ‌نويسان بدون واهمه نام اصلي خود را در وبلاگ منتشر كنند." ص39

پی نوشت: با پوزش محقق ناشناس نبود و نام ایشان آقای حمید ضیائی پرور بوده و نویسنده وبلاگ ارزشمند خبرنگار میباشند.

تعطیل تدریجی لیست وبلاگهای ایرانیان خارج در اعتراض به سرقت

    معادل با     June 01, 2007

سه ماه برای لیست وبلاگهای فارسی ایرانیان خارج از کشور جونم در رفت و از زمانیکه اعلام وجودش رو کردم به غیر از به روز کردن مداوم لیست، یکبار هم طراحی مجدد صفحه کردم و اونوقت آقا و یا خانم هموطنی ساکن آمریکا این لیستو عینا برداره و بذاره توی سایتی که اسم "فرهنگ ایران" رو هم یدک میکشه.

15 روز پیش دیدمش و از اون وقت تا حالا 2 بار براش ایمیل محترمانه فرستادم که با عنوان " هموطن عزیز" هم شروع میشد ولی هیچ جوابی دریافت نکردم. خوب آدم غمگین که چه عرض کنم به نوعی حس تلخی کامشو پر میکنه و افسوس وقتی رو میخوره که پاش گذاشته و اون عشق به ایرانی که باهاش شروع کرده.

از اولش صراحتا عنوان کردم که از کسی لینک زوری نمیخوام. بعضی از دوستان لطف کردند و لینک دادند، عمدتا بلاگرولینگی. روم نشد به کسی بگم بابا این لیست که هیچ وقت پینگ نمیشه و همیشه جاش ته لیسته و اصلا لینگ بلاگرولینگی به درد من نمیخوره.

اگه لیست رو ببینید جائیش تبلیغ اسم من و یا وبلاگم نیست. این لیست رو با عشق درست کرده بودم ولی حالا دیگه تحمل ندارم ببینم "فرهنگ ایران دزد" رنکینگش بالاتره و در جستجوی لیست وبلاگهای خارج از کشور بالاتر از لیست من قرار میگیره.


دادگاهی در این فضای مجازی وجود نداره که دادم رو پیشش ببرم و شکایت کنم. تنها چاره من شکایت به افکار عمومیه. ولی این رو هم میدونم که اونقدر همه گرفتاری دارند که پیش خودشون میگند : "این بابا هم دلش خوشه". بنابرین هیچ راهی برای من باقی نمیمونه که تا رسوا شدن دزد و یا گرفتن لینک کافی که رنکینگ لیست بالاتر از اون قرار بگیره، تا اطلاع ثانوی به صورت تدریجی به سمت تعطیلی لیست برم.

نوشتن این پست و تصمیم به تعطیلی لیست فقط احساس مطلق نیست. به نوعی نشون دادن خود ما به خود ماست. "تولید محتوا" که این روزها یکی از دوستان داره طرحش میکنه لازمه اش به رسمیت شناختن حق پدید آورنده است. حقی که در میون مشکلات کشورمون اولویت هزارم رو پیدا کرده. امروز لیست من، فردا... دیگر چه کسی کار بلند مدت و اونم در عرصه دیجیتال که کپی اش راحته میکنه بخصوص وقتی که افکار عمومی در فضای مجازی حساسیت لازم رو هم نداره؟

یه موضوع هم آزارم میده. این لیست برای خیلیها تامین کننده عمده بازدیدکننده هاشون بوده و برای تعداد بیشتری جزء چند تامین کننده اول. بعضی از شماها رو دیدم که گاهی به "سه نقطه" یا مطلبی که 5 دقیقه نوشتنش وقت برده لینک دادید ولی این لیستو کلا نادیده گرفتید، با وجودیکه از این کانال مدام بازدید کننده دارید. چرا؟

اگر کسی شک داره که لیست دزدیه یا نه فقط کافیه روی لینک کشورهاش کلیک کنه ببینه که به لیست من میاد. دزد فراموش کرده که لینک رو برداره.

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر