بررسی بلاگر - قسمت سوم - امکانات

    معادل با     October 21, 2005

تا پیش از این بلاگر را در دو قسمت تحت عناوین : مقدمه و تداوم - تبلیغات و سرعت بررسی کردم و اینک قسمت سوم:
1- امکان multi user بودن : امکان فوق العاده ای که چندین نفر بتوانند در صفحه ای واحد بنویسند. در میان ایرانیها بلاگ نیوز و صبحانه از این دست هستند و گرچه هنوز وبلاگهای گروهی درصد بسیار ناچیزی از وبلاگهای فارسی فعال را تشکیل میدهند ولی صرف موجود بودن این امکان به خودی خود دارای ارزش میباشد زیرا که در صورت لزوم امکان بهره گیری از این امکان موجود است. در این سیستم کاربران میتوانند کاربران عادی یا admin باشند. هر کاربر میتواند توسط post template دارای پستی با شکل ظاهری ویزه باشد. توسط این امکان حتی واگذاری مالکیت وبلاگ به دیکران نیز مقدور میگردد.در مجموعه وبلاگهای این مجموعه, وبلاگ روزانه را میتوان وبلاگی گروهی تصور کرد چون به غیر از من آقای بهروز عابدی نیز در آن سهیم میباشند. از میان سرویس دهندگان ایرانی تا آنجائی که من میدانم این امکان فقط در Mihanblog موجود است.

2 - امکان muli blog بودن : در بلاگر عملا امکان ثبت بلاگ نامحدود است و میتوان هر تعداد وبلاگ را ثبت و در یکجا مدیریت کرد. چیزی شبیه تقریبا یک وبسایت با فضای نامحدود. امکانی که راه را برای تخیل باز میگذارد. دیگر لزومی ندارد که در یک وبلاگ مقولات متفاوتی را در کنار هم قرار دهیم و برای هر مقوله میتوان وبلاگی جداگانه ساخت. یکی از مسائلی که در طی برخوردم با وبلاگها با آن مواجه شدم این بود که در بسیاری از وبلاگها دارندگان وبلاگ به انتظارات مراجعه کنندگان توجه زیادی ندارند و فرضا چنانچه وبلاگی به جهت تخصص در زمینه IT شناخته شده باشد چندان غیر واقع بینانه نیست که در مراجعه بعدی با بیان احساس بلاگر مواجه شویم یا تفسیری ضعیف از فیلمی قدیمی را ببینیم. از نظر من این یک الزام است که مقولاتی را که جنسا از یک نوع نیستند در وبلاگهای متفاوت عرضه نمود و سرویس دهنده بلاگر این امکان را بخوبی فراهم مینماید. در میان ایرانیها تا حدی که میدانم فقط Mihanblog چنین امکانی را عرضه نموده است.

3- امکان upload تصویر : در بلاگر برای هر وبلاگ محدودیت 300MB جهت Upload تصویر در نظر گرفته شده است. فرمتهای قابل قبول JPG, GIF, PNG, TIF, BMP میباشند. محدودیت صفحه اول وبلاگ 1MB میباشد. مفهوم و تفسیر این اطلاعات بخصوص با توجه به اینکه میتوان وبلاگهای متعددی را نیز داشت این است که بلاگر عملا فضای نامحدودی را جهت تصاویر فراهم نموده است که هیچ سرویس دهنده دیگر حتی آنانی که فضای اختصاصی جهت تصاویر بصورت رایگان در اختیار میگذارند فراهم ننموده است. تجربه محدود کار من با یکی از این سرویس دهندگان به نام myFileHut.com غیر قابل اطمینان بودن چنین سرویس دهندگانی را برایم روشن نمود. سرویس که در ابتدای ثبت نام تنها محدودیت آن آپ لود تا حد 250Mb بود پس از مدتی محدودیت band Width را برقرار نمود , در طی این مدت سرور چندین بار حتی به مدت یک هفته از کار افتاده و جدیدا هم محدودیت بیشتری را برقرار نمود که هر دارنده حساب چنانچه حداکثر ظرف 2 هفته وارد حساب خود نشود تصاویر را باید از بین رفته تلقی نماید.
به غیر از آپ لود مستقیم تصاویر, نرم افزار رایگان Picasa متعلق به شرکت Google که یک ادیتور تصویر نیز میباشد این امکان را هم فراهم نموده است از روی این نرم افزار نیز مستقیما به وبلاگ تصاویر را پست نمود.

4- شش طریق پست مطالب به وبلاگ : تا آنجائی که میدانم حداقل به 6 طریق ممکن امکان پست کردن وجود دارد:
a- پست مستقیم از ویرایشگر
b- پست از طریق نرم افزار ورد مایکروسافت با داون لوود Microsoft Word Add-on . از مزایای کار از این طریق امکان تهیه پست بصورت offline و امکان backup از پستها میباشد که تهیه پست بصورت آف لاین بخصوص با توجه به وضعیت اینترنت در ایران از جنبه گرانی زمان استفاده از اینترنت بسیار جالب توجه میباشد. باید در نظر داشت که تمامی امکانات ورد قابل حصول نمیباشد بعنوان مثال جدولها و تصاویر قابل ارسال نیستند.
c- پست از طریق سایر نرم افزارهای رایگان مانند qumana و غیره.
d- پست از طریق Email : با همان ای میلی که با آن وبلاگ خود را به ثبت رسانده اید با اضافه کردن رمز مخصوصی هر محتوای ای میل به پستی در وبلاگ تبدیل میگردد.
پست از طریق Blog this : blog This یک Bookmarklet میباشد که با نصب آن در IE در زمان گشت و گذار در اینترنت میتوان هر مطلب جالب را بلافاصله پست نمود.لینک به مطلب به صورت خودکار اضافه میگردد.این امکان در Google toolbar نیز وجود دارد.
e- پست توسط Audioblogger : با ثبت نام در Audioblogger امکان پست صوتی به صورت نامحدود و مجانی و توسط هر نوع تلفنی فراهم میگردد.با تماس با شماره تلفنی که به شما داده میشود پیام گذارده و این پیام اتوماتیک در وبلاگ با لینک مربوطه به نمایش در می آید.
f- پست توسط blogger Mobile : چنانچه در آمریکا هستید و از یکی از این سرویس دهندگان( Sprint, Verizon, T-Mobile, AT&T/Cingular ) استفاده مینمائید امکان ارسال مستقیم تصویر , text ویا هردو توسط Cell Phone فراهم میباشد. این سیستم فاقد هزینه بوده و فقط بر طبق تعرفه سرویس دهنده از بابت طول مدت تماس هزینه پرداخت خواهید نمود. ارسال تصاویر تا حد 250KB در هر تماس مقدور میباشد.

5- سایر امکانات : امکانات قابل توجه دیگری نیز در این سیستم وجود دارد مانند : backlinks که جدیدا اضافه شده است و بر اساس Google blog search عمل مینماید و کار آن تا حد زیادی مانند trackback متعلق به Haloscan میباشد....

باید توجه نمود که سیستم بلاگر دارای نقایصی نیز میباشد که در پست یا پستهای بعدی به آن خواهم پرداخت./
.

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر