پس از یکسال- دوباره سلام و بررسی وبلاگشهر در سال گذشته.

    معادل با     August 16, 2008

نزدیک یکسال است که در اینجا ننوشته ام. مدتی بیمار بودم و بعد هم چند مسافرت طولانی داشتم. در این مدت تعداد بسیار زیادی ایمیل و کامنت جواب نداده داشتم و هنوز دارم بخصوص در رابطه با تقاضای ورود به  لیست وبلاگهای ایرانیان جهان که صمیمانه پوزش میخواهم در عین حالی که برآوردن این تقاضاها باز هم به سرعت برایم مقدور نیست.

  گاهی این توهم را پیدا میکنم که محیط مجازی همه چیز از جمله دوستیش مجازی و باد هواست. ولی به اینجا رسیده ام  که اگر به فرض باد هوا هم باشد هویت خاصی دارد که چیزی نمیتواند جایش را پر کند و از این موضوع گذشته، از بودن این دوستیها لذت هم برده ام. به هر صورت از دوستان، خوانندگان وبلاگ و متقاضیان ورود به لیست معذرت میخواهم و ببخشید که این امکان وجود نداشته است که با ثبات قدم در خدمتتان باشم.

در رابطه با جنبه نوشتن در وبلاگنویسی کاملاً بیکار هم نبودم. مدتی بود که با دوستم بهروز، وبلاگی خصوصی را برای خودمان و چند دوست دیگر مینوشتیم، در رابطه با فیلمهائی که دیده ایم و به آنها رتبه میدادیم. ادعائی نبوده و نیست که سینما را بصورت حرفه ای میفهمیم اما نظراتمان را مینوشتیم تا خودمان استفاده کنیم. مثل یک دفتر یادداشت. جدیداً تصمیم گرفتیم که دنیای فیلم را عمومی کنیم. تا به حال حدود 60 فیلم بررسی و رتبه گذاری شده است. شاید به درد کسی بخورد.

و اما در این یکسالِ غیبت، تغییرات زیادی به وجود آمده است:

سرویس بلاگرولینگ انگار به خواب ابدی فرو  رفته است. خود را بر اساس نیاز روز هماهنگ نکرده است. ظاهراً بلاگرولینگ در نمایش با فایرفاکس 3  مشکل دارد. این موضوع در رابطه با لیست وبلاگهای ایرانیان جهان بخصوص  برایم دلمشغولی به وجود آورده است که آینده اش چیست. وقت و انرژی بسیار زیادی برای لیست صرف شده است. آیا باید با بلاگرولینگ بسازم یا به فکر راه دیگری برای ارائه لیست باشم؟

 فید و خبرخوانهای  فید، بخصوص گوگل ریدر در این مدت رواج زیادی پیدا کرده اند و تا حدی همگانی شده اند. با توجه به سرعت تاسف آور اینترنت در ایران فید بهترین راه حل است اما  شواهدی دارم که استفاده ما از استفاده متوسط جهانی هم پائین تر است. حکایت فید این وبلاگ هم جالب است. در یکسالی که چراغ اینجا خاموش بود تعداد مشترکان فید این وبلاگ از 250 به 620 رسید و دیروز هم ناگهان به 480 رسید. (قابل توجه طرفداران تئوری غلظت فید!) و این نشان میدهد که گرچه فید و خبر خوانها مفیدند ولی به راحتی نمیشود اهمیت یک وبلاگ و وبلاگنویس را با شمارش فیدش ارزیابی کرد.

در این مدت سرویس دهندگان وبلاگی مانند بلاگر و ورد پرس به پیشرفت کمی و کیفیشان ادامه دادند.  و حالا هر دو سرویس، زبان فارسی را کاملاً پشتیبانی میکنند. پرشین بلاگ به پشت معرکه پرتاب شد. بلاگفا، میهن بلاگ و بلاگ اسکای به رشد معمولی و قابل انتظار ادامه داده اند اما سرویس دهنده جدید، ایران بلاگ، رشدی خارق العاده داشته است و در رده چهلم در  لیست 100 سایت برتر ایرانی جای گرفته است.

فرند فید ها  و توئیتر ها  بودند اما حالا بصورت جریان درآمده اند و وبلاگنویسانی فقط در این سرویسها فعالیت میکنند. تا حد زیادی مفید هم هستند و به پالایش و طبقه بندی اطلاعات کمک میکنند. گرچه حساب کاربری در هر دو سیستم داشته ام اما تا به حال فعالیتهای توئیتریم خیلی محدود بوده و  عمر فعالیت جدی فرند فیدیم هم به یک هفته نمیرسد.

بالاترین به عنوان یک منبع خبر رسانی فارسی، بعد از یکسال تقریبا همان بالاترین قبلی است. به لحاظ کیفی  افت کرده است. هیچ امکان جدیدی را در آن ندیدم و حالا چند رقیب تازه هم دارد. انتقادات و پیشنهاداتی برای بالاترین ( +،+،+،+) داشتم که به نظرم با نظرات اکثریت بالاترینی ها  سازگار نبود. درباره فعالیتم در بالاترین یا هر سیستم خبرگیری جمعی دیگر فعلا نظر قاطعی ندارم.

گرچه یکسال پیش زیاد فایر فاکس را  زیاد جدی نمیگرفتم و در کار کردن با اینترنت اکسپلورر 7 - Microsoft Live Toolbar و خبر خوان فوق العاده مایکروسافت - Onfolio راسخ بودم ولی با آمدن فایرفاکس 3 نظرم تغییر کرد و از آن استفاده دائم دارم. سرعت و ثبات بی نظیری پیدا کرده است. گرچه افزونه هایش بازار شامی است همانند بازار دهسال پیش نرم افزارهای تحت ویندوز ولی با این وجود دریچه ای جدید برای بهره مندی از وب و کارائی در وبگردی  گشوده است. مدتهاست منتظر فلاک به انسجام رسیده هستم ولی ظاهراً توسعه دهندگانش صبر ایوب دارند.

بنظرم میآید پرستیژ مجازی  در حال گذار از اهمیت پیج رنک  و تعداد  کامنت یک وبلاگ به تعداد تعقیب کنندگان یا Followers آن فرد در شبکه های اجتماعی و نیز تعداد فید یک وبلاگ است. البته من طرفدار همان سیستم کاپبتالیستی  پیج رنک هستم که سود سرمایه هم میدهد مانند مورد این وبلاگ که گرچه فعالیتی نداشت پیج رنکش از 3  به 4  ارتقاء یافت! و از طرف دیگر فالوئرهای زیادی هم در شبکه های اجتماعی ندارم که باعث غصه و تاسف زیادی برای من است!

چگونگی تولید محتوای  وب فارسی، آن محتوائی که قابلیت ماندگاری حتی چند ماهه داشته باشد هنوز دغدغه فکری من است اما اینگونه به نظر میرسد که هنوز تعریف جامعی برای محتوای مفید نداریم. ...و

باید قبول کنیم که شکستن سد برای نوشتن دوباره مشکل است و بعد از مدتها برای پست اول زیاد هم نوشتم. به هر صورت کمابیش خواهم نوشت البته مطلبی که از نظر خودم ارزش گفتن و نوشتن داشته باشد.

khosrobaigy said...

سلام
قبل از اینکه مطلبت رو بخونم، گفتم اول یه خوشامد بهت بگم

khosrobaigy said...

خب
مطلبت رو خوندم
جالب بود
البته برخی مواردش جای بحث دارد ولی من فعلا فرصتشو ندارم
سعی میکنم در آینده در موردشون چیزایی بنویسم
اما در مجموع خیلی خوب شروع کردی
فعلا فقط لازم میدونم یه نکته رو بهت تذکر بدم
در جاهایی که «نیم‌فاصله» لازم است (مثل "شبکه‌های اجتماعی")، از نیم‌فاصله استفاده کن!
اگر به تایپ کلمه‌ی نیم‌فاصله دقت کنی متوجه منظور من میشی. کد نیم‌فاصله هم
alt + 0157
هست. مطمئنم منظورمو گرفتی
موفق باشی

Anonymous said...

1 >> سلام و خوش اومدی، عزیز
2 >> من هم با فرضیه و فرمول ارائه شده درباره «غلظت فید» موافق نیستم.
3 >> بلاگفا هم بی‌کار نبوده، یکی از کارهای خوبش این بوده که آخرین نظرات رو توی داشبورد ارائه میده. البته خب مثل ارسال آخرین نظرات به ایمیل شخص که نیست، اما از قبل بهتر هست
4>> درباره آنچه که جناب "خسروبیگی" فرموده‌اند و حتماً آشنایی دارید، احتمالاً مشکل شما هم کمی از روی تنبلی است. یا بخاطر تعریف نشدن نیم‌فاصله برای متورهای جستجو است؟ به‌هرحال فشاردادن همزمان کلید‌های Alt + 0157 آن‌هم به دفعات، گرچه چندان راحت نیست. اما می‌توان از نرم‌افزار TrayLayout کمک گرفت. در همین رابطه:
http://mahtaab.net/2008/01/19/post_11

Anonymous said...

سلام و خوشحالم که برگشتی

Anonymous said...

سلام وبلاگ قشنگی داری به ما هم سری بزن خوشحال می شم اگه اومدی نظر یادت نره . ممنون

Anonymous said...

بازگشتت به وبلاگ‌شهر گرامی‌:)

Anonymous said...

تبریک می گم
قبلا نمی شناختمت
خوب می نوبسی و بلاگ خوبی هم داشتی

Anonymous said...

خوش آمدی

Kourosh said...

از همه دوستان و سروران ممنونم و منهم خوشحالم که برگشتم.

Anonymous said...

Many humans just admiration how big-ticket replica handbags is. However, the acceptability is by no agency out of top belief and humans just avoid the outstanding superior of Louis Vuitton. This cast is alleged the a lot of big-ticket “woman skin.” I accept anytime heard a adventure of alien authenticity.

chenlina said...

chenlina20151210
ugg boots
canada goose jackets
coach outlet store online
polo ralph lauren outlet
canada goose
ugg boots outlet
christian louboutin shoes
michael kors outlet
oakley sunglasses
jordans for sale
ugg boots outlet
michael kors outlet
louis vuitton handbags
oakley sunglasses
coach factory outlet
uggs for men
michaek kors outlet
coach outlet
cheap ugg boots
uggs outlet
christian louboutin outlet
louis vuitton handbags
ugg boots on sale
gucci outlet
oakley sunglasses
coach factory outlet
fake oakley sunglasses
cheap jordans
ugg sale
gucci handbags
celine outlet
jordan concords
ugg sale
vans shoes sale
coach outlet store online
cheap oakley sunglasses
michael kors outlet online
oakley outlet
ugg boots
toms wedges
as

Post a Comment

بازدیدکننده محترم:
ضمن تشکر واحترام فراوان بابت نظرتان،
خواهشمندم انتظار پاسخگوئی به تک تک نظرات را نداشته باشید. اما:
چنانچه انتقاد یا راهنمائی شما
کلیت مطلب را زیر سئوال ببرد،
آمار غلطی را تصحیح کند و یا
راه جدیدی برای نگرش به موضوع ارائه کند،
نقطه نظر شما در انتهای مطلب اصلی و همراه با نظر خودم درج خواهد شد.
نظرات این وبلاگ پاک نخواهند شد مگر با استثنائاتی.
به کار گرفته شده از بیست و دوم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و هفت

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر