ٌمقایسه جامع امکانات وردپرس دات کام و بلاگر

    معادل با     May 27, 2007

لطفا توجه کنید که فقط بلاگر با وردپرس دات کام مقایسه شده است. نرم افزار وردپرس مد نظر این مقایسه نیست. معمولا نرم افزار وردپرس و سیستم وبلاگ مجانی وردپرس دات کام با هم یکی فرض میشوند که اشتباه است. تولیدکننده نرم افزار وردپرس، سیستم وبلاگ مجانی را فعال کرده است که بعد از 18 ماه فعالیت یک میلیون وبلاگ ثبت شده دارد که 2000 وبلاگ آن به فارسی است. گرچه بلاگر به لحاظ کاربر بسیار زیاد ( 18 میلیون ) و مالکیت گوگل با سرمایه و امکانات بسیار زیاد و حتی تعداد وبلاگهای فارسی ثبت شده در آن ابعادی به مراتب بزرگتر دارد ولی به لحاظ امکانات، وردپرس دات کام هم همانند بلاگر جزء بهترینها تلقی میشوند. در این پست امکانات این دو سیستم مقایسه شده است. لطفا موارد از قلم افتاده یا اشتباه را تذکر دهید.

آبی: برتری با وردپرس قرمز: برتری با بلاگر بولد رنگی: برتری بزرگ

هر دو مجانی هستند. بلاگر تماما مجانی ولی وردپرس محدودیتهائی دارد.

هر دو مولتی بلاگ هستند یعنی یکنفر میتواند تعداد نامحدودی وبلاگ را به ثبت برساند. در بلاگر کلیه وبلاگها در یکجا و در پنل مرکزی قابل اداره هستند. در وردپرس هر وبلاگ بصورت جدا مدیریت میشود.

هر دو مولتی یوزر هستند یعنی یک وبلاگ میتواند چند نویسنده داشته باشد. در ورد پرس باید کاربر دارای وبلاگ در وردپرس باشد تا بتواند در وبلاگ دیگری هم بنویسد. بلاگر هیچ محدودیتی در این زمینه تحمیل نمیکند.

هر دو این امکان را میدهند که وبلاگ را خصوصی کرد. ورد پرس محدودیت 35 نفر را در اینجا اعمال میکند و بالاتر از این حد را باید سالیانه 30 دلار پرداخت. بلاگر در این زمینه هیچ محدودیتی ندارد.

بلاگر 16 قالب استاندارد و آماده دارد که بعضی از آنها در 4 رنگ و تم مختلف هستند. و فقط قالبهای دو ستونی موجود است. وردپرس 56 قالب استاندارد و آماده دارد که شامل دو ستونی، سه ستونی و حتی چهار ستونی میشود. قالبهای استاندارد وردپرس به نظر من زیبا تر هستند و در اینجا برتری با وردپرس است. اما در وردپرس فقط محدود به قالبهای عرضه شده هستیم. در بلاگر امکان استفاده از هزاران قالبی که در اینترنت پیدا شود وجود دارد.

وجود قالبهای متعدد و زیبای ورد پرس در رابطه با فارسی سازی معنی متفاوتی پیدا میکند. برخلاف بلاگر که امکان از پیش آماده برای فارسی سازی ندارد و باید وبلاگنویس با دستکاری در کدهای صفحه اقدام به فارسی سازی کند، ورد پرس امکان جالب انتخاب فارسی را دارد. اما نکته ای که پنهان است اینست که در حال حاضر مشکلاتی در فارسی نویسی در ورپرس وجود دارد. من 23 قالب اول وردپرس را امتحان کردم. در میان آنها قالب بی نقص وجود نداشت. 2 قالب کلا غیر قابل استفاده و کلا 2 قالب قابل تحمل بودند. متاسفانه در حال حاضر این قضیه نقطه ضعف بزرگی برای وردپرس است و علیرغم اینکه بلاگر امکان راست به چپ نویسی را به صورت انتخابی و بدون دردسر نمیدهد اما در نهایت با صرف کمی وقت امکان فارسی نویسی بی نقص وجود دارد. من اینجا برتری بزرگی را به بلاگر میدهم.

ورد پرس امکان هیچگونه کنترل کد صفحه را به وبلاگنویس نمیدهد. تغییرات CSS فقط با ارتقاء حساب کاربری و پرداخت سالیانه مبلغ 15 دلار ممکن است. در بلاگر، وبلاگنویس حاکم مطلق است و هر تغییر قابل تصوری ممکن است. به غیر از تغییر در کدهای صفحه، امکانات اضافه تری نیز وجود دارد که بدون نیاز به ورود به قسمت ویرایش، بسیاری از پارامترهای صفحه را مانند رنگ، اندازه و نوع فونت قسمتهای مختلف صفحه از جمله لینکها; پشت زمینه و... را میشود با یک کلیک تغییر داد. در اینجا بی هیچ تردیدی با توجه به آزادی عمل مطلق، برتری بزرگی را بلاگر با توجه به کنترل کد صفحه دارد.

در ورد پرس میشود صفحات استاتیک ساخت و این صفحات جزئی از وبلاگ و زیر شاخه آن محسوب میشوند. صفحاتی مانند معرفی و غیره. در بلاگر میشود هر وبلاگ را به هر صورت ممکن از جمله استاتیک استفاده کرد. مانند صفحات معرفی ، صفحاتی که از آن به صورت فتوبلاگ استفاده کرد و غیره. به هر صورت این صفحات زیر مجموعه وبلاگ قبلی نیست و در رنکینگ یک وبلاگ محاسبه نمیشوند. اینجا به لحاظ اینکه صفحه زیر مجموعه وبلاگ است برتری با وردپرس، و به لحاظ آزادی عمل فوق العاده برتری با بلاگر است.

در فضای اختصاص داده شده به آپلود فایل، ورد پرس محدودیت 50 مگابایت را دارد و برای فضای اضافه تر تا حد یک گیگا بایت باید سالیانه 20 دلار پرداخت. در بلاگر هر وبلاگ تا حد یک گیگا بایت امکان آپلود مجانی دارد. تصاویر در سرور پیکاسا ذخیره و امکان اسلاید شو در پیکاسا و یا وبلاگ فراهم است. هر دو امکان آپلود فایل های Gif, Jpg,PNG را میدهند. ورد پرس اضافه تر از اینها امکان آپلود فایلهای Doc, PDF , و پاور پوینت را هم میدهد. در عوض بلاگر اضافه بر 3 فرمت مشترک، امکان آپلود Tif ,BMP را میدهد. امکانات اضافه برای هر دو سیستم را من کم اهمیت تلقی میکنم. اما امکان آپلود تا حد یک گیگا بایت را من رویائی و فوق العاده میبینم و به این خاطر در اینجا به بلاگر برتری بزرگی را میدهم.

در رابطه با محتوای صفحات در پستها، در وردپرس، این صفحات فقط اختصاص به نوشته و عکس در حد امکان دارد. در بلاگر از صفحات پستها به هر شکل ممکن میشود استفاده کرد. میشود نوشته، عکس ، ویدئو، فایل صوتی، جدول و... در آن داشت و یا حتی هر کدی را در آن استفاده کرد. استفاده از کدهای جاوا در پستهای بلاگر امکانی است که از دید بسیاری دور مانده است ( علت هم اینست که این امکان بی سرو صدا و بدون تبلیغات در اختیار کاربران قرار گرفته شده است). مثلا میشود به جای قرار دادن نظر سنجی و ... در ستون کناری، از پستها برای اینکار استفاده کرد که در صورت استفاده صحیح باعث کند شدن سیستم هم نشود. در اینجا به خاطر آزادی عمل برتری با بلاگر است.

از میان کدهای جاوا، مهمترین استفاده در میان کاربران فارسی زبان بلاگرولینگ است. بلاگرولینگ استفاده عامی در میان وبلاگهای غیر ایرانی ندارد، و از طرفی چون از جاوا اسکریپت استفاده میشود باعث کند شدن سیستم میشود ولی نقش غیر قابل انکاری در ایجاد کامیونیتی در وبلاگشهر فارسی دارد. بررسی های من حاکی است که زمان از کار افتادن بلاگرولینگ میزان فعالیت در وبلاگشهر فارسی حداقل 30 درصد کاهش داشته است. به لحاظ اهمیت در ایجاد ارتباط بین کاربران ایرانی و روالی که کاربران اینترنتی ایرانی به آن عادت کرده اند، استفاده از آن را مهم تلقی میکنم. وردپرس به هیچ عنوان اجازه استفاده از این نوع کدها را نمیدهد. در بلاگر آزادی مطلق وجود دارد.

در قسمت کامنت هر دو سیستم امکان بازبینی قبل از انتشار کامنت را میدهند. هردو مکانیزمهائی برای کنترل اسپم دارند. امکان دیدن آی پی نظر گذارنده کننده در وردپرس وجود دارد که این امکان در بلاگر موجود نیست.در وردپرس امکان ویرایش نظریات وجود دارد که بلاگر چنین امکانی را نمیدهد. ظاهر قسمت نظرات و سهولت استفاده نیز در وردپرس بیشتر است. در اینجا من برتری بزرگی را به وردپرس میدهم.

در رابطه با ویجتها، ورد پرس در حال حاضر تعدادی ویجت از قبل آماده دارد که فقط در ساید بار قابل استفاده است. ویجتهائی مانند فلیکر، دلیشس، آرشیو، تقویم، آمار، فید، متن، طبقه بندی، پستهائی که بیشترین کلیک را گرفته اند، لینکهائی که بیشترین کلیک را گرفته اند، اخرین پستها، آخرین کامنتها، لینکها و غیره. استفاده از این ویجتها هم همراه با محدودیت است مثلا بیش از 10 عنوان فید را به نمایش نمیگذارد. از سوی دیگر بلاگر مسیر دیگری را در پیش گرفته است. بلاگر همانند وردپرس ویجت دارد. ویجت برای طبقه بندی، آرشیو، فید، متن، تصویر، لینک، لیست. این ویجتها عمومی هستند و هر کدی از هر منبعی را در ویجتها میشود استفاده کرد در استفاده از آنها هم با به کار بردن کمی ترفند هیچ محدودیتی در کار نیست. مثلا میشود یک ویجت متن را نه تنها در سایدبار استفاده کرد بلکه در هر جای صفحه مثلا هدر - فوتر- بالای پست و پائین پست استفاده نمود. استفاده از ویجتهای آماده با وجود محدودیت تعدادی به علت سازگاری با سیستم برتری وردپرس است. دربلاگر تمام ویجتهای وردپرس نه تنها امکان استفاده دارند بلکه از صدها ویجت دیگر موجود نیز میشود استفاده کرد. من در اینجا برتری بزرگی را به بلاگر میدهم.

در رابطه با محدودیت در استفاده از ویجت میشود چند مثال زد. در وردپرس از فیدبرنر نمیشود استفاده کرد. از گوگل آنالیتیکز نمیشود استفاده کرد. 2 سری متفاوت لینک نمیشود داشت و...محدودیتهای بیشمار دیگر.

از بسیاری از سایتها میشود عکس، ویدئو، موزیک،و... را مستقیما به وبلاگ واقع در بلاگر ارسال کرد. در وردپرس این سایتها محدود به سایتهای مجاز هستند.

هر دو سیستم خروجی فید آر اس اس دارند. بلاگر از خروجی استاندارد اتم هم پشتیبانی میکند و امکان استفاده از سایر سرویسها مثل فیدبرنر و یا میکس فیدها را هم دارد. مقایسه آر اس اس و اتم.

هر دو سیستم تراک بک دارند. تفاوت را نمیدانم!

هردو سیستم امکان طبقه بندی مطالب دارند. وردپرس بصورت استاندارد از تگ بصورت ابر هم استفاده میکند. در بلاگر هم میشود تگ بصورت ابر ایجاد کرد.

در وردپرس از تاریخ فارسی فعلا نمیشود استفاده کرد. در بلاگر با اضافه کردن کد میشود تاریخ فارسی داشت.

امکان وارد کردن وبلاگ به وردپرس و مهاجرت آسان از بلاگر یک مزیت وردپرس است که به اینوسیله به آسانی ورد پرس کلیه پستها و نظرات را از بلاگر و سایر پلاتفرمها منتقل میکند. وردپرس عنوان میکند که امکان خارج شدن از سیستم هم وجود دارد که در بررسی متوجه شدم نکته ای را به عمد مخفی کرده اند. وردپرس امکان وارد شدن را به راحتی میدهد اما خروجی وجود ندارد. تنها این امکان وجود دارد که مطالب را از وبلاگ فعلی به وبلاگ دیگری روی ورد پرس منتقل کرد آنهم نه به راحتی . در بلاگر امکان تغییر لحظه ای آدرس وجود دارد که معادل همین کاری است که با زحمت در وردپرس باید انجام داد.

حس کامیونیتی مشخصا در وردپرس وجود دارد و علت هم پشتیبانی از زبان فارسی و ایجاد صفحه ای خاص در این جهت است. این بسیار ارزشمند است که وبلاگهای به روزشده فارسی دروردپرس، و مطالب انتخابی از آنها را دراختیار داشت. حس کامیونیتی همان حسی است که کاربران بلاگفا، پرشین بلاگ و دیگر سیستمهای ایرانی به درجاتی به مراتب بالاتر از وردپرس از آن برخوردارند. در مقابل بلاگر از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند و در واقع حس کامیونیتی فارسی زبان در آن وجود ندارد.

در رابطه با امکان تداوم خدمات گرچه سابقه و امکانات بلاگر بیشتر است ولی به نظر وردپرس هم مطمئن میرسد و از بین رفتن شرکت وردپرس نامحتمل است. مورد کاسپین بلاگ و چند سیستم وبلاگ فارسی دیگر ضربه ای به بلاگرها و وبلاگشهر فارسی بوده است.

در رابطه با پشتیبانی و خدمات هر دو سیستم را مطلوب ارزیابی میکنم.

در رابطه با معرفی امکانات جدید، هر دو سیستم را مطلوب ارزیابی میکنم. با یک دست شدن بلاگر و رها شدن از دو سیستمی، اضافه شدن امکانات باز هم بیشتر در بلاگر محتمل است مانند فضای آپلود ویدئو از طریق پیکاسا و... که شایعاتی هم وجود دارد.

در رابطه با زمان داون بودن سرور اطلاعات کافی ندارم ولی به نظر فعالیت هر دو بی وقفه به نظر میرسد.

در رابطه با سرو کار داشتن با یک گروه مدیریتی و توسعه، گرچه بلاگر سازمانا جزئی از گوگل است، تفاوت چندانی بین این دو نمیبینم. این موضوع از این جهت مهم است که سایتهای ایرانی که بیشتر کاربران فارسی زبان را در خود جا داده است، عمدتا توسط یکنفر و یا گروه محدودی با امکانات کم ایجاد و نگهداری میشود.

نکات ریز دیگر: در وردپرس هر پستی آمار جدا دارد. بلاگر این امکان را ندارد.

قسمت ویرایش وردپرس کاملتر است ولی در استفاده از کد فقط امکان استفاده از کدهای محدودی وجود دارد. در بلاگر امکان ویرایش و استفاده از هر کد اچ تی ام ال وجود دارد.

در وردپرس میشود یک پست را پسورد گذاشت و یا خصوصی کرد. این امکان در بلاگر وجود ندارد.

کامنتهای ما بصورت استاندارد روی وبلاگهای وردپرس قابل پیگیری است. چنین امکانی بصورت استاندارد در بلاگر موجود نیست و باید از منابع دیگر استفاده کرد.

ورود پرس امکان"ادامه مطلب" در پست را دارد. در بلاگر با ترفند این امکان وجود دارد.

در بلاگر امکان تعریف یک پانویس همیشگی برای پستها و همینطور فیدها وجود دارد. وردپرس این امکان را ندارد. و مسائل ریز بیشمار دیگر که معمولا اهمیت چندانی هم ندارند.

پی نوشت: آقای منیری نویسنده وبلاگ پابرهنه بر خط درباره اینکه بلاگر امکان دومین اختصاصی و 300 مگابایت فضا رو میده در کامنت مطلبی داشتند و پستی هم در این رابطه نوشتند که نظرتون رو به اون جلب میکنم.

پی نوشت 2: نوید از وبلاگ عصرونه هم درباره مشکلان فارسی وردپرس دات کام نوشته.

در حاشیه: هدف من در درجه اول بررسی امکان مهاجرت من از بلاگر به وردپرس بود که در حال حاضر منتفی است و باید امکانات بیشتری را در وردپرس ببینم تا به اینکار اقدام کنم. شخصا بلاگر را در حال حاضر بسیار برتر از وردپرس میبینم ولی تحولات در وردپرس را هم مدنظر دارم.


طرح هر نهضتی از جمله مهاجرت به وردپرس یک انحراف است.

من با هر نهضتی مخالفم. تمام مشکلات ما هم از دید نهضتی و جنبشی میآید. در رابطه با مطالبی که "پزشکی دیگر" عنوان کرده هم با همین دید به آن نگاه میکنم. احساسی به قضیه نباید نگاه کرد. مهاجرت از یک سیستم به سیستم دیگر آسان نیست و همراه با خسارت است. خسارت به وبلاگنویس جدی و خسارت به وبلاگشهر فارسی. و البته مقصودم کسانی نیستند که فقط مطالب "یک روز مصرف" مینویسند. برای آنها هیچ فرقی نمیکند که کجا باشند. به هر صورت اگر قرار است کسی از سیستمهائی مانند پرشین بلاگ و ... به سرویس دهندگان خارجی نقل مکان کند، فرد بلاگر باید دقیقا بداند که چه چیزی در انتظار است و تصمیمی منطقی بگیرد.

گرچه یکی دو مطلب در رابطه با مقایسه سرویسهای ایرانی با وردپرس خوانده ام که تلاشهای ارزشمندی به نظر میرسند ولی تصور من اینست که بعضی ها که سنگ نهضت را بیش از دیگران به سینه میزنند، بیش از هر  کسی در این زمینه کوتاهی کرده اند و نقایص وردپرس را عامدانه مطرح نکرده اند. به نظر من این نگاه احساسی همراه با مخفی کاری، چیزی ورای کار یک بلاگر آماتور است که شخصا در توضیح و تفسیر چرائی اش مانده ام.

اگر قرار به تشویقی در مهاجرت است اول باید نقطه ضعفهای سیستم جدید مطرح بشود تا کاربر  با چشم باز و بدون احساس تصمیم بگیرد.  فکر میکنید چند درصد احتمال دارد که از میان کاربرانی که به وردپرس کوچ میکنند، بعد از کشف خطا در انتخاب خانه جدید، وبلاگنویسی را رها کنند؟ من سر ریز بلاگرهای خسته را کم نمیبینم. هضم این نکته که وردپرس هم آن مدینه فاضله نبوده است که به ما گفتند کار آسانی نیست.

هیچکدام از ما  قاعدتا منافعی در این سیستمها نداریم و هر لحظه منطقا امکانات بیشتر از آنی را که در حال حاضر داریم در جای دیگری بیابیم آن سیستم را رها میکنیم و به سیستم جدید میرویم. این طبیعت تکنولوژی و این عصر است. اما اگر قرار است خدمتی به وبلاگشهر فارسی کنیم راهش نهضت و جنبش نیست بلکه راهش صرف وقت و تحلیل سیستمها و دادن امکان مقایسه به کاربر است تا بهترین را انتخاب کند.

پست جامعی را در رابطه با مقایسه وردپرس و بلاگر آماده کرده ام که بزودی آن را منتشر خواهم کرد.سعی کرده ام بیطرف باشم.

در مطالعه بلاگر شرکت کنید و تا ساعتی 100 دلار دستمزد بگیرید.

خبر ساده و کوتاه است. در مطالعه بلاگر شرکت کنید و تا ساعتی 100 دلار دستمزد بگیرید.

ثبت نام: اینجا
سئوالات در این مورد در اینجا جواب داده میشود.
منبع

آمار تعداد وبلاگهای فارسی روی وردپرس.کام

    معادل با     May 25, 2007

همانطور که در پست قبلی (5 روز پیش) گفته بودم، توسط ایمیل از مسئولین وردپرس.کام درخواست کرده بودم که با توجه به سیاست باز آماری، تعداد وبلاگهای فارسی‌شان را اعلام کنند. ایمیلی به تاریخ 22 ماه می از قسمت پشتیبانی شرکت وردپرس.کام دریافت کردم به این مضمون:

There are about 2000 Farsi blogs registered on WordPress.com.

گرچه انتظار این بود که مسئولین وردپرس کمی دقیق تر عمل مینمودند و تعداد دقیق را در روز مشخص اعلام مینمودند ولی همین هم غنیمت است که بدانیم حدودا در حال حاضر 2000 وبلاگ فارسی در وردپرس.کام ثبت شده است. مسلما در اینجا بحث وبلاگ فعال در کار نیست که هم ملاک مورد توافق همگان وجود ندارد و هم اینکه با اطلاعات موجود فکر میکنم امکان تخمین نزدیک به واقعیت هم نیست. فقط نکته جالبی در این آمار وجود دارد.

با توجه به اینکه میدانیم از کل ترافیک سایت وردپرس.کام، بازدیدها از ایران 1.1 درصد آنرا تشکیل میدهد، شاید بشود به نکته ای رسید. اگر فرض کنیم که بازدیدها از ایران عمدتا شامل بازدید از همین وبلاگهای فارسی میشود که فرضی دور از واقعیت نیست و نیز بازدید از خارج از کشور را برای این وبلاگها نادیده بگیریم، با توجه به تعداد کل وبلاگهای ثبت شده در وردپرس.کام که حدود یک میلیون است میشود به این استنباط رسید که وبلاگهای فارسی ثبت شده در وردپرس.کام حداقل 5 برابر متوسط کل وبلاگهای وردپرس.کام فعالیت دارند و ترافیک ایجاد کرده اند.

به نظر من علت اینست که وبلاگهای فعال فارسی در وردپرس.کام عمدتا به فعالیت در آی تی مشغولند که تا آنجائی که مشاهده کرده ام فعالیت در بخش آی تی در وبلاگشهر فارسی در میان سایر بخشها چه به لحاظ تعداد وبلاگ فعال فارسی و چه به لحاظ بازدید کننده یک استثاء است.

مقایسه سرویس دهندگان وبلاگ، وردپرس و بلاگر - کلی

    معادل با     May 20, 2007

به لحاظ تاریخی Blogger از 1999 وجود دارد که در سال 2003 توسط شرکت Google خریداری گردید. نرم افزار ورد پرس از سال 2003 وجود دارد ولی سرویس Wordpress.com که موضوع این مقایسه است از نوامبر 2005 فعال و خدمات وبلاگ مجانی به عموم میدهد. استفاده از بلاگر تماما مجانی است در صورتیکه استفاده از ورد پرس.کام عمدتا مجانی است و برای استفاده از امکانات بیشتر مثل فضای بیشتر برای آپلود تصویر و نیز کنترل بر روی CSS باید پول پرداخت.  آمار کلی وبلاگهای وردپرس.کام در طی 18 ماه فعالیت عمومی، در لحظه نگارش 987,450 میباشد که ظاهرا تا هفته آینده به حد یک میلیون وبلاگ میرسد. ورد پرس به لحاظ آمار سیاست باز دارد.( آخرین آمار تفصیلی ورد پرس). برخلاف وردپرس، بلاگر چنین سیاستی را تعقیب نمیکند. ولی تا چند وقت پیش این امکان بود که از آی دی وبلاگ جدید، تعداد کل وبلاگها را حدس زد. آخرین وبلاگ ثبت شده من عددی را بالای 17 میلیون نشان میدهد و جسته و گریخته در رابطه با تخمین وبلاگها در روی بلاگر رقمی بالای 18 میلیون ذکر شده است.

آمار دقیق وجود دارد که 1.1 درصد از کل بازدیدکنندگان سایت وردپرس.کام از ایران هستند. در رابطه با بلاگر 1.5 درصد از کل بازدیدها از ایران صورت میگیرد. همانطور که در پستهای قبلی در رابطه با رده بندی 100 سایت پرطرفدار در ایران گفتم،به لحاظ ترافیک متوسط 3 ماهه جهانی، سایت بلاگر در رده 15 جهانی و وردپرس .کام در رده 96 جا میگیرد که البته در سه ماه گذشته 19 پله رشد داشته است. در رابطه با سایتهای پرطرفدار ایرانی، بلاگر در رده 11 پر بازدید کننده ترین سایتهای ایران است و در واقع بیشترین بازدید کننده را در میان سرویس دهندگان وبلاگ خارجی داراست. وردپرس  از این لحاظ در ردیف 117 جای میگیرد. این آمار نشان میدهد که استقبال از بلاگر در ایران بیش از متوسط جهان و در رابطه با وردپرس کمتر از متوسط جهان میباشد. فقط در اینجا نکته ای وجود دارد. با وجودیکه از هر لحاظ ابعاد بلاگر بسیار بزرگتر از وردپرس میباشد، چه به لحاظ تعداد وبلاگ ثبت شده و چه به لحاظ ترافیک، ولی وردپرس دارای رشدی میباشد که بلاگر فاقد آنست. به عنوان مثال  در 3 ماهه گذشته بازدید از صفحات ورد پرس 4 درصد رشد داشته است در حالیکه در رابطه با بلاگر تقریبا در همین حد نزول را شاهدیم.

به لحاظ سرعت، هر دو سیستم متوسط ارزیابی میشوند. طبق آمار در رابطه با وردپرس، 54 درصد سایتها سریعتر از وردپرس میباشند. در رابطه با بلاگر 53 درصد سایتها سریعتر از بلاگر هستند. سرعت متوسط لود صفحه در وردپرس 2.5 ثانیه و در بلاگر 2.4 ثانیه اعلام شده است که هیچکدام رقم مطلوبی نیست و چنگی به دل نمیزند.

پست بعدی: مقایسه امکانات دو سیستم.

در حاشیه: ایمیلی را برای وردپرس فرستادم و با توجه به سیاست باز در رابطه با آمار، از آنها درخواست کردم که تعداد کاربرانی که از زبان فارسی استفاده میکنند را به من اطلاع دهند. اگر شما دوست عزیز آماری از تعداد کاربران ایرانی دارید که از ورد پرس استفاده میکنند لطفا اعلام کنید.

    معادل با     May 19, 2007

امکان جدید بلاگر نمایش اسلاید شو از عکسهای موجود در پیکاسا است. البته این امکان وجود دارد که در پست و یا در ستون کنار اسلاید شوها را به نمایش گذاشت. لازم به ذکر است که عکسها به سرور پیکاسا آپلود نشده است بلکه بصورت اتوماتیک پیکاسا عکسها را از وبلاگهای بلاگر استخراج میکند و در سرور ذخیره میکند. سپس از سرور وب پیکاسا میشود کد جهت نمایش اسلاید شوها را دریافت کرد. سایز اسلاید شوها نیز بصورت استاندارد تا حد 800 پیکسل قابل تغییر است ولی یکی از زیبائیهای بلاگر اینست که هیچ کاری در آن نشد ندارد. با دستکاری در کد اچ تی ام ال ابعاد عکسها را به 460-307 تغییر دادم. جهت اطلاع حد آپلود تصویر مجانی از 300 مگابایت به یک گیگا بایت افزایش یافته است. عکسها از وبلاگ دیگرم در بلاگر به نام پرشیا فتوبلاگ است و همه کار خود من در سفر سال 1384 به تهران است.

آیا باید روی بلاگر بمونم یا به وردپرس مهاجرت کنم؟

همانطور که قبلا هم گفتم عده ای از دوستان که در سیستم ورد پرس وبلاگ دارند اینروزها تبلیغات زیادی رو در رابطه با وردپرس میکنند و سعی میکنند که به خصوص کاربرانی رو که روی سرویس دهندگان ایرانی مانند پرشین بلاگ و غیره هستند متقاعد کنند که به روی سیستم وردپرس نقل مکان کنند. از مقایسه بین وردپرس و سیستمهای ایرانی گرفته تا ارائه آمار کاربران ورد پرس و ... اونقدر این تبلیغات جذاب بود که منکه از حدود 2 سال پیش روی وردپرس وبلاگی رو به ثبت رسوندم ولی به علت مشکلات وردپرس ترجیح دادم روی بلاگر باقی بمونم، به شکلی تحت تاثیر قرارداد که بصورت جدی به جدائی از بلاگر و رفتن روی وردپرس فکر کنم. با توجه به اینکه در مقطعی هستم که تغییر و تحولات وبلاگی و ادغام چند تا از وبلاگها برام الزامی شده ، مجموعه پستهائی که در پی میاد  نه تنها مقایسه بین ایندو سیستم هست بلکه برای من حکم انتخاب  رو هم داره. آیا باید روی بلاگر بمونم یا به ورد پرس مهاجرت کنم؟

تغییر و تحول سخته و گذشته از ناآشنائی با یک سیستم جدید که زمان میبره که به کار کردن به اون مسلط بشیم نقطه ضعف دیگری هم داره و اون اینه که پیج رنک گوگل از بین میره و مثل اینه که از صفر شروع کردیم. تمام لینکهای دوستان هم باید به روز بشه که خودش کار میطلبه. به هر صورت آسون نیست. تنها در صورتی میشه این کار رو کرد که واقعا سیستم جدید ارزششو داشته باشه.

در مقایسه بین دو سیستم وبلاگی  وردپرس. کام و بلاگر از کلیات شروع میکنم و بصورت پستهای کوتاه هم عرضه میکنم. در ضمن لازم به توضیح هست که وردپرس.کام که یک سیستم وبلاگ مجانی هست با وردپرس.ارگ و نرم افزار ورد پرس متفاوته. من بلاگر رو با وردپرس . کام بصورت تفصیلی میخوام مقایسه کنم و نکاتی رو بیان میکنم که از دید همگان دور مونده و شاید، کی میدونه که در انتها کسانی که سعی میکنند دیگران رو متقاعد کنند که به ورد پرس مهاجرت کنند خودشون به بطلان عقیده شون پی بردند و روی بلاگر مهاجرت کردند! یا من متقاعد شدم که به روی وردپرس برم. به هر صورت امیدوارم نه برای من و نه برای دیگران تعصبی در کار نباشه. مطمئنا همه سعی میکنیم از بهترین سیستمها استفاده کنیم و منهم گرچه روی بلاگر مینویسم اگه در نهایت حس کنم وردپرس. کام بهتره به اون مهاجرت میکنم.

رده بندی 100 سایت پرطرفدار در ایران

    معادل با     May 18, 2007

1 - پرتال یاهو. رنک جهانی=1

2- موتور جستجوی گوگل. رنک جهانی =3 است. امان از دست گوگل دوستان.

3- سرویس دهنده وبلاگ بلاگفا. ترافیک رنک جهانی = 277 است. افتخاری برای ایران است.

4- سرویس دهنده وبلاگ میهن بلاگ. ترافیک رنک جهانی= 657 است. عالی است

5- شبکه مایکروسافت.MSN.com رنک جهانی = 2 است.

6- سرویس دهنده پرشین بلاگ. رنک جهانی=860 است و بصورت عجیبی بالا آمده است

7- Megaupload.com. فضای ذخیره فایل است. رنک جهانی=14 است. پرطرفدارترین فضای ذخیره عکس در ایران

8- مایکروسافت.کام . رنک جهانی= 12 است.

...10- Cloob.com رنک جهانی=1365 است. سایتی بصورت جامعه مجازی و ایرانی است.تعجب کردم که در لحظه دیدار من 1038 نفر آنلاین بودند و تا 2300 کاربر انلاین هم داشته است.

11- سرویس دهنده وبلاگ بلاگر. رنک جهانی= 15 است. پر ترافیک ترین سرویس دهنده وبلاگی خارجی در ایران.

12- ویکی پدیا. رنک جهانی=10 است. نشون میده گاهی ایرانیها در وب به دنبال اطلاعات هم هستند!

13- p30world.com . پرطرفدارترین سایت اطلاعات نرم افزاری در ایران

14- یوتیوب که معرف حضور همگان است. رنگ جهانی=4 است و حتما به خاطر "خر خشک"( Wetelephant) است.

...19- خبرگزاری فارس. پرطرفدارترین منبع خبری فارسی

...25 - بازتاب

...28 - سرویس دهنده وبلگ بلاگ اسکای. رنک جهانی=3839 است و ظاهرا از کورس رقابت با بلاگفا و غیره مانده است.

29- پارسیک. پرطرفدارترین موتور جستجوی فارسی است.

...33 - Live.com رنک جهانی=6 است. از عجایب است و نشان دهنده کینه شخصی ایرانیها به بیل گیتز!

38- وبگذر. پرطرفدارترین کانتر ایرانی.

...43- خبر ورزشی. پرطرفدارترین سایت ورزشی در ایران است.

44- ایران ترانه. پرطرفدارترین سایت موسیقی و ترانه های فارسی البته در ایران.

52- sciencedirect.com جای افتخار است که یک سایت علمی در این جایگاه قرار دارد. چه کسی میگفت ایرانیها در اینترنت فقط به دنبال امور مهیج هستند؟

...58 -Opera.com . رنک جهانی=596 است. گفته بودم که زیادی اپرا را بعضی ها باد میکنند. در ضمن از فایر فاکس خبری نیست.

...63- مجله خانواده سبز. پرطرفدارترین مجله ایرانی در اینترنت.

...65- گویا. فکر میکنم گویا از بورس افتاده باشد.

... 73 - آمازون. رنک جهانی=30 است و الحق نشان میدهد ایرانیها چقدر کتاب نخوان هستند.

...81- سرویس دهنده اینترنتی پارسی بلاگ. رنک جهانی=14023 است و نشان میدهد مقام بلاگفا و قبلیها چقدر عالی است.

...82- دانشگاه تهران. پرطرفدارترین دانشگاه ایرانی.

...86- سایت ادوبی. عشق فتوشاپ دوستان ایرانی. اتفاقا رده جهانیش هم همین حدود ایران است.

...95 - دنیای اقتصاد. پرطرفدارترین روزنامه غیر ورزشی ایران.

...117- ورد پرس . کام. رنک جهانی=96 است. نه تنها در ایران کم طرفدارتر از جهان است بلکه حتی از پارسی بلاگ هم ترافیک کمتری دارد.

در ضمن در لیست صد سایت برتر ایرانی از این سایتها که در جهان شناخته شده هستند خبری نیست:

myspace.com... World traffic rank:5

Orkut.com...World trafic rank:8

Ebay.com...World traffic rank:16

thefacebook.com...World traffic rank:19

Flickr.com...World traffic rank:45

منبع:اینجا

Send this post to BalatarinSave this post to del.icio.us

سرویس پینگ گوت با پینگ بیش از 50 سرویس در یکجا

به سرویس پینگی برخوردم که حیفم آمد شما را در جریان نگذارم. سرویس پینگ گوت ( Pingoat ) شاید تمام سرویسهای پینگ را در یکجا داشته باشد. بیش از 50 سرویس که شامل بلاگرولینگ، تکنوراتی، وبلاگز.کام، فیدبرنر و...  هم میشود.

میگویند ورد پرس بهترین سیستم برای وبلاگ نویسی عنوان شده...

    معادل با     May 17, 2007

اینروزها تبلیغات و سرو صدای زیادی رو به نفع وردپرس در میون وبلاگهای فارسی شاهدم. بیشتر هم ورد پرس با سیستمهای وبلاگی فارسی مانند بلاگفا و پرشین بلاگ مقایسه میشه و تعدادی از وبلاگنویسانی که در روی وردپرس مینویسند سعی در جدائی کاربران از سرویسهای ایرانی و جذب اونها به ورد پرس دارند.

به عنوان کسی که شاید جزء اولینهائی بودم که وبلاگی رو در آدرس:http://iran.wordpress.com به ثبت رسوندم (اکتبر 2005) همواره در کمین فرصتی بوده ام تا از بلاگر روی این سیستم برم. پست امروز عصرونه من رو به فکر فرو برد که زودتر چنین تصمیمی بگیرم بخصوص که در صفحه مشخصاتی خود ورد پرس امکانات فوق العاده به نظر میرسید. متاسفانه با وجودیکه از آخرین چک من امکانات متعددی به سیستم اضافه شده است سیستم به نظر من میاد که دارای نقطه ضعف جدی هست بخصوص برای کسی که دارای میراثی از نوشته های قبلی در پلاتفرم دیگری هست. تصمیم دارم که بصورت جدی و مفصل و منصفانه هر دو سیستم وردپرس.کام و بلاگر را مقایسه کنم و بصورت پست عرضه کنم تا هم برای خودم یک سری مسائل مسجل بشه و هم سایرین که تصمیم دارند تغییر پلاتفرم بدهند، با چشم باز دست به این اقدام بزنند.

فقط یک سئوال از عصرونه که فکر میکنم جزء وبلاگهائی بود که امسال برنده هم شدند دارم. لطفا در مورد اینکه فرمودید "...ورد پرس بهترین سیستم برای وبلاگنویسی عنوان شده..." مستند ارائه کنیدچرا؟ و چه کسی گفته؟ این حرف به نظر من میرسه که  منطقی نباشه و از شما انتظار میره که دقیق تر از اینها بنویسید.

سرویس جدید کامنت از نوعی دیگر - لاین باز

درود بر هر چی دکتره. دکتر مزیدی از اون پزشکای فعاله که نبض مریضها رو رها کرده و چسبیده به معالجه وبلاگشهر. آخرین پستش در مورد سرویس جدیدی هست بنام لاین باز که از طریق این سرویس شکل جدیدی از نظر گذاشتن رو میشه در وبلاگ داشت که البته مکمل کامنت سنتی هست. با های لایت کردن هر کلمه در پست بلافاصله میشه در اون مورد نظر داد. های لایت کنید . ماوس را نگه دارید. امکان کامنت گذاری بلافاصله در اختیار شماست.  بعد از ثبت نام در این سرویس ، یک کد جاوا اسکریپت دریافت میکنید که در ساید بار و یا در بدنه اچ تی ام ال قرار میدهید. با اضافه کردن کد کاربرانی که در این سرویس عضوند بلافاصله میتوانند نظر خودشونو اعلام کنند. مثلا در اینجا زیر همین جمله خطی دیده میشه که  نشون میده کامنتی وجود داره. خوبی کد جاواش هم اینه که باعث کند شدن لود صفحه نمیشه و ادعاشون رو من تائید میکنم که آخر سر لود میشه. میشه کامنتها رو در ساید بار هم نمایش داد. فقط به نظرم یکی دو تا ضعف این سیستم داره که شاید در آینده اصلاح بشه.

اول اینکه برای نظر گذاشتن باید در سیستم رجیستر کرد که این محدودیت اگه این سیستم فراگیر نشه مشکل ایجاد میکنه. دوم اینکه گرچه امکان کنترل روی کامنتها رو سیستم میده ولی  نظرات اول ظاهر میشوند و بعد دارنده وبلاگ میتونه به سایت بره و در صفحه مخصوص اونها رو کنترل و یا حذف کنه . این قضیه یک کم ممکنه مورد دار بشه و بعضی دوستان از شب تا صبح که وبلاگنویس بدبخت خوابیده کلی حال و هول به پستش بدند و صفا کنند. یک ایراد هم شخصا دیدم که در قرار دادن کد در بدنه اچ تی ام ال من ایراد گرفتم. گرچه در ساید بار موردی نداشت. یک نکته هم در آخرین لحظه فهمیدم. اگر دوباره پابلیش کنید، تمام کامنهتا بای بای میکنند.به هر صورت تا زمانی که مشکلی پیدا بشه و یا گندش بالا بیاد این سرویس در این وبلاگ تا اطلاع ثانوی فعاله.

یک تجربه

فکر میکنم  باید برای مدت کوتاهی کمتر بنویسم. روشی که من وبلاگنویسی میکنم آخرش بن بست باشه که گمون میکنم الان بهش رسیدم. برخلاف اکثریت که یک وبلاگ دارن، من از راهی وارد شدم که فکر نمیکنم کسی رفته باشه. برای هر موضوع یک وبلاگ. مثلا برای عکس، ویدئو، نوشته در مورد ایران، کانادا، تکنولوژِی، لینکها، لیستها،عناوین مطالب،لینکدونی، کامنتها! و... که سر به پانزذه تا وبلاگ زده! شاید هم بیشتر چون تعدادش از دستم در رفته. فقط عکسها شامل عکسهای ایران، کانادا، عکسهای زیبا و  سایز بزرگ هست. و عجیب اینه که این تقسیم بندی تموم  شدنی نبود و باز هم نیازهای خاص کشف میشد. و من توانم در حال تموم شدنه چون هر تغییری در 15 وبلاگ و... آخرش هم نمیفهمم چی به چیه.

میخوام یه بازبینی روی کارم بکنم و همه رو یک وبلاگ کنم گرچه شاید اینهم از اون ور بام افتادن باشه. نمیدونم............ فقط توصیه من اینه که شما از این کارا نکنید.

درضمن در فکر تغییر نام وبلاگ هستم. یک اسمی مثل "حدیث عالیجناب خسته در فرنگستان"، "مشاهدات حاجی تورنتو"، "یک بایت عقل"، چرندیات کورش از تورنتو"، "لرزه نگار وبلاگشهر"، " صدگرم سوسک"، " کور عصاکش"، " روزنگار یک وبلاس از تورنتو"،........................ همه از آثار وبلاگنویسی است. به بزرگی خودتان ببخشید.

مونیکا جلیلی - گل مریم

    معادل با     May 15, 2007

خرید دوربین دیجیتال جدید من و اشتراک تجربه واطلاعات

    معادل با     May 07, 2007

دیروز یک دوربین دیجیتال خریدم و فکر میکنم که بد نباشد تجربه خرید و اطلاعات جالبی را که بدست آوردم با شما قسمت کنم.


بین دو دوربین Canon PowerShot A630 و Canon PowerShot A710 IS مردد بودم که در نهایت به خاطر Deal بهتر Sam's Club وابسته به Wall Mart مدل 630 را انتخاب کردم. قیمت خرید من 318 دلار کانادا بود و به همراه آن کیف چرمی کانون و یک پرینتر مخصوص Canon Selphy CP600 هم گرفتم که فقط ارزش فعلی پرینتر در اینترنت، 190-200 دلار است! نکته عجیب در خرید از این شرکت قابلیت برگشت دادن این دوربین تا یکسال بود که من تاکنون هیج جا و در مورد هیچ محصولی نشنیده بودم. گرچه راه سوءاستفاده در اینجا کاملا باز است ولی از این امکان در حداکثر یک هفته آینده در صورتی استفاده میکنم که قیمت بهتری را پیدا کنم.

نکات و اطلاعات:


1 - پیش بینی میشود که در سال 2007، 114 میلیون دوربین دیجیتال به فروش برسد. بر اساس همان پیش بینی رشد بازار تا سال 2010 ادامه خواهد داشت.


2- مگا پیکسل بیشتر مفهوم کیفیت بیشتر را نمیدهد. گرچه به نظر میرسد مسابقه مگا پیکسل بالاتر در جریان است و حتی امسال پنتاکس دوربینی با 31.6 مگا پیکسل عرضه خواهد کرد ولی من متقاعد شده ام که دقیق ترین انتخاب 6 مگا پیکسل است. تا قبل از آن با افزایش پیکسل کیفیت بهتری میگیریم ولی از 6 به بالا نویز تصویر زیادتر میشود و کیفیت کاهش میابد.


3- نام آخرین دوربینهای دیجیتال عرضه شده در بازار را فهرست وار در اینجا ببینید.


4- برای اینکه بدانید چه عواملی در انتخاب دوربین دیجیتال مهم است سی نت راهنمای خوبی دارد.


5 - سایتهای Review دوربین دیجیتال زیاد دیده ام و به اکثر این سایتها اعتمادی ندارم ولی سایت Imaging Resource به نظرم دارای اطلاعات کافی و قابلیت اعتماد نسبی آمد.


6- تحقیق در مورد خرید وسائل تکنولوژیک دشوار و زمان گیر است. ابزار انقلابی سایت My Product Advisor راه را کوتاه میکند و با کمک خودمان تعدادی دوربین مناسب را معرفی میکند و در انتها هم بین انتخابها امکان مقایسه هست. عملا دوربین های معرفی شده توسط این سایت با نتایج تحقیقات وقتگیر من یکسان بود.

بلاگر قدیم به ابدیت پیوست

    معادل با     May 05, 2007

بلاگر امروز اعلام کرد که دیگر تمام وبلاگهای موجود در سیستم قدیم به سیستم جدید منتقل شده است. احتمالا دوستانی که چند وقتی است به وبلاگ خود سر نزده اند در ورود با این تغییر مواجه خواهند شد .

پیج رنگ گوگل: سرکاری بزرگ

    معادل با     May 04, 2007

این پیج رنگ گوگل هم کرامات عجیبی دارد. دنیای وبلاگ یعنی همین وبلاگ، دو سال پیش چند ماه کار کرد و تا رنک 3 رسید ولی بازدیدش به بالای 100 نرسید. بعد برای یکسال و نیم تعطیل شد و حتی نگاهی هم بهش نینداختم و بازدیدش هم به حد افتضاح زیر 10 و اکثرا هم راه گم کرده و در جستجوی چیزهای خوب! وقتی بعد از اینهمه مدت دوباره وبلاگنویس را شروع کردم خنده ام گرفت چون مثل میوه هائی که باید برسند، با حال تر و قابل مصرف تر شده و پیج رنکش 4 شده بود. و من مقایسه کردم با وبلاگی که 4 سال سابقه و بالای 500 بازدید کننده داشت و پیج رنکش 3 بود. به هر صورت روی این وبلاک کار کردم، مطلب نوشتم و... و بازدیدمتوسطش بالای 100 و تا حد 400 هم رسید و یک وقت نگاه کردم دیدم پیج رنکم به جای اینکه بشه 5 شده 3. یا لیست وبلاگهای فارسی خارج از کشور که یکی دو ماه است راه افتاده هر روز به انتظار پیج رنک گوگل بودم و اصلا صفر هم نبود تا اینکه چند وقت پیش تخته گاز از زیر صفر این لیست را برد به پیج رنک 3. امشب لیست اکسیر را دیدم که چند سالی است وجود دارد و بیشتر از منهم زحمت کشیده اند و آنها هم 3 هستند. کانادا پست من از ابتدا تا به حال در 2 درجا می‌زند و پرشیا پست من که یک ماه است راهش انداخته ام و نیمی از مطالب کانادا پست را ندارد بلافاصله رنک 2 میگیرد. دلم به حال همه مان سوخت که اینطور سرکاریم و اینقدر هم پیج رنک برایمان جدی است. و یاد یکسال و نیم پیش افتادم که یکی از دوستانی که اتفاقا امسال برنده جایزه معتبری! هم شد و پستی داشت که از وسط اون هیجان و فریادهای دیوانه واری را شنیدم که پیج رنک من 5 شده است.

البته خدمت دوستانی که این افشاگری در مورد پیج رنک 2 و 3 و 4 وبلاگهای من را جدی گرفتند و باعث شد که بی‌اعتبار! شوم باید عرض کنم که جمع جبری رنک وبلاگهای فعال من از 10 هم بالاتر است!

پی نوشت: البته فراموش کردم که بگویم تقصیر از منهم تا حدی بوده است که به تمام قواعد پفیوزی مورد درخواست گوگل به کمال توجه نکرده ام. به چند وبلاگ مستعد و با مطالب خوب ولی با پیج رنگ صفر آگاهانه و عامدانه لینک داده ام البته نه لینک کشکی و مستحب بلاگرولینگی بلکه لینک دائمی که البته این کار در مسلک گوگلیسم حرام اندر حرام اندر حرام است.

دکتر رضا مریدی، زیر آتش

دکتر رضا مریدی، از حزب لیبرال انتاریو و نامزد کاندیدائی حزب از ریچموند هیل، و چند ایرانی دیگر زیر حمله محافل مخالف حکومت لیبرال انتاریو و روزنامه تورنتو استار قرار دارند. جریان هم دریافت کمک دولتی دویست هزار دلاری از طریق روابط میباشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به نگفتنی ها مراجعه کنید. از طریق شاه سلطان حسین مخلوع

موتور جستجوی جدید

    معادل با     May 03, 2007

از میان موتور جستجوهای متعدد، یکی از جالبترین موتور جستجوئی که در این چند وقته برخوردکرده‌ام AfterVote می‌باشد که گرچه در وحله اول شبیه DogPile به‌نظر می‌رسد ولی بسیار عملی تر و کاربردی تر از آن است. این موتور جستجو نتایج جستجو در گوگل، یاهو و MSN  را بر اساس وزنی که کاربر تعیین کرده است، با هم ترکیب و به ترتیب رتبه بندی در آلکسا و پیج رنک گوگل به نماش در می‌آورد. کار با آن بسیار ساده بوده و پس از دریافت نتایج  چون تمام عوامل تصمیم گیری برای کلیک کردن روی لینک، در جلو چشمان شماست، بسیار راحت‌تر از سایر موتورهای جستجو به نتیجه دست پیدا خواهید کرد. امکانات متعددی هم برای تحقیق قبل از کلیک کردن در اختیار است. مثلا میتوانید توسط سرویس Whois درباره مالکین سایت اطلاعات لازم را کسب کرده، توسط Internet Archive سوابق سایت را از ابتدا تا به حال به دست آورده، به جستجو در تکنوراتی یا بلاگر بپردازید، لینک را روی سیستم های بوکمارک مانند دلیشس ثبت کنید و امکانات متعدد دیگر... از جمله امکانات آتی سیستم امکان دیدن وضعیت Digg این لینک و بوکمارک روی خود این سیستم میباشد.اضافه کردن به امکانات توسط Plugin هائی صورت می‌گیرد که دائما هم در حال افزایش است مانند: StumbleUopn!, Yahoo! My Web, Tiny URl, Yahoo! messenger, Email ,  و...


در صورتیکه اندازه تصویر مناسب نیست، برای دیدن تصویر بزرگ به اینجا بروید.

جستجو در منابع بلاگر

Custom Serach

فید / خوراک / خبرمایه

اشتراک فید

دریافت توسط ایمیل

آدرس ایمیل خود را وارد کنید:

Delivered by FeedBurner

خواندنیها از وبلاگشهر